Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?  (Læst 25551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Dato: 04 Maj , 2010, 11:25 »
Ups, jeg har "smadret" min rugemaskine  >:( Jeg troede den havde overvintret i sin papkasse i et tørt og varmt fyrrum, men jeg har åbenbart haft en mindre hjerneblødning og sat papkassen i foderrummet - her er både koldt og mega fugtigt. Det var mere end maskinen kunne klare, OK det står også med store bogstaver i brugsanvisningen  ::) Først var vendemotoren gået i stykker, og nu har jeg lige opdaget at jeg kan skrue alt det jeg vil på temperaturskruen - maskinen bliver ved med at være 39 grader. Øv - men helt min egen skyld....

Nå, men jeg har jo lært at man ikke skal græde over spildt mælk, der findes ikke begrænsninger men muligheder, se glasset som halvt fuldt osv. Så jeg er allerede på udkig efter en ny rugemaskine, for det er SÅ hyggeligt at ruge kyllinger - et lille hverdagsmirakel  <L

Jeg faldt over denne model i går aftes, og jeg har jo nærmest drømt om den i nat:

http://www.eggincubators.co.uk/r-com-20-pro-usb-egg-incubator--universal-egg-tray--8-p.asp

Er der mon nogen på Forum, som har erfaring med denne model (eller andre i serien)? Størrelsesmæssigt passer den fint, da jeg alligevel ikke har plads til at have mere end max 20 kyllinger af gangen. Jeg er lidt forblændet af dens databasemuligheder (man er vel bibliotekar) - og muligheden for at køre hele processen fuldautomatisk OG digitalt styret. I det hele taget synes jeg den ligner et rigtigt stykke Louise-legetøj  ;D

Skal jeg ikke give mig selv sådan en i fødselsdagsgave? Man fylder jo trods alt kun 38 en gang i livet  ;)





De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2010, 11:34 »
Jeg fik en i fødselsdagsgave i år, og er i gang med min 3. rugning. Den er supernem. Man skal bare fylde vand på ca. en gang om ugen. Ved de første 2 rugninger klækkede alle befrugtede æg, og der er et dejligt stort vindue i så man kan følge hele processen. Den vender æggene hver time, og så giver den en dudelut-lyd, så den skal ikke lige stå i soveværelset :D. Den kan tage 18 barnevelderæg, men de er også på godt 60 gr. stykket. Muligvis lidt flere hvis æggene er mindre. Jeg er vildt glad for min. På lørdag skal det næste hold klække, så torsdag skal jeg stoppe vendingen, hælde mere vand på og hæve luftfugtigheden, men det er jo bare at trykke på et par knapper. Vi købte den hjem fra England, og den var fremme efter 3-4 dage i uskadt stand. Alt i alt en rigtig god og nem begyndermaskine til os der ikke skal ruge enormt mange æg ud af gangen. Min bedste anbefaling! /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2010, 11:39 »
Du kan for øvrigt se en enkelt kylling komme til verden i den billedtråd jeg har lavet der bare hedder "klækning". (Jeg ved ikke lige hvordan man linker til en tråd...) Det var fra den første prøverugning, hvor der kun var 2 befrugtede æg ud af 8. Men maskinen kørte upåklageligt. Det havde bare været for koldt til at hanen havde gjort sit arbejde ordentligt.

Klækning
Hjælpen er nær, Henriette.  (Red. Børge)
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2010, 11:56 Fra Børge Bech Jensen »
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2010, 11:43 »
Tak - Henriette  ;D Nu fik jeg endnu mere lyst til at eje vidunderet  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2010, 12:25 »
R-Com er deres svar på Octagon'en. En super god maskine. Jeg har dog ikke erfaringer med den, da jeg synes den var for dyr (for teknik som andre også har).

Jeg har købt denne: http://www.eggincubators.co.uk/rcom-digital-egg-incubator-king-suro-259-p.asp

Mine erfaringer er små. Jeg har kun prøvet den en gang sidste år. Men den klækkede både mine hønseæg og andeæg. Den fylder ikke meget, men er mere klodset end den du linker til.
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2010, 12:33 »
Jeg kender ikke valutakurser, men du kan få maskinen igennem America-Thisted, og det er lidt nemmere at gøre brug af garantien.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1459
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2010, 13:01 »
Patricia, der er lidt meget forskel på at give 3000,- i DK end at give 1887.50 for samme maskine i UK.
Iøvrigt føres der kun standardudgaven i dk.

I UK kan man få den i pro udgaven, med total automatik og til USB, så man kan sætte sin pc til.

Der kan man også få en til 48 hønse æg, til en pris omkring de 3600,-
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2010, 13:26 »
@ Børge. Tak for hjælpen med linket.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2010, 14:28 »
Jeg kender ikke valutakurser, men du kan få maskinen igennem America-Thisted, og det er lidt nemmere at gøre brug af garantien.
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1459

Det er ikke helt samme model, den jeg har forelsket mig i kan nemlig forbindes til computeren. Man kan så styre indstillingerne fra sin computer - det er jo meget smart, men ikke det vilde. Det rigtig fede er jo, at den kan gemme og analysere alle data fra dine forskellige rugninger! Se det er jo noget, der kan få bibliotekaren til at spærre øjnene op  :o



Selvfølgelig kan jeg selv indsamle alle data og indsætte dem i et regneark, men katalogisering har bare aldrig været min yndlingsdisciplin  *e

Der er i øvrigt pæn stor prisforskel - Americas model til 3.000 kan erhverves i England for under 2.000. Dertil kommer selvfølgelig fragten, men med den prisforskel er det jo lige før man selv kan flyve over og hente den - og stadig spare en krone eller to  ;)
Forstå mig ret - jeg er MEGET glad for at handle med America-Thisted, har kun pæne ting at sige om dem.





De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2010, 14:58 »
Hei, jeg har en R-com Pro. Har ruget ut både høns og moskusand. Fungerte svært godt. Ved sist ruging var det 3 egg som ikke ble klekket. Men det kan jo være andre ting en maskinen sin feil.
Jeg angrer ikke på kjøpet, selv om den kostet i meste laget.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2010, 16:26 »
Tak for input. Nu har jeg googlet lidt og fundet et par anmeldelser. Softwaren til databasen lader vist noget tilbage at ønske, men ellers kun gode oplevelser med maskinen.

Og Henriette - en af anmelderne skriver at man kan slå den lille "vende-æg-melodi" fra (han var ved at blive sindsyg).

De nyeste modeller (2008) har åbenbart en meget forbedret fugtighedsstyring ifht. de ældre modeller.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2010, 20:37 »
Vi har en R-com Suro og er lykkelige.  Vi har ikke fundet denne lille blippelip tone - men det gør ikke noget :D
Vi bestilte hjem fra England her i foråret. Det var smertefrit og billigt. Eneste meget lille problem var at tilpasse stikkene til danske forhold.

Vores står i stuen og det er voldsomt hyggeligt at følge med i det hele.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2010, 22:27 »
Jeg går og venter på min octagon 40 jeg bestilte i lørdags..er nu bange for noget er gået galt og at den ikke bliver sendt..jeg har modtaget en kvittering og et ordrenr. men måske de ikke sender udenlands..der stod noget om ved deres vilkår, at man ville modtage en endelig faktura, så snart ordren er godkendt..den har jeg ikke modtaget endnu..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #13 Dato: 04 Maj , 2010, 22:58 »
@ Rikke: Uha - hvor har du bestilt?
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Erfaringer med R-Com digital rugemaskine?
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2010, 23:00 »
Et sted som hedder Ascott Smallholding supplies..deres rugemaskiner er billige synes jeg..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.