Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown - eller rød amerikaner???  (Læst 27514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Dato: 18 Marts , 2008, 21:45 »
Hej derude i det ganske danske hønselandskab  <C

Help me again please!

Når jeg nu prøver at finde ud af noget om mine nye høns, Magdalene, Mathilde og Madonna, og googler på Isa Brown, finder jeg en hel masse links der tyder på at det er 'rød amerikaner' på dansk....?
Er det rigtigt? hybrider der hedder isa brown på engelsk og rød amerikaner på dansk? Eller er der noget, jeg har totalt misforstået???

Ny hønsemor = mange spørgsmål  <K
Men tænk, de små flyttede ind mandag aften - og allerede idag var der æg i redekassen - det er da en dejlig lille hobby  <I
Hønemor til hanen Hansen, Magdalene, Mathilde og fru Løvetand - og så til Lillemis

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2008, 22:03 »
Jeg tror at "rød amerikaner" dækker over alle røde hybrider, både ISA Warren, ISA Brown, Bovan etc. (Egentlig burde de hedde rød fransk, for ISA er det firma der fremavlede hybriden, Institut de Sélection Animale).
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2008, 22:09 »
Hej

Velkommen til.

Det er rigtig at Isa brown har mange navne, flere af dem i salgs øje med, Isa brown er en høne fremstillet til industri brug, en æglægning maskine som yder max i en periode og når de så falder i ydelse så bliver en del solgt til private som så kan have glæde af dem i et stykke tid, det er en krydsning af flere forskellige racer, den kan være slem til at få unoder, som pilning af de andre ( kanibalisme), det kan undgåe ved at give dem godt med plads og aktivere dem.    

Mange har haft stor glæde at disse udsætning høns og man er jo glad når man får friske æg hvert dag. og som du skriver de har allerede lagt de første æg hos jer, så held og lykke med hønse frem over og håber du vil bruge forum, der ligger mange guldæg her  ;) ;)

Der findes en rigtig rød amerikaner R.I.R som den hedder inde for race avl og den har har været en af de racer som er brugt til at fremavle Isa brown.

Prøve at søge på Rhode island red.

Tommy

Tommy    

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2008, 22:17 »
Jeg troede egentlig at de var en krydsning mellem hvid italiener og en race mere, mener at der var new hamshire.
Er der nogen der ved med sikkerhed hvilke racer der er brugt ved "fremstillingen" af røde amerikanere/isa brown/ isa warren og hvad de ellers hedder??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2009, 10:35 »
Ved godt det er lang tid siden der er spurgt her men iflg. google og wikipedia så er svaret : ISA Brown er en hybrid type Sex Link kylling, som er resultatet af en krydsning Rhode Island røde farver og Rhode Island Whites. [1] ISA Brown er en hybrid, ikke et rigtigt race. It is known for its high egg production of approximately 300 eggs per hen in the first year. Det er kendt for sin høje ægproduktion på ca 300 æg pr høne i det første år.
Så vil jeg gerne stille et andet spørgsmål.
Er alle hønse racer så ikke hybrider efter jungle hønen eller hvad er forskellen mellem en hybrid og en race???????????? ??? ??? ???
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2009, 11:57 »
Afkommet fra en racehøne har de samme egenskaber, udseende osv. (i større eller mindre grad). Ligesom en labrador parret med labrador giver labradorhvalpe.

En hybrids afkom kan være meget ulig fra forældredyrerne. En hybrid er avlet til at have superegenskaber i 1. generation. Ikke i de efterfølgende.
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Isa Brown - eller rød amerikaner???
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2009, 20:17 »
"Hybrid" betyder krydsning. Jævnfør hybridbiler, som er en "krydsning" mellem el- og benzinbiler, ligesom hybridhøns, hybridmajs, hybridkvæg osv. er en krydsning mellem to forskellige racer/stammer. I virkeligheden er enhver overkrydsning en hybrid, men vi bruger det oftest om vores højtydende "industrihybrider," der er afkom af nogle ekstremt indavlede, stærkt "forædlede" linier.
Ved overkrydsningen opnår man ofte en forbløffende "krydsningsfrodighed" (heterosis), som gør, at krydsningerne er langt stærkere, sundere og mere ydedygtige end deres renavlede forældre. Denne frodighed går dog hurtigt i sig selv, især hvis man et par generationer krydser to af disse hybrider med hinanden.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.