Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Halt høne  (Læst 5334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Halt høne
« Dato: 21 August , 2016, 07:43 »
Hej for en uge siden fik vi vores første høns.
De var selvfølgelig lidt urolige da vi satte dem ind i deres nye hjem og den ene høne flaksede voldsomt omkring, efterfølgende har hun haltet.

Jeg har tjekket hende under hendes fødder for fremmedlegeme men der er intet har mærket på hendes tæer fod ben og lår uden at kunne mærke noget usædvanligt. Hun klemmer også sammen om min finger uden besvær.

Hun spiser godt og drikker også fint med vand, hopper selv ud af huset og humper rundt, igår da de for første gang kom med i haven var hun også med ude og kigge. Men hun bliver træt af og til og lægger sig ned.

Hvor længe bør man se tiden an, hvis det nu er en forvridning eller noget i den stil. Vil jo ikke plage hende hvis hun har smerter. Skal jeg lukke hende fra de andre så hun får mere ro ja hvad gør jeg ?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Halt høne
« Svar #1 Dato: 21 August , 2016, 23:54 »
Åh, det er svært at sige, hvad der er rigtigt at foretage sig.
Du skriver, hun er ved godt mod og deltager i de aktiviteter der er mulig. Så vent du bare.

Jeg mener en syg høne meget hurtigt bliver svag og opgiver livet. Så mon ikke hun kommer sig.

MHT smerter, så ville hun nok undlade at deltage i løjerne, hvis hun har undt.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Halt høne
« Svar #2 Dato: 22 August , 2016, 10:16 »
Tak for svar. :)

Vi havde vores dyrlæge herude for at se på en hest og i den anledning spurgte jeg om hendes mening mht hønen. Hun mærkede også på hende uden at mærke Brud, så hun mente hun nok skulle komme sig. Hun kan sagtens få fart på når hun ser et insekt og hun hakker også de andre hvis de tager det hun spiser.

Og hun virker også som om hun halter mindre nu.

Man bliver nok bare nemt nervøs når man er ny hønseejer  ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Halt høne
« Svar #3 Dato: 22 August , 2016, 11:26 »
Jeg har gennem årene ind imellem haft en høne eller hane, som har enten forvredet eller forstuvet et ben. Der går faktisk pænt lang tid (uger) , inden der ikke er haltesymtomer - akkurat som hos os selv.
Hønen vil spare benet så meget som muligt, selvfølgelig fordi det gør ondt at gå på det, hvilket er ganske godt for helingen og det er ikke slemme smerter - jeg er sikker på, at din høne nok skal blive fin igen.

For et par år siden havde min hane planlagt et veltilrettelagt spark i min bagdel - han tog et langt tilløb og sprang i luften susende mod mig med benene først .... fjolset havde dog fejlbedømt retningen og bankede benene ind i en dørstople. Straffen var en hel uge, hvor det ene ben gjorde så ondt, at han undlod at bruge det. Han blev eminent dygtig til at spurte afsted på èt ben med vingernes hjælp til balancen. Jeg tror der gik 3 uger, inden han ikke haltede længere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Halt høne
« Svar #4 Dato: 22 August , 2016, 11:45 »
havde han så lært at han ikke skulle sparke dig, man kan da sige det var noget af en straf.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Halt høne
« Svar #5 Dato: 24 August , 2016, 09:11 »
En lille Update på min høne der haltede.
I dag sprang hun ud af huset og halter overhoved ikke mere ..

Tak for jeres svar det hjalp lidt på at jeg ikke var så nervøs for hende  :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Halt høne
« Svar #6 Dato: 24 August , 2016, 14:51 »
Tak for update  /o Dejligt at haltetøsen er hel igen  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14