Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammenbringe orpington og brahm høns?  (Læst 4494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline python

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Dato: 19 August , 2016, 18:23 »
Hej,

Jeg har p.t. en orpington hane og en høne, men skal så til at få en flok på 1.4 brahm høns til også at være her.

Jeg har ikke tænkte mig at beholde 2 haner i lang tid, men lige her og nu kan det dog godt gøres. Hvordan vil i anbefalle at man griber det an? Bør vi skaffe et ekstra hønsehus og indhegning, eller kan det klares med bare at sætte den nye flok ind til den gamle en aften, eller hvad og hvorledes? Har det betydning om en hane bliver aflivet med det samme, eller venter til senere o.s.v. ?

Jeg har søgt her på forumet, men det er meget begrænset med hvad man kan se om at sætte lige de to raser sammen.   

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #1 Dato: 19 August , 2016, 20:07 »
Du kan under ingen omstændigheder sætte to voksne haner sammen, det er dømt til at mislykkes. Hvis du vil beholde begge haner, så skal de to flokke gå hver for sig.

Hvis du med det samme får skilt dig af med den ene hane, så kan du sagtens sætte de resterende sammen. Hvis du beholder orpingtonhanen, så tænker jeg ikke der vil være problemer med at sætte brahmadamerne ind til orperne.

Hvis det er brahmahanen, du vælger at beholde, så skal du nok være mere opmærksom, da orpington damen så er alene fra sin gamle flok, og de andre kan nemmere komme i tanke om at mobbe hende.

Hvordan du griber det an er nok nemmest at komme med en idé til, hvis du fortæller hvor meget plads de har inde og ude, og hvordan dit hønsehus er indrettet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline python

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #2 Dato: 19 August , 2016, 23:25 »
Jeg havde på fornæmmelsen, at det ikke var en god ide med to haner. Jeg går ud fra at brahm hanen så ikke kommer med, idet at vi allerede har en orpington, som vores børn allerede er blevet meget glade for.

Ude har jeg nok rigeligt med plads, lige nu er gården måske 20-30 kvm, men det er meget nemt at udvide så den bliver større, hvis nødvendigt. Huset er et forholdsvis almindeligt og simpelt hus, med to redekasser og med et samlet areal på ca. 3 kvm. Jeg forventer at inden 2-3 uger bliver huset skiftet med et større hus.

Hvis jeg skal til at opdele dem i nogen tid, bliver jeg nødt til at lave et foreløbigt hus til den ene flok. Der er nemmlig ikke nogen meget simpel og naturlig måde at opdele det nuværende hus, hvis begge flokke skal have adgang til en redekasse. Især hvis det skal være over mange dage. Selve gården er meget simpel at opdele.

Mit største spørgsmål så, hvorvidt jeg skal til at opdele dem, og i så fald, hvor lang tid skal jeg forvente at man gør det ?


 

   

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #3 Dato: 20 August , 2016, 07:53 »
To voksne haner er nok ikke specielt godt at sætte sammen.

Angående at sammensætte høner fra de to racer, så skulle der ikke være nogle ben i det. Jeg har selv for nogle uger siden sat alle mine voksne jersey kæmper sammen med alle mine voksne brahma høner-

Den eneste grund der måske skulle være for at holde indkøbte dyr fra egne i nogle ugers tid var måske at holde dem i karantæne og lige se dem an, meeen for det meste er det jo heldigvis kunne sunde og raske dyr, som bliver handlet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #4 Dato: 20 August , 2016, 09:19 »
Hvis I vælger ikke at tage brahmahanen med, så burde det være muligt at sætte dem direkte sammen. Som du selv er inde på kan du sætte de nye ind om aftenen. Selvfølgelig skal du holde godt øje med dem de første dage. Det er alm med lidt slåskampe om hakkeorden, men de skal ikke skade hinanden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline python

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #5 Dato: 25 August , 2016, 09:27 »
Hvis I vælger ikke at tage brahmahanen med, så burde det være muligt at sætte dem direkte sammen. Som du selv er inde på kan du sætte de nye ind om aftenen. Selvfølgelig skal du holde godt øje med dem de første dage. Det er alm med lidt slåskampe om hakkeorden, men de skal ikke skade hinanden.

Jeg takker for de mange gode svar. Det blev til at vi fik 2 brahma høner, oveni den ene orpington høne og hane.
Der viser sig at være en hel del kampe mellem især orpington hønen og de to brahma'er. Jeg ved dog ikke helt hvor meget man skal akseptere. Jeg kan ikke se nogen synlig skade på brahma'erne. Det skal siges at begge brahma'erne ligger for det meste iden ene redekasse... lige indtil orpington hønen vil ind at lægge sit æg, så bliver de voldsomt smidt ud ... og når orpington er færdig. 

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #6 Dato: 25 August , 2016, 13:20 »
jeg er også selv ved at sammenføre høns og ved heller ikke hvor meget jeg skal acceptere. Men de små kan heldigvis løbe stærkt så det trøster jeg mig med. Har ellers stået dernede med en kæp i lang tid for at skille dem ad hvis det blev for voldsomt. Men ligenu har jeg besluttet at de må prøve at klare det selv.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Sammenbringe orpington og brahm høns?
« Svar #7 Dato: 25 August , 2016, 15:08 »
Det lyder da ikke så godt for dine brahmaer at de ligger i redekassen det meste af tiden. Hvis ikke selv de får løst problemerne i løbet af et par dage, og brahmaerne begynder at komme ud, så ville jeg nok skille orpingtonhønen fra 3-4 dage. På den måde kan brahmaerne blive hjemmevant med omgivelserne og hanen uden at blive tyraniseret af orpingtonhønen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.