Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværghøns som er gode at slagte  (Læst 9512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Dværghøns som er gode at slagte
« Dato: 16 August , 2016, 20:30 »
Jeg har indtil nu haft Sussex, og jeg er rigtig glade for dem, de er smukke, godmodige og vældig produktive! De er jo dog en forholdsvis stor race (hvilket også altid er det første folk siger når de ser dem).
Jeg synes dog de fylder lidt meget (læs: skider), og overvejer derfor nogle mindre høns.
Hvilke dværgracer er gode til slagt? Altså i den forstand at de har en OK tilvækst, og dejligt kød. Hvis det så også kan forenes med en god ægproduktion, så er jeg da helt oppe at ringe.
Altså nogen med ca. samme egenskaber som mine Sussex. Hvad med dværgsussex, hvordan er de?
Alternativt kunne jeg overveje La Bresse, der skulle være noget mindre - hvad siger folk omkring dem, og hvor meget de fylder/skider?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #1 Dato: 16 August , 2016, 23:07 »
Nu har jeg dig  ;D, Jeg foreslår Brahma dværge - du er altid god til at fremhæve Sussexérne når nogen spørger om råd til valg af hønseracer. Det har du sikkert alt mulig grund til - så ok. /o

Jeg kender kun én dværg og det er min lille høne fra sidste år. Hun er godt nok noget af et livsstykke. Hun er alle haners favorit  ::), hun lægger fint med æg, var tidlig skruk, har siden atter været skruk og ruget 6 kyllinger ud og passet dem til UG med slange. Nu er hun igen i æglægning - så Brahma dværg skulle du vælge.

Hov - slagteværdi - jaaaa, det ved jeg ikke, hun bliver ikke slagtet foreløbigt, men jeg tror hun og hendes race er fine også hvad det angår.  :D

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #2 Dato: 17 August , 2016, 06:50 »
Jeg er ret ny begynder og har prøvet lidt forskellige høns. Og jeg er kommet dertil at jeg tror det skal være brakel. Det er en rimelig lille fugl med masser af liv og den lægger æg af normal størrelse. De lægger også flittigt med æg og skrukker heller ikke så nemt. Hanen Sofie galede første gang da han var 4 uger.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #3 Dato: 17 August , 2016, 08:31 »
Nu har jeg dig  ;D, Jeg foreslår Brahma dværge - du er altid god til at fremhæve Sussexérne når nogen spørger om råd til valg af hønseracer. Det har du sikkert alt mulig grund til - så ok. /o

Jeg kender kun én dværg og det er min lille høne fra sidste år. Hun er godt nok noget af et livsstykke. Hun er alle haners favorit  ::), hun lægger fint med æg, var tidlig skruk, har siden atter været skruk og ruget 6 kyllinger ud og passet dem til UG med slange. Nu er hun igen i æglægning - så Brahma dværg skulle du vælge.

Hov - slagteværdi - jaaaa, det ved jeg ikke, hun bliver ikke slagtet foreløbigt, men jeg tror hun og hendes race er fine også hvad det angår.  :D

Ha! Du har helt ret, og det er fordi de er simpelthen så skønne, og gode af sig. Mine er i hvert fald.  :laugh:
Det er nødvendigvis heller ikke sikkert at jeg skifter, men jeg ville godt have tankerne lidt i gang. Det behøver heller ikke være dværge, mindre høns kunne måske også være en mulighed, f.eks. Danske Landhøns?
Men jeg følger i al fald lige op på Brahma dværgene :)

Jeg er ret ny begynder og har prøvet lidt forskellige høns. Og jeg er kommet dertil at jeg tror det skal være brakel. Det er en rimelig lille fugl med masser af liv og den lægger æg af normal størrelse. De lægger også flittigt med æg og skrukker heller ikke så nemt. Hanen Sofie galede første gang da han var 4 uger.
Jeg kigger på det. Hvad med slagtning?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #4 Dato: 26 August , 2016, 11:50 »
Ja, jeg har gjort mig nogle af de samme overvejelser. Jeg har nemlig også flest store høns, netop for at sikre familien ordentlige hanekyllinger. Men, men, men ej hvor de skider meget som du siger. Der er dværgene godt nok at foretrække. Jeg har tre dværgkochin som jeg er helt vildt. De lægger fin med æg, faktisk et om dagen af rimelig størrelse, men de skrukker jo ret meget og i den tid ingen æg... Jeg aner ikke slagterlærling, for meget af deres vægt er jo nok meste fjer. Vi slagtede dog to små hanekyllinger sidste år på 3,5-4 mdr, det var blandingsrace, men de lignede lidt danske landhøns). De vejede kun 750 g slagtevægt, og dengang synes vi ikke det var lidt. Men vi fik da et helt måltid ud af hver til en familie på fire. Når vi slagter de store haner, så vejer de omkring 2 kg og vi plejer at halvere dem, så der bliver to måltider ud af en hane.

