Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???  (Læst 5740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Dato: 03 April , 2012, 18:45 »
Jeg er et stort kæmpe spørgsmålstegn  ??? Hvorfor slås mine Brahmadamer pludselig. Der er 9 damer og 2 herre, og det har indtil nu været en harmonisk flok. Så i dag da jeg kommer fra arbejdet finder jeg en høne liggende midt i hønsehuset, helt bar på ryggen og med et rimmeligt stort og dybt sår på ryggen :'(, der lå 2 i redekassen (de er skruk, tror jeg) deres rygge var også pillede fra den ene dag til den anden, uden dog at have sår på ryggen. Er det fordi de er blevet skruk på samme dag og pludselig slås om at ligge på æg  ??? Eller har i andre bud ???
Jeg har foreløbig fjernet den dame, der var hårest medtaget, de to andre så ud til at deles fint om redekassen.

Please jer erfarende hønseejere kom med jeres bud og råd, please  <+
« Senest Redigeret: 03 April , 2012, 18:46 Fra Lonekh »
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #1 Dato: 03 April , 2012, 18:52 »
er du sikker på det er skader efter slåskamp
jeg tænker bare på om det kan værer hanerne der træder hønerne
med 2 haner til 9 høner kan de godt blive lidt slidte
mvh tommy
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #2 Dato: 03 April , 2012, 19:47 »
Jeg synes også det lyder meget som trædeskader fra hanerne.

Sæt damerne for sig selv til de er helet og giv de herrer en tur på klør og sporer med drimmelen. Pæne afrundede klør skærer knap så slemt under trædning. Måske det bedst med kun en hane ..... hvis de prøver aat vippe hinanden af under trædning prøver de måske at holde ekstra fast i hønen ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #3 Dato: 03 April , 2012, 21:21 »
Jeg er næsten sikker på, at det ikke er skader fra hanerne, det har mine Sussex høns haft masser af gange, der her er kommet på under et døgn, så verile er hanerne heller ikke, så andre bud er meget velkomne.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #4 Dato: 03 April , 2012, 21:30 »
Hvis dine høns virkelig slås så meget at de skader du nævner er kommet i løbet af en dag..ja så tror jeg du hurtigt vil kunne se at hønsene slås..hvad med lige at bruge lidt tid til at observere dem,,det vil i så fald vel hurtigt komme op at tottes også mens du kigger på dem..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #5 Dato: 04 April , 2012, 01:01 »
Det kan jeg simpelthen ikke give dig et svar på min erfaring er at Brahmaer slås meget lidt, faktisk får mine tæv af serama hvis de af vandvare kommer sammen, så jeg hælder også mest til at det er træde skader fra hanerne, og de skader kan blive meget voldsomme.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #6 Dato: 05 April , 2012, 20:48 »
Jeg holder ekstra øje med dem, jeg fjernede den der var værst medtaget, men hun ser ud til at have det fint igen og vil meget gerne tilbage i flokken. Men jeg vil sige, at jeg før har prøvet, hvor kyllinger pludselig har kastet sig over en kylling og hakket den til døde, de er jo kanibalister (så vidt jeg husker) det kan være, at de er startet på noget fjerpilleri også har kastet sig specielt over den ene, men alt synes at ånde af idyl nu.
Jeg håber på, at det er ovre nu.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #7 Dato: 05 April , 2012, 22:28 »
kanibalister (så vidt jeg husker)

Undskyld. I følge udtalelser i et eller andet realityshow/halløj hedder sådan nogle altså kalibanere. Har ikke set pågældende program og kunne ikke drømme om at spilde 2 sekunder på samme, men det har været beskrevet i aviserne. Nå, men spøg til side - de hedder kannibaler, hvis de spiser artsfæller.

De skader du oplever, selvom de er pludseligt opståede, minder mest af alt om 'trædeskader'. Du skal være obs på at ved mere end én hanes tilstedeværelse, er det normal adfærd, at når den dominerende hane har 'lagt' en høne klar til betrædning, så står lavere rangerende haner klar til at betræde, lige så snart den dominerende hane har gjort sig 'færdig'. Og det kan slide gevaldigt, især på 'villige' høner.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #8 Dato: 06 April , 2012, 10:42 »
Hvis de medtagne høns er meget medtagede skal du passe på med at lade dem komme tilbage til flokken før sårene er helede netop pga kanibalisme.
Et godt altenativ er at tage de 2 mest medstagne høns fra så de kan holde hinanden med selskab. Høns HADER jo at være alene.
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #9 Dato: 06 April , 2012, 17:38 »
Citér
Undskyld. I følge udtalelser i et eller andet realityshow/halløj hedder sådan nogle altså kalibanere. Har ikke set pågældende program og kunne ikke drømme om at spilde 2 sekunder på samme, men det har været beskrevet i aviserne. Nå, men spøg til side - de hedder kannibaler, hvis de spiser artsfæller.

Njaaa Erik, den går ikke, det er det samme som, at fastholde at man kun læser billedbaldet hos frisøren ...  *g
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #10 Dato: 06 April , 2012, 20:08 »
Hvad er Billedbladet?  ;D

Jeg læser normalt ikke noget hos frisøren, da jeg ikke tager mine læsebriller med til frisøren. Og uden dem kniber det gevaldigt med at læse noget som helst, medmindre det er i plakatstørrelse..
Mvh
Erik Andersen

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #11 Dato: 09 April , 2012, 00:26 »
Der kan nok være en del slid skader fra hanerne, men vi er blevet obs. på en anden mulig Fjende, vi har et kragepar boende på 2-3 år og i dag, lå der en mishandlet kylling på ryggen, da jeg kom derud, hun var hakket i nakken og et stort sår på siden af ryggen. Vi tror, at det kan være dem. Vi mistede vores store Sussexhane fornyelig  :'(, den var hakket i øjet og på halsen, alt pegede mod en rovfugl, vi har jo alt fra musvåger til ørne på disse kanter.
Men trals er det, vi vil nok bede kraverne om at "flytte", da de i hvert fald kan genere vores kyllinger >:(
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #12 Dato: 09 April , 2012, 08:02 »
Ej hvor skrækkeligt !!!
Håber i har mulighed for at komme af med de kræ og/eller rovfuglesikre jeres dyr.

pøj pøj
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #13 Dato: 09 April , 2012, 11:28 »
Det er helt sikkert kragerne der æder dine kyllinger, det har jeg prøvet, og de tager for sig af retterne.
Jeg satte grønt jordbærnet op, og så var det slut, men den mulighed har du måske ikke.

Måske din hane har fået tæv for at ville forsvare kyllingerne ?
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: HJÆLP, hvorfor slås mine Brahma damer pludselig???
« Svar #14 Dato: 09 April , 2012, 12:32 »
Sæt en kragefælde op..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.