Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slankekur til høns?  (Læst 5497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Slankekur til høns?
« Dato: 26 August , 2016, 21:47 »
Jeg har lige slagtet 2 af mine ældre høner. Den ene viste sig at være ekstremt fed. Hvordan undgår man, at en højtrangerende, stor og dominerende høne (maran) rager til sig af foderet, så hun bliver for tyk? Hvis jeg begrænser fodermængden, får hun alligevel, hvad hun vil have, og de andre kommer på ufrivillig slankekur.

De har en stor udegård, hvor de lykkeligt spæner rundt, så motion får de.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #1 Dato: 27 August , 2016, 11:34 »
At sætte høns på slangekur tror jeg ikke på. Men at sammensætte den tildelte foder, så den ikke er fyldt med fedende ting, det må være en mulighed.

Når dine dyr går frit, så får de rigtig mange gode ting, som - tror jeg - ikke feder særlig meget, men som naturligvis er med til at opbygge en reserve der kan trækkes på - når vinteren kommer og hvor udbuddet svinder kraftigt ind.

Det må altså være det foder du tilbyder i hønsehuset, der skal reguleres på. Her i sommerperioden spiser mine høns ikke så meget af kornet der er tilgængeligt i huset. Mit foder er kun hvede, og det er nok ikke det bedste, hvis man ser det ud fra en fedende vinkel. Du kunne måske fodre med havre og lidt byg, det vil jeg tro kunne afhjælpe fedmen lidt.

Hvis du hyggefodre med rester fra husholdningen, så husk, lidt men godt. De lærer jo meget hurtigt, at der vanker godbidder, når madmoder viser sig og man fristes til at fodre dem mere end godt er.

At en førerhøne spiser hvad hun mener sig berettiget til, kan du ikke ændre på, men fodertildelingen, det er her du kan gøre en indsats.

Til sidst vil jeg sige, at fedt er med til at give den gode smag ved tilberedningen af dyrene. Er der for meget, kan det jo blot tages fra. Men hønsekødssuppe med fedt perler på overfladen - uhm  *e

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #2 Dato: 27 August , 2016, 19:07 »
Jeg fodrer med byg, havre og hvede (lige dele af hver, men i separate foderautomater), æglægningspiller (koncentrat) og selvlavet blødfoder af udblødte, kogte og blendede ærter, mosede kogte kartofler, kogte brune ris og lidt pasta (kalorierigt!), hvidløg, fylder op med havregryn, så det får en passende konsistens. Af og til blandes hakket frugt og grønt i blandingen. Der kommer lidt madrester i også, når der er nogen, men det batter ikke meget til 18 høner, 2 haner, 10 unghøns og 13 store kyllinger. Hver portion (daglig) er c. 1300g.

Nogle høns er bare grovædere, men en så fed høne er ikke godt.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #3 Dato: 28 August , 2016, 00:17 »
Dig ville jeg gerne have som mad  ;D, men ville kunne trille som en bolt efter kort tid. Mit livmål ville stige betragteligt, med alt det gode mad du under mig.

I gennemsnit er der 30 til 40g foder til hvert dyr, af dit hjemmelavede blødfoder. Men lur mig om ikke - den fede høne - æder meget mere end hvad der er gennemsnitlig til hende.

Så vidt jeg husker, skal der tildeles omkring 120g foder dagligt og her taler vi om korn. Tallet er naturligvis forskelligt fra race til race, men det ligger i det lag.

Med den menu du servere, kan jeg godt forstå, at dine høns bliver ekstremt fede. Et dyr vil altid æde det bedste først - her har det hjemmelavede garanteret 1. prioritet - og det er en kaloriebombe uden lige. Så en høne der kun spiser det, må nødvendigvis blive fed.

Du vil dem det godt, det er der ikke tvivl om, men om det nu også er godt for dem - det vil jeg sætte ? ved.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #4 Dato: 28 August , 2016, 09:34 »
Jeg har ikke oplevet at de fritgående høns ( Orpington og Australorps ) bliver fede - kun 1 tilfælde: en maran-hane-kylling. Den gik under akkurat samme vilkår som resten af flokken, men var smellefed, for at sige det mildt. Vi fjernede hele håndfulde af fedt fra den. Har aldrig set noget lignende. Men hold op hvor smagte den godt!!!!! Måske der bare er enkeltindivider der tager voldsomt på?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #5 Dato: 28 August , 2016, 11:43 »
Det var netop en maranhøne, som blev smækfed. Maranunghanerne vokser voldsomt og bliver meget store, men når aldrig at blive tykke, selvom de som alle teenagere æder alt, hvad de kan komme i nærheden af. En Wyandotte-unghøne blev også lidt for godt i stand, men da hun desværre blev slået ihjel af høgen, nåede hun aldrig at blive fed. Hendes søster er ret normal i tykkelse.
I "Den store hønsebog" anbefales op til 50 g blødfoder pr høne,25 g hvede og fri adgang til pillefoder, æglægningspiller, byg og/eller havre.
Dette om sommeren.
Men problemet er ikke, at alle høns bliver for godt i stand; det er en eller to grovædere, som lige meget hvilket foder og hvor meget, der er tilgang til, praktiserer overspisning.
Jeg kan se, at når der har været serveret ekstra lækkert grønt, så spiser de ikke så meget korn. Og de fortærer alt det græs, de overhovedet kan klemme ned, men jeg vil gerne være sikker på, at de får proteiner (begge slags) og vitaminer nok.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2016, 08:05 »
Skrev du at dit korn var opdelt i separate fodertrug? For jeg tænker at måske har denne høne bare kun spist hveden? Jeg mener, hvis det var hendes foretrukne kornsort og hun har haft mulighed for at fravælge de andre kornsorter fordi foderet er opdelt? Vi blander vores således 1/2 byg, 1/4 hvede og 1/4 hønse tilskudspiller. De piller du fodrer med, er det fuldfoder er tilskud? For hvis det er fuldfoder er der allerede korn i dem, og så får de jo dobbelt dosis korn. Generelt er det jo grønt og korn som giver krop (og dermed også kan fede) og pillerne skal blot tilføje de vitaminer og mineraler høns har brug for.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Slankekur til høns?
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2016, 22:05 »
Jeg giver koncentreret pillefoder. I brugsanvisningen anbefales hvede for resten.

Hver kornsort for sig, for de skal nok rode det frem, de vil have, og så ligger resten strøet over det hele.

Min fede høne var meget grådig: Altid først, når der var spiseligt i nærheden, jog de andre væk, mens hun fyldte sig. Hvis jeg havde målt foderet op, så hver høne kunne spise det nødvendige, ville hun stadigvæk have været fed, men de andre havde fået for lidt. Hun grovåd alt, ikke bare lækkerier.

Der er adgang til en udegård på 400 m2 med græs og ukrudt. De når aldrig at græsse i bund, så vi må slå græs hos dem. Der er nok ikke så megen næring i efterårsgræsset, selvom det altså ikke når at sætte frø, så de får da lidt frisk grønkål mm. fra køkkenhaven.

Men nu har jeg 4 store maranhønekyllinger, og jeg vil gerne undgå 4 smækfede høns. Resten af flokken er helt normal.