Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza  (Læst 6997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Dato: 21 November , 2016, 20:49 »
Fra Dansk Fjerkræ Forum og Frie Bønder anbefaler vi følgende til folk fjerkræhold (udover de krav, der er udstukket fra Fødevarestyrelsen):

Smittebeskyttelse:

  • Skift fodtøj, når du bevæger dig ind i hønsehuset. Brug kun fodtøj blandt hønsene som udelukkende bruges der.
  • Undgå så vidt mulig kontakt mellem vilde svømmefugle (ænder, gæs og svaner) og andre fugle/fjerkræ i fangenskab. Det gælder både opdrættet og vildt.
  • Gå ikke på jagt efter svømmefugle, da du kan bringe smitte med hjem. Undgå kontakt med jægere, der er eller har været på andejagt.
  • Indsaml ikke døde eller skudte svømmefugle, ej heller til nedfrysning til f.eks. træning af hunde.
  • Begræns adgangen til dit hønsehus til det mindst mulige. Især for dyrlæger, andre opdrættere og jægere af svømmefugle.
  • Indfør besøgsliste, hvis dyrlæger og andre skal have adgang til din besætning. De skal notere deres navn, sidste besøg i andre fjerkræ- eller svømmefuglebesætninger samt evt. kendt sundhedsstatus. Der anbefales min. 24 timers karantænetid mellem besøg hos andre fjerkræbesætninger.
  • Vær specielt opmærksomme på rottefangere. Vi har hørt om tilfælde hvor de IKKE vil overholde de basale regler om smittebeskyttelse og f. eks. skifte sko så du risikerer at få smitte ind den vej! Sørg for at reglerne respekteres!

Anbefalinger:

  • Brug grovfoder – halm, wrap , grønkål eller lignende for at beskæftige hønsene, så aggressiv adfærd og kannibalisme undgås.
  • Sørg for ekstra foder- og drikkepladser.
  • Om muligt sørg for ekstra plads til dyrene ved at dele op og flytte til anden stald/hønsehus på ejendommen
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2017, 10:00 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #1 Dato: 21 November , 2016, 21:45 »
"Undgå så vidt mulig kontakt mellem svømmefugle (ænder, gæs og svaner) og andre fugle/fjerkræ i fangenskab. Det gælder [også] opdrættet."

Warum? (Udover at loven kræver adskillelse naturligvis). 
Men jeg er endnu ikke støt på, hvorfor småopdræt af svømmefugle på samme matrikel som hønsefugle skulle øge risikoen for fugleinfluenza. Her hos mig får de det samme foder at spise, det samme vand at drikke, den samme luft at indånde - blot på hver sin side af indhegningen. Og hos begge parter er det afskærmet mod vilde fugle.

Ikke for at sige, at nu skal vi bare blande løs, mens al denne hurlumhej står på - men når det engang forhåbentligt bliver fredstid igen, tager jeg gerne endnu en omgang med denne tåbelige regel.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #2 Dato: 22 November , 2016, 07:18 »
"Undgå så vidt mulig kontakt mellem svømmefugle (ænder, gæs og svaner) og andre fugle/fjerkræ i fangenskab. Det gælder [også] opdrættet."
Ændret, det gælder om at undgå at smitte kommer ind i besætning.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #3 Dato: 26 November , 2016, 12:57 »
Hvis vi lige ser bort fra regler og love et øjeblik.
Så øger vi sandsynligheden for opblomstring af sygdomme ved at holde hønsene i indelukkede hønsehuse og stalde, hvor der ikke kan luftes nok ud og hvor pladsen er trang. I min verden, så er dyr som lever så naturligt som muligt, med god plads, frisk luft, og godt foder bedst i stand til at modstå infektioner og dermed mest modstandsdygtige!

Jeg har endnu ikke kunnet finde tal på dødeligheden blandt vilde fugle, eller fugle i små besætninger?? I industrien har jeg læst tal på 90%, men virkeligheden er jo 100% fordi man slår hele besætningen ned   :'( måske man kunne have opnået immune fugle man kunne gave avlet på, hvis ikke man slog alle ihjel uden diskrimination! Nogen som kender tal fra hobby besætninger eller vilde fugleflokke?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #4 Dato: 26 November , 2016, 13:23 »
Forresten, må man egentligt godt sælge/købe dyr og rugeæg nu? Det synes jeg ikke lige jeg har læst noget om...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #5 Dato: 26 November , 2016, 17:29 »
Ja, du må gerne sælge og købe,  men overvej det,  for du bliver så en kontaktbesætning til der hvor du køber/sælger
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #6 Dato: 26 November , 2016, 22:28 »
Er i gang med at lave nogle små overdækkede udearealer. Er der et antal karentænedage fra taget er lagt og til hønsene må komme der ud?? Det er jo ikke til at vide hvem der har fløjet over og skidt der sidst.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #7 Dato: 28 November , 2016, 16:58 »
Er der et antal karentænedage fra taget er lagt og til hønsene må komme der ud??
Det er der ingen regler om.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Saldo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #8 Dato: 22 December , 2016, 09:00 »
Dvs en hønsetraktor med tag er fuldt lovlig?

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #9 Dato: 25 December , 2016, 15:08 »
Ja

Sendt fra min SM-G389F med Tapatalk

1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Smittebeskyttelse for fugleinfluenza
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2017, 10:00 »
Opdateret med info om rottefangere
FVST "retningslinjer for smittebeskyttelse" som er i vedlagte fil. Den er også dags dato sendt til Kommunernes Landsforening for at de kan udsende retningslinjerne til alle kommuner!

Hvis du får besøg af en rottemand, så kan du hive den frem og give til ham. Bemærk at så længe der er udbrud, så er det skærpet hygiejne der gælder, udover selvfølgelig den almindelige hygiejne med bla. desinficering af fodtøj, overtrækstøj etc

Her er respons fra Fåborg-Midtfyn kommune
Først vil jeg beklage, hvis rottebekæmperen ikke har fulgt retningslinierne for hygiejne på bedrifter med fjerkræ. Vi har indskærpet dette over for bekæmpelsesfirmaet, der fremover som minimum desinficerer støvler og derudover bruger engangsdragter, hvor der er behov.
 
Vi følger udviklingen af fugleinfluenzaen ret tæt. Og rottebekæmperne skal naturligvis udvise den fornødne forsigtighed, så de undgår at virke som smittespredere.
 
Fire kommuner, nemlig Nyborg, Kerteminde, Nordfyns og Faaborg-Midtfyn, har indgået en fælles kontrakt om rottebekæmpelse med bekæmpelsesfirmaet. Derfor har vi gjort vores fælles indkøbskontor opmærksom på jeres oplevelser, og indkøbskontoret har straks taget kontakt til bekæmpelsesfirmaet.
 
Det er klart, at der skal være den nødvendige opmærksomhed på at undgå smittespredning.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2017, 16:12 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi