Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk hønseklap - Christians  (Læst 183108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #75 Dato: 19 Januar , 2016, 16:06 »
Kunne en komplet aliexpress indkøbs liste måske lokkes ud af jer?

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #76 Dato: 19 Januar , 2016, 16:16 »
Jeg er ikke færdig med min rugemaskine endnu :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #77 Dato: 19 Januar , 2016, 16:39 »
Hej.
Jeg har købt elektronikken hos dx.com så hvis det er elektronikkentil at styre hønsehuset kan jeg godt lave en linkliste med de ting jeg har købt derude.

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #78 Dato: 19 Januar , 2016, 16:46 »
Jeg er meget interesseret i indkøbslisten. Dx.com har jeg handlet ved før og det er et fint sted.
Jeg tænker jeg har brug for at styre lugen i forhold til tid og lys. Vand og mad laver jeg helt manuelt.


Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #80 Dato: 19 Januar , 2016, 20:18 »
wow hele 150,- det var godt nok dyrt ;)
Tusind tak for listen.

hvordan med motoren , hvad er det for en fyr?

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #81 Dato: 19 Januar , 2016, 20:31 »
Jeg har bygget mit spil med den her motor
https://www.atp-autoteile.de/group/1160200/product/11606/19902/details

Den er meget stærk, men med en ca.  7-8 ohm effektmodstand i serie kan man lade den køre ind i mekanisk endestop uden at den den splitter det hele ad. (den nødvendige modstand kommer selvfølgelig an på hvordan man laver spillet)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #82 Dato: 19 Januar , 2016, 20:33 »
Prøv evt. at sammenligne priserne med Aliexpress, da de som regel er billigere med især Arduino dele :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #83 Dato: 19 Januar , 2016, 20:34 »
kan godt se at det begynder at blive lidt indviklet, men selvfølgelig kan det lade sig gøre !

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #84 Dato: 25 Januar , 2016, 19:04 »
Jeg er blevet lidt "klogere" efter jeg har læst om mulighederne i "Arduino" (som beskrevet af Michael Munch, -Tak Michael!). Sidste år lavede jeg en automatisk hønselem til min søn, og jeg lavede elektronikken fra bunden, med relæer som blev loddet på en printplade osv.. Jeg kendte ikke Arduino, men nu vil jeg bruge Arduino printet med de fire relæer i en hønselem til mig selv.
Motorene har jeg fået fra akkuskruemaskiner, som har en passende gearing. Der er endvidere den fordel, at akslen er forsynet med den indvendige sekskant, som gør monteringen af en ydre aksel nemmere (som skal vikle en snor op).
Skruemaskinen fra "Biltema" koster kun 129 kr, og er velegnet til opgaven.
Jeg vil senere fortælle lidt mere om projektet, når jeg har mere at vise.
Billedet viser den kasse jeg har lavet, med skruemaskinen monteret (håndtaget er savet af), og desuden ses de to digitale kontakture fra Harald Nyborg, som skal styre henholdsvis lukning og åbning af lemmen.

Med disse kontakture kan kommunens krav opfyldes, fordi åbningstiderne er forskellige, om det er hverdag eller weekend.

Det er en fornøjelig hobbybetonet opgave at fremstille en automatisk hønselem, og det er ingen ulempe, at prisen for materialerne er ca. 600 kr, mod de ca. 2500 kr for en indkøbt lem.

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #85 Dato: 25 Januar , 2016, 20:53 »
Det er spændende ud, glæder mig til at se næste kapitel!

Offline Søren Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #86 Dato: 08 Februar , 2016, 09:35 »
Jeg er ikke så gammel i "hønse verden" men jeg har også været lidt på udkig efter en automatisk hønselem. Det er rigtig hyggeligt at gå ud og åbne og lukke for de små høns. Men i weekenden kunne det være rart at kunne sove lidt længere med god samvittighed.

Jeg har kigget på dem fra Chickenguard. Har i erfaringer med disse?

De har dem blandt andet her: http://blommegaarden.dk/produkter/117-automatisk-hoenselem/
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2016, 09:40 Fra Søren Hansen »

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #87 Dato: 08 Februar , 2016, 09:44 »
Jeg har ikke erfaring med de der chicken guard, da jeg jo har lavet min egen.
Men jeg kan se at den billigste ikke har nogen lyssensor og det mener jeg er noget skidt, for det ændrer sig altså ret meget hvornår der skal åbnes og lukkes. Pt er ændringen ca 15min pr uge.

Jeg har selv overvejet at lægge årets solopgang og solnedgang (almanakken) ind i min styring i stedet, da jeg synes det er lidt svært at holde liv i de der lyssensorer, men jeg er ikke nået til det endnu.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #88 Dato: 08 Februar , 2016, 09:59 »
Min automatiske låge er købt hos America A/S - den har lysføler man kan tilslutte eller lade være. Man kan også kombinere lysmåler med en timer. Så der er nok af finesser.
Jeg havde let ved at samle de enkelte dele og tilslutte dem hinanden - men havde mine problemer med at finde ud af tidsindstillingen, men det er nok mig der ikke er så snil på det område  :P

Den er placeret indendørs og fungere upåklageligt - lågen er af træ, den slår sig lidt, så det er ikke altid der lukkes 100%, det skal jeg lige have set på /o

Offline Klaus1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #89 Dato: 08 Februar , 2016, 10:42 »
Jeg købte min Chickenguard ASTI Extreme på Ebay i England til 1100,- den virker upåklageligt. Nu efter næsten 11/2 år virker de 4 batterier stadig. Lyscensoren lukker om aftenen og timeren åbner om morgenen. Den kan desværre kun stilles til en tid, så man kan ikke få den til at åbne/lukke forskellige tider på hverdage og i weekenden. Til hønselem har jeg brugt siden af kabinettet til en stationær computer, som er af aluminium og meget let.