Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....  (Læst 3507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsetyv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....
« Dato: 22 August , 2016, 23:43 »
Jeg er helt ny ud i faget som hønepasser. Har gået med drømmen om høns i haven de seneste 5-6 år og nu har jeg endelig fået tid og plads i haven til et hønsehus, som jeg startede på at bygge sidste år (sammen bygget med et redskabs skur og drivhus) nu er jeg næsten færdig -HURRA  :) :)

Men nu trænger alle spørgsmålene sig på, det har været meget lærerigt at læse de forskellige indlæg.

Spørgsmål 1: mit hønsehus er indvendig beklædt med OSB plader, hvad vil i anbefale at jeg behandler dem med hvis noget? - selv har jeg tænkt at male dem, men måske det vil være bedre at kalke dem.

Spørgsmål 2: hvilke høns skal jeg vælge, jeg har læst meget i forskellige bøger og på nettet om forskellige racer og fundet 4 som jeg syntes virker meget interessante
- Isa Brown
- Wyandotter
- Sussex
- New Hampshire
Jeg tænker at starte med 5-6 høns og gerne lidt blandet så det ikke bare er en slags, men hvem kan gå sammen, det primærer er at kunne hente friske æg hverdag men der må også godt være noget for øjet at kigge på da de komme til at gå lige uden for terrassen og kan ses fra både stuen og køkkenet.
Selv syntes jeg at Wyandotter er den smukkeste, og er helt med på at Isa Brown nok er den mest effektive.
Men vil man kunne sætte 2 stk. Wyandotter, 2 stk. Isa Brown og 2 stk. Sussex sammen og vil det være fornuftig som nybegynder?

Glæder mig at høre jeres mening. /o

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....
« Svar #1 Dato: 23 August , 2016, 09:36 »
1. Jeg ville lade den stå ubehandlet men igen hvis nu man kommer til at døje med utøj ville det være rart de havde været kalket. Male dem ? Måske nu er det et lækkert kombi du har lavet med redskabsrum og drivhus det er jeg selv ved at tænke på men da jeg startede var jeg ikke klar over hvor meget høns støver det er for vildt s hvis ikke du har forberedt dit kombihus på det så skal du nok lægge en del kræfter i det vil jeg mene resten er et temperament sag og om det passer med resten af hytten :D
2. Valg af høns igen spørg dig selv, det gjorde jeg.
Hvad kan jeg lide at se på?
Hvad skal de bruges til? Æg? Kød? Hygge? Have?avl?udstilling?

Jeg valgte mine første høns fordi de måtte gerne se sjove/skøre ud.
De måtte gerne være lidt specielle (i mine øjne) æg Jeps!  Kød jo ved lejlighed men ikke primært. Kyllinger? De skulle være gode skrukker/kyllinger ører.
Og de skulle ikke være for store men ikke dværg da man måske skulle spise dem. Dårlige flyvere da de skal være havehøns og lette at gøre tamme.

Det var mine kriterier ikke alle holdt men næsten og har nydt at have mine tossede høns men vil nu prøve en anden race og har valgt en jeg syntes er virkelig flot og god kødrace da jeg har fået mere mod på at sætte tænderne i en hjemme avlet kyllingesteg :o ;D

Så når alt kommer til alt så er det hvad "tænder" dig og hvad holder ilden kørende interesser og behov ændre sig sikkert men så er det jo fantastisk der er så mange at vælge imellem ikk! /o /o /o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....
« Svar #2 Dato: 23 August , 2016, 13:22 »
Ang valg af race... Isa Brown er ikke en race men en hybrid som er fremstillet på store fabrikker på måder, der absolut ikke er dyreværnsmæssigt i orden. Dvs at hvis man vælger hybridhøns, så er man med til at støtte en produktion, der vanrøgter dyrene mm. Det gælder bl.a. alle Isa varianter, lohman, grunleger, mørkleger og hvad de ellers kalder dem. Hvis du køber hos en forhandler, så er det ikke racehøns. Mange forhandlere sælger bl.a. også maran og sussex, selvom de ikke er racerene.

Men valg af race kommer an på mange ting. Ud over de ting listet i forrige indlæg vil jeg tilføje hønsehusets og gårdens størrelse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....
« Svar #3 Dato: 24 August , 2016, 17:52 »
Jeg ville lade de indvendige plader være. Jeg malede mit første hus indvendigt, og det fortrød jeg. Skulle du få behov for det, eller gerne ville lysne det kan det altid kalkes.

Vælg hønsene efter det som du synes. En af de store fordele ved de mange forskellige racer og farver er at man næsten kan få dem skræddersyet til og passe ind i resten af omgivelserne  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp jeg er helt ny - så hvad skal jeg vælge.....
« Svar #4 Dato: 24 August , 2016, 20:24 »
Du kan sagtens have flere racer gående sammen. Hvis du kan vente så længe, så synes jeg du skulle tage til landsudstillingen i Herning til december, eller evt. finde en udstilling lidt tættere på dig. Der er så mange fine racer at se på, og du får garanteret inspiration til mange andre racer, end dem du lige har læst dig til. Det er også en god mulighed for at få en aftale i stand med en god opdrætter :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"