Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
* *
Velkommen, Gæst. Venligst log ind eller registér dig. Modtog du ikke en aktiverings-e-mail?
21 Januar , 2019, 06:33

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde

naturgaard.jpg stevnsrace.jpg Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns bangs_1.png dyrenesmad.jpg america.png

Forfatter Emne: Hvor meget foder til ænder  (Læst 1986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tskovj

Hvor meget foder til ænder
« Dato: 21 Oktober , 2018, 08:52 »
Jeg synes ikke mine ænder bliver ret store i år ?
De får ca 300 g korn/piller plus rester og det de finder.
Men nu har jeg slagtet et par stykker og de vejer kun lige knap 2 kg nu hvor de er 18 uger. Det er sort hvidbrystet landand.

Offline 8035k0v

Sv: Hvor meget foder til ænder
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2019, 09:46 »
Det her kommer nok lidt sent i forhold til din "Post".

Jeg har i foråret 2018 haft 11 købe-ællinger (godt nok moskusænder), som er blevet opfostret på kyllingestartfoder i de første 2 måneder (dette anbefalet, der hvor jeg købte dem).

Og i forhold til naboens ællinger, der havde 100% friland og en andemor, blev mine hurtigt væsentlig større på rekord tid. Der var ikke begrænsning på madmængden, så de kunne spise alt det de havde lyst til. Derudover fik de mælkebøtter og andet grønt, som der var til at finde i have - trods tørken. De fik også biller, regnorme og andre insekter. Da de havde spist 30 kg. kyllingestartfoder kom de over på almindelig foderpiller til ænder - og efter at have spist ca. 30 kg af dette begyndte jeg at blande hvede i. Hvede og foderpiller var blandingsforhold 1:1.

Yderligere da de var ca. 2 mdr. kom de ud i et overdækket indelukke og efter 3 måneder kom de ud i det fri.

Det jeg endte med (slagtet og renset) var:
1 and a 3 kg.
3 andrikker a 3,5 kg -> 4 kg
2 andrikker a 4 kg -> 4,5 kg

De 5 sidste er til avl - og satser på de står for levering af mindst 1 juleand til næste år.

Nyeste