Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andedam aller mudderhul  (Læst 10311 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Gammelgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Andedam aller mudderhul
« Dato: 04 ſeptember , 2009, 09:54 »
Jeg har anskaffet mig en lille flok ænder og gæs (11 ænder og 4 gæs). De har altid adgang til frisk drikkevand via en balje men en drikkeautomat, med jeg synes også de skal have mulighed for at bade og svømme lidt. Så jeg har gravet et større hul i andegården som jeg kan fylde med vand, hvilket de sætter stor pis på. Problemet er blot at ænderne nu blevet så store at min lille andedam nærmere er blevet et mudder/slam hul. Selv om jeg renser det op går der kun et par dage før den er gal igen.

Er der nogen der har en god idé til hvordan man laver en god andedam til sine ænder?

Mvh
Leif
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2009, 11:52 »
Hej Leif,

Ja, det er nogle svinemikler! Jeg har - til 4 store ænder - 2 stk. plasticsandkasser af dem til børn, der bliver skiftet vand hver 2.-3. dag (det bliver dyrt i længden!). Idet ænderne går i min frugthave, flytter jeg 'baljerne' rundt til de forskellige træer, så vandet der hældes ud ikke går helt til spilde, men vander og gøder træerne.

Rent vand til så mange ænder og gæs som du har tør jeg næsten ikke tænke på... Jeg ved at nogle bruger drikkeautomater for at de har mulighed for at få rent vand at drikke, men de snadrer vist hellere i muddervandet. Måske andre har et bud.
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2009, 12:06 »
Jeg skifter også vand mindst hveranden dag, og nogle gange hver dag hos ænderne. Det bliver mudret meget hurtigt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2009, 15:42 »
Ja, snadre....det kan de.... ;D

Jeg fik lavet en mini-sø for et par år siden - der er ca. 7000 liter vand i - den skifter jeg ikke. Og dog, her i foråret var jeg nødt til det, for der var gået hul i folien. Søen er noget af det bedste jeg har fået lavet - den opgravede jord blev brugt som jordvold, så hvis den en dag skal slettes, så er det "bare" at skubbe jorden ned i hullet.

Ved siden af har de et blikfad ca. 80 cm. lang og 15 cm. dyb - det skifter jeg dagligt....det er dagens store højdepunkt....

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2009, 17:23 »
Velkommen på forum, Leif  :D
Held og lykke med dine små "grisebasser"  !l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Gammelgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2009, 18:35 »
Det er da en trøst at jeg ikke er den eneste der har problemer med at holde badevandet rent.

Jeg havde egentlig en plan om at grave en større dam på 5-10000 l. Oprindeligt ville jeg have haft bassinfolie i bunden, men er gået væk fra det igen - dels fordi det vil gørre det sværre at rense den for slam og dels fordi jeg har opdaget at slammet i sig selv tætner bassinet. Jeg har egen brønd, så det koster ikke noget at fylde efter med vand.
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2009, 22:17 »
Jeg har en kammerat der har et basin på 1 x 2 meter og skrående dybde til ca 50 cm. Han har beton i bunden og vist også et plasticlag. I nærheden har han en bygning hvor han fører regnvandet fra og ned i dammen.
I tørre perioder tørre den ud og så benytter han lejligheden til at få den gjort rent.

Jeg går selv med samme tanke til mine 6 gæs og 13 ænder. Jeg har nemlig også kun balje systemet og kunne godt tænke mig at se dem svømme lidt. Det skulle jo også øge parringslysten har jeg hørt.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #7 Dato: 29 August , 2014, 14:23 »
Har fundet denne artikel. er der nogen der har prøvet det?
http://www.folkecenter.dk/dk/rd/biogas/teknologier/water-for-life/azolla/

Eller hvad med blåmuslinger?

Jeg er ved at lave en lille dam, og vil gerne høre, hvis der er flere forslag...
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #8 Dato: 29 August , 2014, 20:50 »
Tror måske, at planterne hurtigt ville blive ædt... Men det kunne da være et forsøg værd:-)
Vil også gerne vide, hvis nogen har haft succes med der:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Pia Hansson

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Andedam aller mudderhul
« Svar #9 Dato: 30 August , 2014, 12:41 »
Vi fik lavet en lille sø fornogle år siden i glasfiber. Den er vel på ca.5000l ca.1,5m det dybeste sted. Vi har græskarper og guldsuder gående i bunden, de lever af forrådende blade og behøver ikke andet end det ilt der er i vandet. Vi har også gået med tanken om dammuslinger, men der skal temmelig mange til. Derudover så går vi med net og renser det værste op, der ligger på overfladen et par gange i ugen og engang i mellem tømmer vi noget fra bunden. Nu har vi så ikke gæs længere, (det blev en god jul) men det er stadig svært at holde ordentlig rent. I forhold til planter, så skal de stå i spande på bunden, da de ellers hurtigt vil overtage det hele. Hvis de ikke bliver spist af dyrene.
Den lykkelige ejer af en blandet havehønseflok.