Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk igen???  (Læst 3514 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Skruk igen???
« Dato: 29 Juli , 2016, 21:34 »
Hvor ofte bliver en høne skruk???
Måske et dumt spørgsmål der udstiller min uvidenhed. Men jeg troede kun en høne blev skruk en gang om året?!

Alle mine 3 dværghøner fået lov at ligge i 3-4 uger på en tom rede og "fise husleje af". Nu har den første så lagt sig skruk igen :o Hun lagde sig først gang skruk omkring starten af juni måned, og lå der i 3 ugers tid. Og nu ligger hun der igen - kan det virkelig passe?
Og skal jeg forvente at de to andre også bliver skruk igen lige om lidt? De var begge klistret fast (i overført betydning) til reden i 4 uger.....
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Skruk igen???
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2016, 23:25 »
Der er også en af mine der har lagt sig igen. Min lille dværg lagde sig 2 gange i dec/jan og igen her i maj. Så ja, de kan sagtens blive skruk flere gange om året.  :o

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skruk igen???
« Svar #2 Dato: 05 August , 2016, 07:06 »
Mine dværghøns bliver skruk 2-3 gange om året. Jeg havde en som lå i november og igen i maj/juni, 2 som lagde sig i maj/juni og den sidste som lå i marts, igen i maj og nu lige har ligget hele juli også   :o

Jeg synes at når de får lov at ruge kyllinger ud, så går der længere tid mellem næste skruk periode end når de kun får lov at ligge på en Tom rede. Jeg synes også at de er hurtige til at ligge sig skruk hvis vi glemmer at samle æg hver dag. Altså hvis der er æg at ligge på - så lægger de sig skruk.  :D
Men nu har jeg mine dværghøns med det formål at ruge kyllinger ud, så her hos os er det kun en god ting med gode skrukker  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skruk igen???
« Svar #3 Dato: 06 August , 2016, 13:28 »
Jeg har en 3 år gammel høne (stor, ligner en australorps), som for første gang er blevet skruk. Til gengæld er hun ikke til at fjerne fra reden. Hun har efterhånden ligget 2 rugeperioder, men går da af reden for at spise og drikke. Hun har ingen æg at ligge på.

En wyandotte (stor, 1 år gammel) var skruk sidst i april og fik daggamle kyllinger, som hun pænt tog sig af i 5 uger - så gad hun ikke mere, men hun jagtede dem dog ikke. Nu har hun ligget skruk i mere end en rugeperiode - er heller ikke til at fjerne fra reden, selvom jeg af og til jager hende ud i hønsegården.

Jeg er efterhånden bange for, at de skrukker sig ihjel, så de får nok deres eget indelukke udenfor.

En af mine silkehøner skrukkede sidste år 3 gange , selvom hun fik kyllinger 2 gange. Hendes søster har bare været skruk en enkelt gang på 3 år.

Det er nok individuelt for de racer og stammer, som skrukker.

Selvom hønen er ruger på æg (eller snydeæg) er det ikke sikkert, at hun dur som kyllingefører. En sussex rugede fint, men da kyllingerne kom, blev hun panikslagen og hakkede efter dem. Til gengæld passede en lille blandingshøne og en silke i fællesskab 5 kyllinger i 11 uger.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skruk igen???
« Svar #4 Dato: 06 August , 2016, 18:33 »
Det var ikke lige meningen  >:( Hos mig tjener der ikke noget formål med at ligge skruk, da jeg ikke har plads til kyllinger.

Men hende der nu har lagt sig for 2.gang, er tilsyneladende gået af reden igen - eller også holder hun bare mange, lange pauser væk fra reden. Hun har i hvert fald ikke genoptaget ægproduktionen.

Jeg krydser fingre for, at de to andre ikke får samme skøre idé igen ;D Men det er nok et lidt optimistisk ønske  ::)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)