Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan laver man rød blå halet ?  (Læst 5683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
hvordan laver man rød blå halet ?
« Dato: 10 Februar , 2014, 22:48 »
Vi snakkede lige om man kunne lave en brahma med den dybe røde RIR farve men med  blå hale,  hvis man brugte en gul blå columbia brahma høne og krydsede hende med en meget mørk rir kok ?
Eller hvilken fremgangs måde ville i vælge ?
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2014, 20:06 Fra Christian Clement »

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: rir x gul blå col
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2014, 20:18 »
Jeg havde godt tænkt på at bruge en gul blå columbia høne og så krydse de mørkeste f1 dyr med hinanden, og så krydse f2 tilbage på RIR, for så at krydse f3 tilbage på f2, eller er det helt skævt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan laver man rød blå columbia
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2014, 23:44 »
Ja der er i hvert fald nogle overvejelser du skal gøre dig inden om hvordan du vil gøre dette og arbejde videre med projektet.

En ting er at den Blå farve vil fortynde det sorte pigment i fjeren så den vil blive en lille smugle lysere end ved en Rød sorthalet.
En anden ting er Brahma'ens dunet befjering, som også gør det svært at opnå en lige så dybrød og lakrig farve som ved en R.I.R. og derfor også vil få den til at blive lidt lysere.
Dog kan man stadig få en fin rød farve, men der er nogle forhindringer der gør at det ikke kan blive helt lige så godt som en R.I.R.
Ved ikke om du så Dværgene på LU, men nogenlunde noget i den stil du skal forestille dig ved hjælp af R.I.R.

Farven kan også laves på en anden måde, men denne bliver en lysere udgave end ved brug af R.I.R., men for nogle betyder racerenhed meget hvis man kan undgå at bruge andet for at komme til et resultat.
Nogle Gul sort-columbia haner falder ud meget mørke og nogle gange helt røde på vingebuerne og disse kan være gode at bruge hvis man gerne vil have rødlige dyr og kan være en god start. Guld sortbåndede kan også bærer på rød farve og bliver derved meget mørke især i halstegningen. Jeg har ikke rigtigt set nogle af disse i Danmark hvor de er meget lyse i halsen, men der faldt et par stykker ud af Lene's Isabelprojekt med denne mørkerøde farve i halsen og vil være egnede hvis det er på denne måde man vil fremskaffe farven.

Lene havde også Rødlige høner i hendes farveladeprojekt, som nu er ved at blive renavlet og måske der stadig vil falde et par stykker af dem som vil kunne bruges.
Det var nogle muligheder hvis man vil holde sig inde for Brahma kun uden at blande andet ind.

Dit foreslag ved hjælp af R.I.R. til at lave farven er ikke helt tosset og synes godt om det, men ville måske lige lave nogle få ændringer.

Kønnet har ikke betydning for hvordan du kommer frem til farven så der er det ligemeget hvad der er hane og hvad der er høne. Ellers god ide med Gul blå-columbia på Rød sorthalet til at lave første generation.
Disse kyllinger skulle gerne blive Røde sort/blå-columbia, dog til den lysere side da de har et gen for gult. Nu kan gul bestå af mange forskellige gener og derfor kan der måske komme lidt anderledes farve og tegning end man lige forventer, men det må man tage derfra.
Jeg ville tage nogle af de mørkeste røde, som du selv nævner, men istedet for at sætte dem sammen ville jeg parre dem tilbage på Gul blå/sort-columbia for mere Brahmapræg af udseende. Her skal du så kun bruge de røde i videreavl og sortere de gule fra.
Så nu kan du så krydse med R.I.R. igen for at forbedre eller sætte den rigtige farve/tegning på plads eller du kan krydse kyllingerne sammen og se om der kommer nogle med den rette røde farve og det færdige Brahmapræg. Det kan man jo se tiden an med på det tidspunkt hvad der måske vil være det bedste at vælge.

Kort resume af hvad jeg ville gøre:
P: Rød Sorthalet R.I.R. X Gul blå-columbia Brahma
F1: Mørkeste Røde afkom tilbage på Gul blå-columbia Brahma
F2: Mørkeste Røde afkom parres sammen
F3: Ser om der er nødvendighed for en R.I.R. igen eller om man er nok tilfreds.

Alle gule kyllinger sorteres fra og skal ikke bruges i den videre avl. Fodbefjerringen er jeg ikke så bekymret for da den er nem at rette op på ved selektiv avl. Kammen skal helst renavles så der ikke bliver ved med at dukke enkeltkammede dyr op og den kan være svær.
Dog det jeg ser som det største problem er at få den rette Ryg/halelinje med videre og den ikke bliver for flad. Så her skal udgangspunktet i Brahma virkelig være stærk på dette område.

Håber dette måske kunne hjælpe lidt og hvis du vil prøve kun ved hjælp af Brahma må du sige til og så må vi finde en mulig løsning inden for denne metode.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: hvordan laver man rød blå columbia
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2014, 20:05 »
hej frank
tak for dit flotte svar

min plan ser så ledes ud, at jeg vil se om jeg kan finde nogle "røde" gul blå columbia haner (2)
og 6-8 RIR høner, håber på at jeg kan finde nogle, som er ubeslægtede, for at have så meget blod som det er muligt.

der kunne også blive en lille side gevinst i det her projekt, en brahma som ligger godt med æg /o

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: hvordan laver man rød blå halet ?
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2014, 12:49 »
jeg har nu opdaget at der er en meget dygtig mand ved navn Peter Schroé, har fået samme ide, han har brugt røde Wayabdoter, deres krops form, er jo noget tættere på brahma, end RIR
nu er spørgsmålet så om det er lettere at arbejde med rosenkam end enkelt kam, når det nu gerne skulle ende med en brahma

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: hvordan laver man rød blå halet ?
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2014, 15:42 »
ja peter kan sit kram  /o Det er ham der er skabte de første store isabell,samt han arbejder lige pt på sølv-sort randede. Han fik også blå dværg brahma accepteret i Belgien  /o
mvh Jesper