Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hhmm skruk - nu!  (Læst 5228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hhmm skruk - nu!
« Dato: 26 August , 2016, 11:37 »
Nå da, så har en af mine høner lagt sig skruk igen. Hun rugede ellers et kuld ud for kun 8 uger siden.

Vi har desværre ikke rigtig plads til flere høns lige nu, kyllinger kan man jo nok altid finde plads til. Så jeg ved ikke lige om hun får lov at ruge kyllinger ud - men det er jo bare SÅ mega hyggeligt med kyllinger   ;D Hvad gør i andre når i får for mange æglæggende høner? Sælger i dem, udbygger hønsegården  :P  slagter dem... Hvad gør i med overskuddet? Altså haner er jo NO problemos, de ryger bare i fryseren  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #1 Dato: 26 August , 2016, 12:09 »
Det plejer at være forholdsvis nemt at sælge overskydende høner. Men det er ikke nogen optimal årstid til små kyllinger nu. Når de bliver udklækket om 3 uger, så er det jo ved at være efterår, og der er større risiko for problemer og sygdomme, selvom det dog i de fleste tilfælde kan gå fint. Det siges også at efterårskyllinger ikke vokser så godt som forårskyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #2 Dato: 27 August , 2016, 11:47 »
Jeg ville ikke være bange for at lade hende ruge kyllinger ud nu. Jeg har en skruk der gerne skulle komme med afkom her om godt 10 dage. Et godt efterår med masser af føde i naturen, kan kun være ok.
Der er alskens frø i mængder, masser af krible kraple,  nedfaldsfrugt i uanede mængder, og græs og mælkebøtter gror stadig. Det vil være tilgængeligt i hvert fald til udgangen af oktober. Derefter skal der så fodres i hønsehuset - her kan man sørge for at indsamle feks ukrudt frø - nu - lige pt er der mængder af skørtidselfrø - pluk dem og tør dem. Brændenælder plukkes, tørres og pulveriseres og blandes i blødfoder.  Dette kan forlænge perioden med naturlige fodre emner og sidst men ikke mindst mindske omkostningerne ved hønsehold.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #3 Dato: 29 August , 2016, 07:22 »
Hejsa. Foder er ikke noget problem. Vi bor på landet og har masser af føde. Jeg samler bær fra læhegnene som mirabella, hyld og rønnebær til dem. Der er tonsvis af brombær lige nu og så har jeg en yderst velvoksen køkkenhave. I år har jeg også tænkt på vinterfoder til hønsene og har spandevis af kæmpe squash, græskar og flere rækker med vinterkål til dem. Det kan holde sig ude indtil første frost og derefter tager jeg det ind. Faktisk vokser haven lidt vildt pt. Så jeg kører store trillebører ukrudt ind til dem jævnligt. Igår blev det til en hel trillebørfuld blandet med jord og ærter som bondemanden havde spildt da han høstede årets ærtehøst i sidste uge. Og så plejer vi også at lukke hønsene på græs når vi er hjemme. Enten får de lov at gå på stykke af hestefolden, hvor græsset er ved at være 20-25 cm højt, og nogen af hønsene går frit i haven. Så maden er ikke noget problem. Heller ikke i løbet af efteråret. Vi har frisk grønt indtil frosten for alvor sætter ind, og i år har vi også lavet sække med hønsewrap. Nå ja, og så får min mand en kæmpe sæk rester med hjem fra kantinens salatbar på hans arbejde 1-2 gange om ugen.

Nej mit spørgsmål gik mere på overskydende høner. Når i sælger dem, hvilken alder sælger i dem så?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #4 Dato: 29 August , 2016, 10:52 »
nåååå - Høner sælges, når der er kunder til det - er det små hønniker, ja så sælgers de også, når de ikke længer passes af skrukken.

Mine salg er startet her på DFF.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #5 Dato: 29 August , 2016, 14:37 »
Kyllinger kan sælges i alle aldre. Nogen har ikke noget imod at de ikke er kønsbestemte, mens andre helst vil ha sikre høner. Dem jeg har til at gå med skruk, bliver dog først solgt, når skrukken er blevet træt af dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #6 Dato: 30 August , 2016, 07:38 »
Er det kun de racerene høner i kan komme af med? Jeg har nemlig en blandet flok, så hvis jeg bruger egne æg, bliver det blandede kyllinger. Ellers køber jeg ofte rugeæg, men det synes jeg ikke det er helt så relevant hvis det er kyllinger til salg...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #7 Dato: 30 August , 2016, 07:51 »
Jeg havde lidt blandinger sidste år, og de blev solgt ret hurtigt. De fleste folk der bare skal ha lidt høns til at lægge æg, er ret ligeglade om de er racerene eller har fejl i udseendet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #8 Dato: 30 August , 2016, 13:02 »
Okay. Tusind tak for svar  /o ... Og gæt hvem der så imellem tiden er hoppet af reden og ikke virker det mindste skruk mere  :o altså! De høns! Nå, hun lægger sig nok igen. Sidste år rugede hun et kuld ud i november måned. De fik lov at gå hele vinteren i bedene inde i orangeriet med en varmelampe. Det var nu rigtig hyggeligt! Og de to høner begyndt at lægge æg i maj, samtidig med mange af de andre blev skruk. Så det synes jeg egentligt var ret smart. Og så fik vi tre friske haner lige til grill sæsonen - det var heller ikke dårligt  ;D så måske hun finder på at gøre det igen.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hhmm skruk - nu!
« Svar #9 Dato: 30 August , 2016, 23:03 »
Høner kan man vist altid sælge, blandinger eller ej. Og er man vokset op under de forhold, du beskriver vil det da også være prima dyr, uanset deres fødselsdag.
Nogle maraner, nogle araucana.