Så spørgsmålet er vel, hvad du synes er mest bøvlet? Muge ud ved hønsene eller slagte? For du skal nok regne med ved de små, at der går 2 små haner på 1 stor, så du skal slagte dobbelt så mange som nu. Ellers kan du måske gå mellemvejen og vælge nogle af de lette racer? Vi har også lidt skånske blomsterhøns og de lægger mange fine æg, skrukker ikke, sviner ikke nær så meget som de store. Og der har slagtevægten på 4 -5 mdr hanekyllinger været ca 1,5 -1,6 kg.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #5 Dato: 26 August , 2016, 12:04 »
La Bresse skider lige så meget som alle andre synes jeg, til gengæld smager de fremragende og kan slagtes allerede i 4 månedersalderen.

Jeg har ikke erfaringer med dværgracer til slagtedyr, så der kan jeg ikke byde ind med noget. Mine hollandske dværge vejer mellem 400 og 600 gram - i levendes live, så der er ikke meget sul på dem i hvert fald ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #6 Dato: 26 August , 2016, 12:18 »
Jeg har kun erfaringer med store silker, som jo er på størrelse med de fleste dværghøns. Vi synes faktisk ikke de har stor slagteværdi ift det arbejde, der skal ligges i det. En silkehane på ca 6 mdr vejer kun 900-1100 gram. De har jo lige så mange fjer som de store høns, der skal plukkes af, og det er mere besværligt at tage indvoldene ud fordi der er mindre plads at få hånden ind.

Så alt i alt, så gider vi personligt ikke de små slagtedyr. Det kan sagtens lade sig gøre, og de smager også godt, men der er for meget arbejde i det ift den mængde kød, man får ud af det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #7 Dato: 26 August , 2016, 19:20 »
Hvis du flår dem, så går det rimeligt hurtigt. Og små dyr kan altså let renses hvis rygbenet fjernes først og så er der plads
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #8 Dato: 26 August , 2016, 19:55 »
Vi har flået nogle stykker, og det er nok også vejen frem med de små, men jeg synes det er svært at flå uden at tage de fleste fjer af alligevel for at komme til at skære. Men det er nok også et spm om teknik og øvelse.

Finn, har du en nærmere anvisning på det med rygbenet?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #9 Dato: 27 August , 2016, 12:08 »
Før vi syntes vi drukner i arbejdsmængder der ikke holder stik med udbyttet, skal vi lige spise brød til, syntes jeg.

Vi - der er så heldige - at kunne servere hjemmeavlede mad - skal værdsætte det meget, det er ikke ret mange, der er så privilegerede.

Ja det tager tid at producere mad, når man ikke benytter fryse montrens færdiglavede madbakker. Det er da en gave, at kunne følge sine høns - små som store - og have givet dem et godt liv, før de slagtes.

I vores køb og smid væk tid, skal man huske på, at når selv en lille hane/høne tilberedes helt fra slagtningen og til spisningen af samme, at det lille dyr har levet et godt liv, som har ret til at ende sine dage på et serveringsfad. I stedet for på møddingen eller i den kommunale renovation - det er ikke færd synes jeg.

Vore formødre tilberedte alt som kunne spises - uanset størrelse. Min mor stegte en gang en solsort mellem frikadellerne, min broder havde skudt en og ville gerne vide hvordan den smagte - nå, måske lige småt nok  *fr

Så udnyt også de små fjerkræ og glæd måske andre med dem.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #10 Dato: 27 August , 2016, 14:05 »
Finn, har du en nærmere anvisning på det med rygbenet?
Som her. Det er godtnok med vagtler, men de er endnu mindre end dværghøns
https://www.youtube.com/watch?v=30SWozbzYuY

Før vi syntes vi drukner i arbejdsmængder der ikke holder stik med udbyttet, skal vi lige spise brød til, syntes jeg.
Det handler jo om at gøre det på den smarteste og letteste måde, så man får et godt udbytte med en overkommelig indsats.

Så udnyt også de små fjerkræ og glæd måske andre med dem.
jada, jeg har lige slagtet 14 vagtler. Der er jo ikke specielt meget kød på, ca 160 g (incl ben) på hver, men med den rigtige teknik går det såmænd også pænt hurtigt og de smager rigtig godt ved jeg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #11 Dato: 28 August , 2016, 13:07 »
La Bresse skider lige så meget som alle andre synes jeg, til gengæld smager de fremragende og kan slagtes allerede i 4 månedersalderen.
Og det er jo lækkert at kunne slagte dem omkring en måned tidligere, i forhold til f.eks. Sussex.


Finn, det ser da godt nok legende let ud, sådan som han lige ordner den vagtel. Hold da op, det skal jeg have lært :)

Efter lidt læsning kan jeg se at dværg Welsumer skulle være ganske gode æglæggere, og de er også i den tunge ende af dværghønseskalaen. De skulle også lægge smukke æg. Er der eventuelt nogen der har erfaringer med dværg Welsumer?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2016, 17:33 »
Slet ingen med dværgwelsumer erfaring?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2016, 10:27 »
Nej desværre 

Men så kan du jo blive den første  ;) og dele dine erfaringer med os andre  ;D

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dværghøns som er gode at slagte
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2016, 15:32 »
Tja, dem som synes at dværghøns er spild af tid til slagt, spiser nok hverken vagter, fasaner eller duer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub