Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggebægre til dværghønseæg?  (Læst 13530 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
æggebægre til dværghønseæg?
« Dato: 26 November , 2020, 19:19 »
Har nogen kendskab til, om man kan købe æggebægre beregnet til dværghønseæg? Jeg er aldrig selv stødt ind i nogen. Æggebægre til vagtelæg, tror jeg, er et nummer for lille.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #1 Dato: 30 November , 2020, 08:20 »
Jeg synes mere, problemet er at få theskeen ned i et lille æg..
Så her bruger vi de små til hårdkogte/spejl/røræg og de store til blødkogte.
« Senest Redigeret: 30 November , 2020, 08:23 Fra Lone »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #2 Dato: 02 December , 2020, 18:19 »
Er det et dværgæg til højre? Den ser da ud til at passe fint i bægeret.
Hvad angår teskeer, har jeg købt teskeer hjem fra Tyskland beregnet til at spise vagtelæg. 6 blødekogte vagtelæg til morgenmad - herligt :)
Skeerne bruges også til dværgæg. Æggebægrene er bare nødt til at blive fyldt med salt for at de står fast. Det er selvfølgelig et luksusproblem, men som hollænder fan kunne det være blæret med æggebægre, særligt designet til den slags små æg.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #3 Dato: 03 December , 2020, 07:17 »
Jeg søgte dværgæggebægre for en del år siden, men fandt ingen, hverken lokalt eller på fx e-bay.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #4 Dato: 03 December , 2020, 08:00 »
Hvad med at kontakte en lokal træskærer - måske vedkommende kan hjælpe, jeg kender en,skal jeg prøve ??

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #5 Dato: 03 December , 2020, 16:45 »
Hvad med at kontakte en lokal træskærer - måske vedkommende kan hjælpe, jeg kender en,skal jeg prøve ??
Det var en god idé. Jeg skrev til en smedie, blot en e-mail, men fik ikke svar og fulgte ikke op. Det er nogle år siden. Ja, du må gerne spørge. Tak.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #6 Dato: 05 December , 2020, 07:27 »
Hans-Kurt: I så fald er jeg også interesseret. Ligesom Tanja har jeg også søgt på amazon, ebay og hvad det alt sammen hedder - med andre ord i hele verden, uden af finde et eneste æggebæger til dværgæg! Lidt vildt, når man tænker på, hvad man ellers kan finde af vanvittige ting på de sider.

Hvis en træskærer kunne dreje nogle smukke små æggebægre til dværgæg, var der måske ligefrem en ny dansk opfindelse, og gaveide, der kunne annonceres her :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #7 Dato: 05 December , 2020, 08:36 »
hvis det bliver til noget, får vi så lov at se et billede af bægrene. Og ja det kunne blive til gaveideer. Måske der er nogen som er rigtig dygtig til at male på dem.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #8 Dato: 06 December , 2020, 23:04 »
Desværre kan ham jeg kontaktede ikke hjælpe nu. Han har en hustru der er syg og det gør, at han ikke påtager sig nye opgaver, men måske senere.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #9 Dato: 07 December , 2020, 07:53 »
Har set, der er et par dygtige træskærere på Herregården Hessel - måske var det en ide til et produkt i deres 'shop'? Jeg prøver at skrive til Hessel..
Såvidt jeg husker var æggene på billedet et sussex (nok med flere blommer) og et silkehønseæg
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #10 Dato: 07 December , 2020, 12:17 »
Kurt, jeg forstår hans prioritering. Lone, vil du give besked, når/hvis du hører et svar fra dem? Jeg er blevet ret begejstret for ideen.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #11 Dato: 07 December , 2020, 12:56 »
@ Margrethe
Jeg sender dig mobilnummeret på den person, der står som kontaktperson i trædrejer-lauget
- i en privat  ;) besked
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #12 Dato: 08 December , 2020, 10:58 »
@ Margrethe
Jeg sender dig mobilnummeret på den person, der står som kontaktperson i trædrejer-lauget
- i en privat  ;) besked
Tak skal du ha! :)

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #13 Dato: 09 December , 2020, 14:29 »
Har i dag kontaktet en anden træskærer og han er ikke afvisende for at prøve at dreje et æggebæger. Han skal have et mål -kan I hjælpe mig med det ?, Mine dværghøns lægger MEGET små æg, så.........

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: æggebægre til dværghønseæg?
« Svar #14 Dato: 09 December , 2020, 17:38 »
Har i dag kontaktet en anden træskærer og han er ikke afvisende for at prøve at dreje et æggebæger. Han skal have et mål -kan I hjælpe mig med det ?, Mine dværghøns lægger MEGET små æg, så.........
Uha. Så skal jeg lige i gang med det værktøj, jeg ikke kan huske hvad hedder, men som man måler diameter med. Mine dværghøns hollændere/sebright, MEDK, lægger alle æg, der er en tand mindre end fordværgede racer som wyandotter. Jeg vil næsten tro, de forholdsvis store wyandotæg, kan bruge almindelige æggebægre. Det skal netop være til de "rigtige" dværgæg, dem jeg tænker på. Vender tilbage når jeg har  målt.