Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger og brug af hønsestigen  (Læst 3094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Judy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • 1,2 mille fleur, 0,1 dværg silke, 2 kyllinger
kyllinger og brug af hønsestigen
« Dato: 24 August , 2016, 12:50 »
Hej.
Jeg har fået nogle mille fleur æg, hvoraf der er udruget 4 små søde kyllinger. Min superskruk orpington har fint klaret det med rugning. I det dejlig vejr ville jeg sætte dem sammen med de to øvrige orpington høns, men er i tvivl om at kyllingerne kan klare hønsestigen? Jeg har dog sat et plastik hundehus op, som står på jorden, som den lille familie kan være i. Igen er jeg i tvivl om,  hvordan man skal gøre, når de skal sættes sammen? Gode råd ønskes.
Mvh
Judy
Har 1 glad mille fleur hane, 2 mille fleur høns, 1 silkehøne, 1 brahma kylling og 1 Milke kylling (mille fleur og silke krydsning)

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: kyllinger og brug af hønsestigen
« Svar #1 Dato: 24 August , 2016, 21:01 »
Hvor går den lille familie nu ? Hvor gamle er kyllingerne ?
Kyllinger bliver i løbet af den første uge ret gode til at komme omkring . Jeg har bygget trappe af fliser for at nye kyllinger kunne komme op i hønsehuset uden problemer, men har du en god hønsetrappe af træ kan de sikkert også klare den.
Hvis de skal bruge plastik hundehuset skal du sætte dem derind om aftenen når de er gået til ro og lukke. Så kan hønemor finde ud af at det er et godt sted og finde tilbage til det . Måske vælger hun at tage de små med i hønsehuset ( hvis de kan komme derop ) og så må du holde øje med om alle er med hende, eller nogen tabt.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Judy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • 1,2 mille fleur, 0,1 dværg silke, 2 kyllinger
Sv: kyllinger og brug af hønsestigen
« Svar #2 Dato: 25 August , 2016, 09:26 »
Det går fint i den lille familie - kyllingerne er 8 dage gamle. Jeg satte dem sammen med de øvrige høns. De øvrige høns var nysgerrige,  men også søde nok ved dem. Der går dog nok lige et par dage inden de kommer ud igen. De små kyllinger er nemlig så små, at de kan komme ud igennem hønsenettet. De løb dog ikke så langt, men der er vilde katte i området. Udenfor hegnet kan de øvrige høns ikke beskytte dem.
De synes ellers at hygge sig gevaldigt.  Hønsemor skrabede orm og myrer mv frem, som de små hyggede sig med. Jeg tænker,  at når de er store nok til at ikke kunne komme ud, så kan de også klare stigen.  :) tiden skal nok løse det!
Mvh
Judy
Har 1 glad mille fleur hane, 2 mille fleur høns, 1 silkehøne, 1 brahma kylling og 1 Milke kylling (mille fleur og silke krydsning)