Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad fejler mine høns?  (Læst 13784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #15 Dato: 21 August , 2016, 09:37 »
Ang fasanstartfoder, så fandt jeg denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=810.45 Der står bl.a. at fasanstartfoder ikke bør bruges til alm kyllinger, fordi proteinindholdet er for højt, men det kunne være interessant at høre fra din bekendte hvordan han/hun bruger det og hvor lang tid mm.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #16 Dato: 22 August , 2016, 16:00 »
Ja det kan da godt være det ikke bør, men alternativet er jo at man mister en masse kyllinger hvis man er uheldig..
Jeg giver fasanstartfoder til mine kyllinger,,, hvis de er alene fra rugemaskinen, til de bliver indlemmet i flokken,,, og hvis de går med skruk, til skrukken bliver lukket ud til de andre,,, så det er kun et par dage,,, de andre alenekyllinger der jo også er mere udsatte for smitte, får til de er mindst fuldfjerede, og kan komme ud med alle andre,, og det kan nu godt tage lidt tid,,, hvis der er over 20 kyllinger får de til sækken er tom.
Jeg har aldrig oplevet nogle problemer med det.. de får nu også ret hurtigt andet foder som kogte æg, hakket purløg og persille, knust majs og andet korn, så de ikke kun får cocciostatfoder..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #17 Dato: 22 August , 2016, 16:20 »
man kan altså sagtens få helt alm. kyllingefoder med cocciostater, også i de små poser.

MEN hvis man først har udbrud er det ikke nok, så skal der egentlig behandling til.

Eksempel foder :
http://www.francks.dk/fjerkrae/foder/aveve-259-pro-plus-start-25-kg.html

Og så er det jo som flere nævner en parasit, dvs. har man først fået den i sit hønsehold så er det nærmest kommet for at blive, for de inficerede dyr udskiller æg både ude og inde og de kan overleve længe både stalden og i hønsegården. Hemexcide kan nedbringe smitten da det udtørrer og dræber æggene :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #18 Dato: 22 August , 2016, 17:46 »
Nimrod: jeg kan ikke lige se hvor der står at der er cocciostat i det foder? Ifølge dyrlægen må det ikke sælges til private i de små sække. Det skal gå gennen en dyrlæge.

Han mente så heller ikke at hemexide havde nogen virkning... jeg synes nu personligt at det lyder meget logisk at hemexide kan ha en vist effekt på at udtørre, og jeg bruger det også med rund hånd.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #19 Dato: 22 August , 2016, 18:17 »
Næh, det står der heller ikke på den hjemmeside, men det er der ;) har selv en sæk til at stå og den er altså god nok.
Se f.eks her http://www.lavprisdyrehandel.dk/aveve-pro-plus-start-kyllingefoder-5411866967003? eller måske på deres egen hjemmeside.

Dyrlægen tager fejl, mon ikke han tænker på selve behandlingen af coccidiose ?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #20 Dato: 22 August , 2016, 18:38 »
Jeg har lige googlet lidt, og her er en liste af nogle produkter - der er ganske givet flere

https://www.landogfritid.dk/V-mrk_-_Vet_artikl/VitCox_Tilskudsfoder_1_L/V281542 er også beregnet til fjerkræ og godkendt til økologisk produktion, så der er dyrlægens teori om lovlighed vist manet til jorden, da dette kan købes i din lokale land og fritids foderstof ;)

http://www.onlypets.dk/tradi-croc-start-25kg.html andet færdig foder med coccidiostater

http://danishagroshoppen.dk/vildtfugle/vildtfugle/foder-til-vildtfugle-og-vildt/fasan-voksefoder-25-kg fasanfoderet som andre nævnte har det også

http://mollerup.dk/produkter/fjerkrae/ flere produkter med coccidiostater




Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #21 Dato: 22 August , 2016, 19:17 »
Super, så er der da lidt muligheder andet end den meget dyre vaccine. Men altså jeg har jo desværre smitten i både stalde og hønsegårde, så har du nogle forslag til hvordan jeg mest praktisk og sikkert griber det an? Jeg får typisk flere mindre kuld, nogle udruget hos skruk og andre i maskine (har næste år kun en 24 ægs maskine, da min store er stået af i år.) Normalt kommer de fleste kyllinger til en skruk, og går sammen med flokken.

Dette er jo nok ikke hensigtsmæssigt, da de så bliver udsat for smitte, og også fordi de voksne høns æder af deres foder, hvilket både er for dyrt, men også betyder, at vi ikke kan spise deres æg.

Hvis kyllingerne blivr fodret m foder med cocciostat, hvornår er de så blevet immune over for coccidiose? Hvornår vil de kunne lukkes sammen med flokken?

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #22 Dato: 24 August , 2016, 19:42 »
Efter problematikken opstod for et hold daggamle 3 sæsoner siden har jeg sidenhen fodret med cocciostat tilsat startfoder de første 3-5 uger (med andre ord til de er varmefri). Mine fra maskine er jo nemme nok at styre og dem jeg har ved skruk går kun med skruk og ikke med resten af flokken før efter de første uger.

Jeg har ikke haft nogen problemer med coccidiose siden, jeg tror ikke man kan sige de er immune, men de er vel nærmere blevet så store at de ikke bliver overmandet af det, det er nok også derfor det kun er startfoder der er tilsat cocciostater - er heller ikke helt sikker på hvilket faktisk smittetryk jeg har i mine hønsegårde, da problemet opstod hos en flok daggamle der gik for sig selv, men som alle parasitter så ved man jo de er der i en eller anden grad efter at have holdt dyr nogen tid :-(

ps. Jeg har ellers tidligere ment at sådan noget skidt (det er jo det man kalder vækstfremmere) ville jeg ikke fodre med, men når man først har stået med sådan et kuld dunbolde der bare dør som fluer, så virker det pludseligt som en ret god idé ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjælp! Hvad fejler mine høns?
« Svar #23 Dato: 24 August , 2016, 21:34 »
Nej jeg er generelt også imod alle former for vækstfremmere og bruger så lidt medicin som muligt til både dyrene og mig selv, det er jo bl.a. derfor jeg selv avler høns til slagt mm. Men har jo snart mistet hele banden i år, så det er da slet ikke til at holde ud. Har knoklet en vis legemsdel ud af bukserne og brugt mange tusinde kroner på dyrlæge, og så skal man alligevel stå og afliver den ene kylling efter den anden :(

Som jeg har læst det, så indeholder de fleste høns coccidier, men smittetrykket kan jo nemt blive for stort. Især åbenbart (ifølge dyrlægen) i stalde som min, som har et lidt ujævnt betongulv og mange krinkelkroge. Igen ifølge dyrlægen kan min stald ikke gøres ren uden at starte en gårdbrand :(

Jeg har haft ramte kyllinger i alle flokke, både dem der har gået for sig selv, og dem der har gået med skruk. Men de har så i år også alle gået sammen med flokken, de fleste af dem fra start og nogle enkelte har været for sig selv den første uges tid. En enkelt har gået alene til kyllingerne var 7 uger gamle, så blev de lukket sammen med flokken, og nu er der en af kyllingerne, der hænger efter de har gået hos flokken nogle uger.

Generelt har maranerne og maranblandingerne været hårdest ramt. Kyllingerne er blandede i kuldene, så det er ikke fordi at marankyllingerne lige har gået et særligt slemt sted. Men jeg har kun en enkelt maranhane der har overlevet ud af 11. Hønerne har procentvis klaret sig bedre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.