Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vælg af anderace  (Læst 7166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Vælg af anderace
« Dato: 28 August , 2016, 19:21 »
Hejsa derude

Jeg har nu gennem nogle år haft slagteænder.
Enten hvid landmand eller blandingen af landmand og modløs.

Der hvor  jeg har tvivl er om racen fremover.
Jeg elsker at se på ænder der hygger, bader og er rolige.
At de ender i fryseren gør mig ikke noget.

Tanken er at få et par der går året rundt, som lægger æg og kan ruge.

Den race jeg er mest nysgerrig efter er Rouen, dog har jeg læst de ikke ryger.
Moskusænder yngler for vildt og jeg er ikke helt vild med alt det røde i deres hoved.

Håber at kan få lidt klarhed

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Vælg af anderace
« Svar #1 Dato: 28 August , 2016, 21:25 »
nej jeg håber da heller ikke de ryger, i så fald er det første gang jeg ser det. Nå spøg til side. Det er ikke ment så slemt
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lone Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Vælg af anderace
« Svar #2 Dato: 28 August , 2016, 21:48 »
Hæhæ

Sikke en upser

Ikke hvid landmand men land and

Og nej de skal ikke ryge 😜 men ruge

Offline Lone Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Vælg af anderace
« Svar #3 Dato: 28 August , 2016, 21:49 »
Og ikke modløs men moskus  :o ::) :laugh:

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Vælg af anderace
« Svar #4 Dato: 29 August , 2016, 09:17 »
Jeg har læst at Campbell ænder skule være rigtig gode æglæggere. Næsten på højde med hybrider.
Jeg har dog ingen erfaring med ænder overhovedet (andet end til jul), og jeg ved ikke hvordan de er til slagt :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Vælg af anderace
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2016, 12:54 »
Vores venner som har ænder de sværger til moskus. De har et par eller to gående hele året som ruger mellem 10-20 ællinger ud og foråret. Jeg ved egentligt ikke om de kan ruge mere end et kuld ud pr. år? De siger det er de bedste spiseænder fordi kødet er mere mørt, fast og fedtfattigt. Sådan næsten vildt-agtigt.

Og ja, de er ret grimme med de store røde hoveder. Men gør det så meget når de primært er til spisning? Såvidt jeg ved kan man have 1 andrik til 1-3 ænder. Men måske nogle mere vidende ande-folk kan komme på banen? Vi har nemlig samme overvejelser som dig  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lone Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Vælg af anderace
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2016, 08:33 »
Jeg har læst at Campbell ænder skule være rigtig gode æglæggere. Næsten på højde med hybrider.
Jeg har dog ingen erfaring med ænder overhovedet (andet end til jul), og jeg ved ikke hvordan de er til slagt :)
ja efter hvad de skriver så lægger den godt nok mange æg
Bare trist den ikke ruger 😀

Offline Lone Skovlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Vælg af anderace
« Svar #7 Dato: 11 ſeptember , 2016, 08:38 »
Vores venner som har ænder de sværger til moskus. De har et par eller to gående hele året som ruger mellem 10-20 ællinger ud og foråret. Jeg ved egentligt ikke om de kan ruge mere end et kuld ud pr. år? De siger det er de bedste spiseænder fordi kødet er mere mørt, fast og fedtfattigt. Sådan næsten vildt-agtigt.

Og ja, de er ret grimme med de store røde hoveder. Men gør det så meget når de primært er til spisning? Såvidt jeg ved kan man have 1 andrik til 1-3 ænder. Men måske nogle mere vidende ande-folk kan komme på banen? Vi har nemlig samme overvejelser som dig  /o
Var ikke klar over det med kødet, havde nok mere fokus på udseendet.
Spisning som Prima, dog elsker jeg at nyde synet når der bades, gåes tur eller slappe 😀

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Vælg af anderace
« Svar #8 Dato: 11 ſeptember , 2016, 16:18 »
Jeg har haft flere slags ænder. Især nogle sorte med hvidt bryst rugede godt og lagde mange æg. 2 ænder producerede 100 ællinger et år , de fik lov. Rugemaskinen hjalp til. Men det blev simpelthen overvældende for mig, de åd mig ud af huset. Ænderne spiste lige så meget som 3 grise, og grise betaler deres regninger bedre end ænder.
Men det værste var, at de havde sorte fjer, og var meget svære at få til at se appetitlige ud, og folk nølede med at købe dem. Så derfor anbefaler jeg noget hvidt.
Ganske Almindelige hvide rapænder, af den store slags, der nedstammer fra gråand. Der er flere racer, de bør kunne levere 2,5 - 3 kg slagtet vægt.

Offline wellesley

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Vælg af anderace
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2016, 05:35 »
Der er også Sachsenænder. Vores er gode til at lægge æg og ruger godt og ihærdigt. Og så smager en Sachsen steg godt.
Mvh. Kristina