Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor overfalder en skruk en kylling  (Læst 2295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Hvorfor overfalder en skruk en kylling
« Dato: 27 August , 2016, 12:25 »
Her til morgen fodrede jeg som vanligt min skruks kyllinger med hakkede hårkogt æg. Hun kommer, straks jeg åbner køkkendøren, da hun ved, at der vanker morgenmad til hendes afkom.

Men her i dag, var der ikke blot hendes egne kyllinger (5 stk) til stede, en af mine trillinger der er nogle uger ældre og moderløs var tilfældigt også der. Jeg skraber de moste æg af tallerknen og spreder dem lidt ud over græsset. Kyllingerne stormer til og begynder at æde af hjertets lyst - incl den lidt større moderløse kylling og vups skrukken for på den og hakkede den så eftertrykkeligt, at den skreg i vilden sky og ikke nok med det skrukken fangede den med sine ben og fastholdt den. Det lod jeg naturligvis ikke hende fortsætte med, men råbte højt og derved slap hun den stakkels kylling.
Kyllingen flygtede over stok og sten, så hurtigt dens små ben kunne og gemte sig inde i noget højt ukrudt.

Hvorfor angreb skruken så voldsomt ?, jeg kan forstå, at hun vil jage den fremmede kylling væk, men havde jeg ikke været tilstede, ville den nok have dræbt den. Det syntes jeg er lidt skræmmende. Hun skal ikke have noget klinket, hvis det er avlshanen eller en af de andre store høner der blander sig i måltidet - her kunne hun da godt markere sig, men det gør hun ikke ??.

Er dette et godt bevis på at der er en hakkeorden mellem høns ?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvorfor overfalder en skruk en kylling
« Svar #1 Dato: 27 August , 2016, 18:56 »
Nogle skrukker er bare meget barske over for andre kyller end deres egne. Og ja, jeg er sikker på, at hun ville have hakket kyllingen ihjel.

Jeg havde 2 skrukker med hver 7 kyllinger. En forvildede sig ind til den barske mamma, og jeg fandt den død. Så fik den anden skruk alle kyllingerne, for jeg turde ikke risikere, at noget lignende skete igen. Den anden skruk var meget mere tolerant, men efter nogle uger blev hun vrissen, og det gik mest ud over de kyllinger, som ikke var hendes fra starten. De små måtte altså klare sig med en varmelampe, da de bare var 5 uger gamle.

Naturens lov: Skaffer en skruk andre kyllinger af vejen, får hendes eget afkom bedre muligheder. Men der findes heldigvis "søde" skrukker, som pænt deles om kyllingerne.