Ny i dette forum.
Jeg har arbejdet en del med fjerkræfoder og pasning af kommercielle dyr i en del år.
Tillad at jeg kommer med nogle bemærkninger:
Et forslag til selvblandere kunne være:
50 % Hvede, 10 % Havre, 15 % Majs, 5 % ærter, 15 % sojaprotein.
Hvede er godt foder generelt. Havre er godt for fordøjelsen og indeholder forholdsvis meget lysin (vigtig aminosyre). Ærster og soja indeholder meget protein. Resten en blanding af vitamin/mineral og gerne fiskemel.
Jeg er ikke ret glad for byg til fjerkræ, slet ikke kyllinger. Det er ikke godt for fordøjelsen. Mineraler er vigtige, især Calcium og Fosfor.
Coccidiostater er godt mod coccidiose - sjovt nok

). Coccidiostater betragtes ikke som vækstfremmere, det er ret vigtigt! Derfor er de tilladt i fjerkræfoder indtil gældende frist før slagtning - aldrig til konsumæg naturligvis! På indlægssedlen står der coccidiostat - som regel Sacox eller salinomycin. Fristen for at foderet ikke må indeholde coccidiostat er 2-7 dage før slagtning i produktionsdyr.
Brug af coccidiostat er tilladt med dispensation i få år endnu. Man kan vaccinere mod coccidiose, men det er ikke ligetil. Husk at coccidierne formerer sig dårligt under meget tørre forhold.
Jeg er overbevist om at kyllinger skal tilbydes foder umiddelbart efter klækning. Jeg har hørt argumenter om at foder først skal tilbydes dag 1 eller 2 efter klækning for at blommesækken bedre bliver "brugt" eller optaget. Jeg (og jeg har det fra eksperter og erfaring) er overbevist om at indholdet i blommesækken fungerer som et tilsætningsstof til det foder der passerer tarmen. Indholdet i blommesækken ledes gennem en tynd kanal til tarmen, men kun når tarmen indeholder foder. Blommesækken indeholder ikke foder som sådan, men er en god blanding af vitaminer, mineralefr, aminosyrer og fedt i meget høj koncentration. Kyllingerne vil have svært ved at kapere denne blanding uden foder.
Lige umiddelbart ville jeg holde lidt igen med krydderurterne til helt unge kyllinger. Det kan være lige stærkt nok. Græs og "almindelige" urter (ukrudt) er udmærket.
vh
Martin