Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sidste gang jeg "bruger" dén skruk... :( Billede af æggene #10 SLUT #16  (Læst 6571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg havde flyttet min skruk til sit helt eget hønsehus. Da jeg flyttede hende, synes jeg godt nok æggene så noget beskidte ud...

Jeg har ladet hende få meget ro, specielt fordi hun let blev forstyrret når de andre lagde æg, men i går havde hun skubbet 2 æg ud af reden, som var helt kolde, da jeg opdagede dem. Jeg tog dem fra, idet jeg gik ud fra at det var et udtryk for at hun syntes der var for mange. I dag opdagede jeg så at hun bare har overskidt alle æggene!!!  :'( VIRKELIG overskidt dem...! Og hun ruger bare videre, upåvirket af skidtet...

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu...skal jeg bare tage hende af reden, smide æggene ud, og sætte hende sammen med de andre igen, og så håbe på at hun bliver afskrukket? Eller hvad gør jeg lige?
« Senest Redigeret: 15 April , 2010, 13:05 Fra Christina »

hoejberg

• Gæst
Sv: Sidste gang jeg "bruger" dén skruk... :(
« Svar #1 Dato: 08 April , 2010, 17:28 »
Håber der er nogen der kan give dig et svar.
En tanke....Måske du kan skrabe æggene rene ???

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 April , 2010, 17:41 »
Jeg har ikke den store erfaring, synes det nemmeste er når en skruk har taget rø... på mig og pludselig bare kommer med sime kyllinger. Her i vinters havde vi en silke liggende på sine æg. Koldt var det jo og jeg regnede ikke med noget. Der kom kyllinger , men de var rendt ud af reden og kunne ikke komme ind igen, så et par af dem døde af kulde, resten kom ind i stuen til mig.

Da den næste lagde sig skruk fik hun nogle alm. æg noget skulle hun jo have. Undervejs var et af dem gået i stykker og der var en stank uden lige fra kassen. Jeg fik ikke gjort den i stand og stor var min forundring da der alligevel kom kyllinger ud af de tilsvinede æg.

I går fik jeg igen kyllinger fra en skruk,d.v. jeg kikkede til hende i forgårs og milde himmel, hun gjorde en ildelugtende klat ned i reden og på min hånd, føj jeg troede ikke at der kunne overleve noget som helst der.

Nu er der fire lavendel kyllinger + en sort, reden har jeg skiftet og alt er fred og idyl, men om jeg fatter at det kan gå godt.

Naturmetoden er god nok, men man har ikke megen kontrol med noget.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 April , 2010, 17:49 »
Ja, der er heldigvis mange skæve forløb, der ender godt.

Jeg tror som Hoejberg, at det er en ide at tage æggene ud under hende - et efter et - og lige prøve at skrabe det værste af. Og så putte dem tilbage igen!

For selvfølgelig skal du ha kyllinger  /o

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2010, 19:51 »
Hmm...okay...men ja...jeg tror nu ikke hun kun har skidt på dem én gang, så svinet til som de er! Der var både noget helt friskt, og så noget som var tørret ind... må lige prøve at se hvad jeg kan gøre. Tak for jeres svar :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 April , 2010, 20:02 »
Ellers se om du kan få fat i nogen nyklækkede kyllinger og putte under hende, havde selv en høne der gjorde det samme og det endte bare med kyllinger under hende.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 April , 2010, 20:10 »
du ligger æggene i blød.. tag en stor beholder eller skål eller hvad du har, og hæld  lunkent vand i.. ikke under 30 grader og ikke over 38.. der lader du dem ligge lidt, så opløser skidtet sig mest af sig selv.. du må bare ikke stå og gnubbe på dem.. måske lige med lidt blødt på selve skidtet.. så skulle du nok kunne redde dem..

