Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hurtig hjælp angående ællinger søges  (Læst 5013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Dato: 27 August , 2016, 17:50 »
Hej,  mine moskus har ruget siden d 17/7. Nu har jeg netop opdaget en kold ælling liggende mellem mine to rugende ænder. En anden død uden for deres hus og en næsten død, som jeg har hjulpet ud af ægget.

Jeg har fjernet andrikken, de to ænder som ruger side om side, ser noget forvirret ud og virker ikke til at ruge "normalt"

De to levende har jeg taget fra og lagt i en kasse med halm i en vindueskarm med sol. Jeg har ingen varmelampe eller rugekasse.

Har i nogle gode råd til hvad jeg gør med de resterende æg. Lade dem ligge og se tiden an, eller forsøge at varme dem og fugte dem på badeværelsets lune gulv?

Mvh Rasmus

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #1 Dato: 27 August , 2016, 19:12 »
Hvis ikke du har en rugemaskine, så hsr de størst chance  hvis du lader dem blive under ænderne. Du har lært på den hårde måde at man altid skal ha en varmelampe i backup. Er der mon nogen  i nærheden af dig der har en du kan låne? Ellers kan du i nødstilfælde godt bruge varmen fra en alm pære.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #2 Dato: 27 August , 2016, 20:31 »
Jeg har gang i varmelampe nu, takket være en venlig onkel. Den ene ælling døde, men den anden ser ud til at trives. Den spiser og bevæger sig rundt i kassen med halm.
Hvor varmt skal der være i kassen?
Der er ca 25 grader ved ællingen og de 3 æg ænderne havde skubbet ud af reden, lige nu målt på et badekar termometer?

Ænderne ruger på resten af deres æg igen, jeg mistænker andrikken for at skabe panik, han er pt bandlyst fra andehuset.

Men æggene, skal jeg stoppe dem under anden igen, eller kan det klares med en varmelampe og en fugtig klud?

Og kan jeg ligge ællingen ud under en and, eller skal jeg vente til der forhåbentlig klækkes flere.

Tusind tak for hjælpen, det er min første klækning, og tror jeg er mere oppe og køre end da jeg skulle være far for første gang😂

Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #3 Dato: 28 August , 2016, 08:25 »
En lille update.

5 døde ællinger i andehuset til morgen, og begge ænder smurt ind i blod og æggesnask, så må desværre konstatere at de to ænder nok er dem der er synderne. Fik reddet en i live, som hygger sig i kassen med den overlevende fra igår. De 3 æg jeg hentede ind, har ligget i kassen med varmelampen, på en fugtig klud natten over, og her til morgen er der to ællinger påvej ud af æggene. Så det må siges at være en succes trods alt. Der er stadigvæk ti æg som bliver ruget på, og når der sker noget klækning, henter jeg osse de æg ind, og så må jeg agere andemor for en stund.

For fremtiden, må jeg sørge for at ænderne ruger i hvert sit hus, og håbe på de kan finde ud af det.

Hvornår er ællingerne store nok til at være uden varmelampe?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #4 Dato: 28 August , 2016, 12:48 »
Er dine ænder meget unge?

Det ligner meget det jeg oplevede med en ung and i forsommeren. Den ene jeg forsøgte at redde og lægge tilbage til hende, hakkede hun ihjel.

MEN, samme and er netop udkommet med 14 ællinger ud af 14 æg. Hun passer dem til UG, og alle ser ud til at trives.

Jeg havde rugemaskine klar, hvis det samme skulle ske, og jeg kiggede til hende mange gange hver dag, for at kunne skride ind. Men alt gik som det skulle og mere til.


Offline Rasmus Vestergård

  • Bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #5 Dato: 28 August , 2016, 13:29 »
De er fra juni 2015, om det er ungt, det ved jeg ærlig talt ikke. Det er første gang de ruger.

Der er nu 4 ællinger, og en 5. påvej fra et æg jeg li har hentet ind. Så snart ænderne så ægget var begyndt at klække, forsøgte de at hakke det, mens jeg havde den ene and skubbe af for at se under den. De hele æg rører de ikke ved.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hurtig hjælp angående ællinger søges
« Svar #6 Dato: 28 August , 2016, 18:10 »
Min var ikke engang et år.

Men jeg er også nybegynder, så jeg vil ikke kloge mig mere  ;)