Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)  (Læst 2972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Hej alle sammen.

Jeg har en lille moskusælling, der er klækket d. 23 december 2018, ud af en udrugning der startede med 13 æg. Der er pt. ingen mor-and, der vil tage sig af den. Så derfor har den fået sin egen lille bolig, hvor den trænger til selskab af lige stillet.

Jeg vil derfor høre, om der er nogen, der er bekendt med moskusællinger, der er klækket uden for sæson - og som sælges.

Det skal dog siges, at det ikke er det eneste kuld, som er på vej hos os. Pt. har vi en andemor, der ligger på rede på ca. 20 æg, så det kan være vi er heldige med legekammerater til vores juleand.

Håber, der er nogen, som kan bistå med oplysninger.

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2019, 10:20 »
Jeg ved ikke, om det også gælder for ænder, men så vidt jeg ved, kan en kylling ikke tåle at være alene. Hvis du ikke hurtigt kan skaffe noget selskab, er det måske bedre at aflive den.  :-[ :-[
Er der ikke nogen derude, der ved lidt mere om det?

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2019, 10:36 »
Før en aflivning vil jeg helst forsøge en adoption af de voksne ænder (læs: den går ikke alene), den er bare "alene", da den ikke har jævnaldrene. Vil mene, at det er generelt for dyr, at unger, der har samme alder har samme behov og kan opfylde hinandens til en vis grænse. Her tænker jeg på hvile og kunne hygge sammen i en klump i varmelampens skær.

De store ænder jeg har, render jo ude i tide og utide. Så jeg kan ikke regne med, at de er inde og giver den tryghed - hvis de ikke ønsker at adoptere den lille ælling.

Men jo - en aflivning er på sit sted, hvis den bliver socialt alene, men vil påstå den ikke er det endnu. Ræven har ikke nuppet de andre - og jeg passer godt på dem i deres store indhegning.

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2019, 18:30 »
Ja, aflivning er sidste udvej.
Det betyder selvfølgelig også noget, at den ikke er HELT alene.
Håber du lykkes med noget selskab til den.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2019, 09:28 »
Jeg har jo forhåbninger om, at andemor, der ligger og ruger, kan komme til undsætning - og hvis jeg er heldig adopterer hun den lille, men tør ikke satse på det.

Og uanset hvor mange ællinger, der ender med at være, så har jeg eller kan lave plads til en god sikret løbegård med varmeområder til dem.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: 1 - 2 moskusællinger søges (gerne fra d. 23 december 2018)
« Svar #5 Dato: 10 April , 2019, 09:09 »
Lige en opdatering fra sidst.

Jeg satte andemor sammen med ællingen. Og den blev adopteret med det samme (som lige med det samme, da de blev sat sammen). Ællingen var ikke meget for det til at starte med, men efter et par timer lå den trygt og varmt hos andemor, som havde fået den luksus at beholde varmelampen.

Efter en periode med tilknytning til andemor blev de sat ind i et indelukke i andegården, så de kunne se de andre - og de andre kunne vænne sig til ællingen.

I dag render ællingen og andemor sammen med resten af ænderne. Så det er en lykkelig slutning. ;)