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 April , 2010, 20:22 »
Der sker absolut ingenting ved at æggene er smurt ind i lort. Det har jeg prøvet flere gange og, stort set, alle æggene er alligevel klækket.
Jeg håber ikke at det gør dig mere "ked af det" men de 2 æg der var skubbet ud kunne også sagtens have været blevet til noget. Jeg har et par gange prøvet at en skruk er gået af reden, dette har jeg først opdaget da jeg er kommer hjem fra arbejde og æggene var helt kolde. De røg i rugemaskinen og de fleste af dem klækkede.
Flere gange er jeg også kommet til at slukke for min rugemaskine. Den ene gang var maskinen slukket i 10 timer. Godt nok var det en lun sommernat det skete men en del af æggene klækkede som de skulle. Klække procenten var ikke den bedste men der kom dog en del kyllinger.
De fleste af os går og tror at æg er noget så skrøbelige. Det er bare ikke altid tilfældet... :)

Hvis jeg skulle anbefale dig at gøre noget ved æggene så ville jeg også skrabe dem. Jeg ville ikke vaske dem, eller gøre dem våde på nogen måde.
Dog har jeg aldrig prøvet det så jeg har ikke noget belæg for at tro det skulle være skidt. Det er bare min personlige mening ;D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 April , 2010, 21:31 »
Tak for tippene! /o Eller...tipsene...? :D

Jeg vil prøve at skrabe lidt med en kniv her til aften, tror jeg...det har jeg faktisk også læst flere steder, at man kan gøre ved rugeæg...men altså...det er voldsomt, så meget skidt der sidder på de æg nu! :(

@Danny: Jeg havde faktisk tænkt på, om jeg kendte nogle med en rugemaskine, som kunne tage de to æg der blev skubbet ud...tænkte faktisk også på om jeg kendte en der kunne tage ALLE æggene...men kom frem til, at klækkeprocenten sikkert ville blive ret dårlig, hvis hun vitterligt ikke kunne holde alle 10 æg varme, så jeg tog dem fra. Kunne selvfølgelig ikke nære mig for at slå dem ud, og jeg tror de var befrugtede, men det var jo kun...3. dagen, tror jeg. Der var sådan en rødlig ring inde i blommen...?

Har du forresten fået min PM? :)

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 April , 2010, 07:05 »
Christina.....én anden gang må du kontakte mig....lige nu har vi rugemaskinen tændt og vi bor tæt på!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 April , 2010, 13:03 »
Eiii, det var dog et fantastisk tilbud, tusind tak *l

Her er lige et billede af æggene...mon der er noget håb? Har skrabet lidt møg af 2 af æggene, inden billedet blev taget. Hun hakker ud efter mig, så det er da altid noget, for det er jo et godt tegn.

Susanne

• Gæst
Sv: Sidste gang jeg "bruger" dén skruk... :( Billede af æggene #10
« Svar #11 Dato: 09 April , 2010, 13:25 »
Hvis det var mine æg, ville jeg stille roligt og systematisk tage en urtekniv og skrabe møget af. Æg efter æg! Det tager jo lidt tid, men det er helt sikkert et forsøg værd!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 09 April , 2010, 14:16 »
Ditto her, Susanne  /o
De er da godt nok blevet møget til  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 April , 2010, 14:48 »
Hm, jeg tror nu jeg ville lade dem være. Hvis man skraber, tror jeg der kommer endnu mere skidt ned i æggenes fine porer - også der hvor der evt. ikke var noget i forvejen.
Her har der også været enkelte beskidte æg, som har klækket fint.

Og tænk på hvor beskidte andeæg til tider kan være - uden at der nødvendigvis sker noget ved det.
Mvh Marianne

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 April , 2010, 19:08 »
De æg jeg skrabede lidt af, der kunne jeg ikke undgå at skrabe lidt af skallen af også...altså ikke skallen som så, men bare sådan lidt...overflade. Og derfor stoppede jeg.

Nå, jeg frygter det værste (ingen kyllinger), men håber på det bedste (1-2 kyllinger) ;)