Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger i kyllingemoder - hvorfor gør de sådan?  (Læst 10744 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Kyllinger i kyllingemoder - hvorfor gør de sådan?
« Dato: 05 Marts , 2010, 17:18 »
Jeg har 8 kyllinger gående i min nylavede kyllingemoder (tak til Rønnest for inspiration!)

Jeg har lagt mærke til at kyllingerne ind imellem lægger sig uden for lyskeglen og breder vingerne ud (se billederne) - er det fordi det er for varmt? Jeg har et termometer liggende oven på termostaten, den svinger mellem 25-28 grader på det sted, så er det selvfølgelig betydeligt varmere lige i lyset og køligere i den anden side hvor vandet står, så de burde kunne finde et sted hvor det passer dem.

Nogen ideer til hvorfor de lægger sig sådan? er de bare trætte? eller sveder de?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger i kyllingemoder - hvorfor gør de sådan?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2010, 17:19 »
I får lige et par billeder hvor man kan se kyllingemoderen - den kostede 116 kroner at lave - det eneste der ikke er genbrug er termostaten...
Mvh. Morten

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2010, 17:23 »
Den ser rigtig godt ud. /o  Flot du kunne lave den til den pris. Hmmm. Måske sku´ man...
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2010, 17:29 »
Morten.....

Der er for varmt ved kyllingerne.....  Prøv og lige termometeret ned omkring hvor kyllingerne ligger....

Den er da fin til den pris....

Mvh.
Idémanden

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2010, 17:36 »
Morten.....

Der er for varmt ved kyllingerne.....  Prøv og lige termometeret ned omkring hvor kyllingerne ligger....

Den er da fin til den pris....

Mvh.
Idémanden

Det prøver jeg lige - selvfølgelig var lampen slukket da jeg kom derud, så temperaturen er ikke oppe på maks. før om lidt...

Mvh. Morten

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2010, 18:00 »
Hej.
Jeg er også sikker på at de har det for varmt.
Jeg har 34 grader direkte under lampen, og mine trives rigtigt godt.
Held og lykke med kyllerne.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2010, 18:31 »
Kyllingerne er klækket d. 22. april. så ifølge vejledningen: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37 skal de have ca. 28-30 grader lige nu.

Da jeg satte et gammelt kviksølvstermometer ind viste det 34 grader - digitaltermometret viste meget mindre - dumme dumme termometer...   /d

Nu har jeg sat en skrue i bagbeklædningen og hængt kviksølvstermometret op derinde...

Jeg har også skruet termostaten ca. 3-4 grader ned, overvejer at flytte termostaten lidt tættere på gulvet - eller er det lige meget? hvor længe er varmen mon om at "fordele sig" i sådan en kyllingemoder?
Mvh. Morten

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2010, 18:40 »
For varmt er også mit bud.

Jeg kan se der er meget dug på glasset foran, måske kan de også få det for fugtigt i sådan en rugemor...eller er der lavet ventilation ? Man ku eventuelt montere en pc kabinet blæser der cirkulerede luften rund indeni som der også er i nogen rugemaskiner.

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2010, 18:50 »
Jeg tror duggen er kommet fordi der har været alt for varmt for længe, men jeg har da tænkt på om den luftudskiftning, der er når jeg hver dag skifter vand og giver foder er nok? jeg åbner kortvarigt til dem ved disse anledninger ca. 2-3 gange dagligt. Hvad siger du Erling? har du ventilationshuller i dine kyllingemødre?

I øvrigt var jeg lige nede og tjekke temperaturen igen for et par minuter siden, der var lampen slukket - og så tændte den mens jeg var der, så jeg kunne tjekke temperaturen ved tænding - 28 grader ca. 5 cm over gulvet ca. der hvor jeg har markeret på billedet herunder - mon ikke det er nogenlunde ok?
Mvh. Morten

Offline Erling Rønnest

• Passiv bruger
    • Vendsyssel fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2010, 19:28 »
Jeg tror duggen er kommet fordi der har været alt for varmt for længe, men jeg har da tænkt på om den luftudskiftning, der er når jeg hver dag skifter vand og giver foder er nok? jeg åbner kortvarigt til dem ved disse anledninger ca. 2-3 gange dagligt. Hvad siger du Erling? har du ventilationshuller i dine kyllingemødre?

I øvrigt var jeg lige nede og tjekke temperaturen igen for et par minuter siden, der var lampen slukket - og så tændte den mens jeg var der, så jeg kunne tjekke temperaturen ved tænding - 28 grader ca. 5 cm over gulvet ca. der hvor jeg har markeret på billedet herunder - mon ikke det er nogenlunde ok?

Jeg har ikke nogen ekstra form for ventilation... Der er i bare mulighed for og sætte låget på klem....

Min moder er lige lille nok, der var i sidste rugning der kom der 60 kyllinger i den.. det var lige godt og vel nok... Der har været noget dug i den hvis ikke jeg havde låget på klem....

Jeg har i dag flyttet 40 kyllinger ud af den så nu kører det uden dug.... Men men men.... der kommer 80 kyllinger den 15/3 så en ny er under produktion....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2012, 10:46 »
hvor mange watt er varmepæren på??
er kassen isoleret eller er det bare 16-19 mm spånplade???

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2012, 10:56 »
Kyllingerne er klækket d. 22. april. så ifølge vejledningen: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37 skal de have ca. 28-30 grader lige nu.

Da jeg satte et gammelt kviksølvstermometer ind viste det 34 grader - digitaltermometret viste meget mindre - dumme dumme termometer...   /d

Nu har jeg sat en skrue i bagbeklædningen og hængt kviksølvstermometret op derinde...

Jeg har også skruet termostaten ca. 3-4 grader ned, overvejer at flytte termostaten lidt tættere på gulvet - eller er det lige meget? hvor længe er varmen mon om at "fordele sig" i sådan en kyllingemoder?

Du skal have termostat og termometer ned i højde med kyllingerne.Prøv at bruge et af Americas rugetermometre,de plejer at være nøjagtige. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 08 Januar , 2012, 11:16 »
tranum

det var en gammel tråd jeg fandt, til inspration, mangler bare lidt for ikk at lave for mange upsere <A, de er jo for små til at grille ;D, skal ha lavet en til de små pipper når de kommer.

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Januar , 2012, 11:49 »
Jeg har brugt en 60 watt porselænspære fra "america".
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2012, 11:51 Fra Jan Markus »
JMO

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 08 Januar , 2012, 11:53 »
bare i en trækasse uden isolering, står den ude eller inde i varmen