Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man klippe i elnet?  (Læst 5764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Kan man klippe i elnet?
« Dato: 26 Marts , 2019, 07:34 »
Jeg har overvejet at købe sådan et trådhegn, der er strømførende. Men der er for mange meter til formålet. Mon der er nogen som ved om man kan klippe af det i længde uden at ødelægge den strømførende egenskab?

https://rosenbud.dk/hoens/automatik/el-hegn/flytbart-hoensenet/

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2019, 09:04 »
Jeg har nu læst hvad der står om elhegnet, og desuden set den Australske video.

Alle de vandrette tråde i hegnet er strømførende, dog ikke den underste.
I begge ender af hegnet er de strømførende ledninger sammensat til et bundt og forbundet med en metalklips. Disse to klips kan sættes sammen, hvis de to ender af hegnet står samme sted (og danner et lukket område).

Der er ca. 2m mellem de enkelte stolper.
De strømførende vandrette ledninger må ikke røre ved græsstrå og lign. da det vil være en kortslutning og forhindre hegnets funktion. Græsset skal altså klippes før hegnet monteres.

Spændingsforsyningen (elboksen....) kan tilsluttes med "krokodillenæbbet" hvorsomhelst på en tråd. Jordledningen skal tilsluttes et jordspyd

Hvis man klipper alle trådene over tæt på en pæl, er alle trådene stadig forbundet ved den første pæl, og dermed er der strøm (spænding) i alle vandrette tråde.
Afkortning af hegnet er altså muligt, men kun tæt på en pæl.

Hegnet fås i længderne 15, 25 og 50m.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2019, 09:13 Fra Gok »

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2019, 10:17 »
Tak for svar. Det er jo hverken pænt eller effektivt, hvis det hænger slapt, fordi det er for langt.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2019, 10:23 »
Jeg klipper frejdig i mit net, det ligger snart i mange stykker, som jeg så sætter sammen igen efter behov. Måske ikke superpænt, men det fungerer godt, holder fjerkræet inde og ræven ude.

Senere vil jeg gerne tage et par billeder af, hvordan jeg gør, hvis det har interessse.

Med hensyn til at det hænger, så køber jeg ekstra pinde, det hjælper meget.

Check lige denne side:
https://www.weidezaun.info/weidezaun/elektronetze.html
Stort udvalg, gode priser og hurtig levering.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2019, 10:25 »
Super Marie. Kunne du prøve med et billede eller to?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2019, 17:44 »
Hegnet må ikke hænge, da de strømførende tråde så kommer i kontakt med jorden, græsstrå eller andet, som kan give jordforbindelse.
Du kan ganske enkelt sætte hegnet op i den længde du ønsker, og den længde hegn, som er i overskud, sætter du op i modsat retning, langs med det sidst monterede hegn.
Hvis der f.eks. er 3m hegn for meget, monterer du det baglæns, så de sidste 3 m hegn er dobbelt. Ingen grund til at klippe hegnet i stykker.  8)


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2019, 20:39 »
Jeg har ikke gode erfaringer med sådanne elnet. Jeg havde et til at dele en fold med får og geder. Det kostede et gedekid livet. Han blev fanget i nettet og sad fast i mange timer - jeg kom først næste dags eftgermiddag, da var han død. Så mit råd er - pas på der ikke er andre dyr som kommer i klemme !!

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2019, 21:01 »
Det var da en frygtelig historie. Nu er både får, geder - og æsler tilpas langt væk til, at de aldrig vil komme i nærheden. Men der er da rigtigt. Så snart der er strøm involveret, skal man nok tænke sig om en ekstra gang. Også så kyllinger, eller hane, der er op at slås ikke får sig viklet ind i nette til en frygtelig død.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2019, 11:35 »
Undskyld Margrethe, jeg havde ikke set din besked.
De er ikke så gode billederne, men håber de kan bruges.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2019, 11:37 »
Det eneste der har siddet fast i mit net, og er død af det er tudser. Det er også galt nok, men ellers dør høns og ænder, når røven kommer på besøg.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2019, 18:56 »
Har også set pindsvin der døde ved at hænge i tråden - det er heller ikke ok

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2019, 13:05 »
Tak for billeder :)
Ja jeg kan godt høre, der er flere overvejelser, der skal gøres, før sådan et hegn sættes op.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2019, 08:28 »
Vi bruger helt alm strømførende tråd - tre vandrette tråde i 15-25-60 cm højde. Det holder ræven ude og ingen andre dyr lidet nød, da de ikke kan hænge fast i strøm tråden. Det er måske lidt mere besværligt at sætte op med pæle, strømboks og tre tråde. Men det er pænt (man kan jo faktisk ikke se det), tråden er billigere og ingen dyr lider nød...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Kan man klippe i elnet?
« Svar #13 Dato: 23 Juni , 2019, 10:04 »
Hvis man både har brug for at holde høns og ænder inde og ræven ude, er det ikke nok med hverken 3 eller 5 tråde, så skal man også have trådhegn på indersiden, og det bliver stort set lige så dyrt, og markant mere besværligt.
Det flytbare elhegn er .....flytbart. Det giver rigtig god mening mange steder.

Men det er rigtigt, at kyllinger og ællinger kan sidde fast. Det er dog aldrig sket her.