Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Begynder: valg af høns til lille baghave  (Læst 2947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Begynder: valg af høns til lille baghave
« Dato: 28 Juli , 2016, 16:13 »
Jeg vil gerne have høns  :)

Det ombyggede legehus kan give et lille hønsehus på 1.6 m2.
Jeg tænker de skal gå frit bag et 80 cm hegn i dagtimerne, areal: 20 m2.

Ønskes:
 * 3-4 Høner, ingen hane
 * Rolige, støj-svage høns (husene ligger tæt her...)
 * Høns der ikke flyver over et 80cm hegn
 * Primært til æg-produktion, men da jeg håber at ha lidt (adopterede) kyllinger i ny og næ, må det gerne være sådan at man kan slagte en hanekylling og få lidt ud af det.

Jeres ekspertise vil være velkommen

Offline Nanna B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Nu med kyllinger 😁
Sv: Begynder: valg af høns til lille baghave
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2016, 19:42 »
Kan du se det? Det har allerede grebet om sig  ;)

En nævnte vist i en af dine tidligere tråden dværg Wyandotter og både dem og de store kan jeg i hvert tilfælde godt anbefale. De flyver kun ved et rent uheld.
Mine store har ikke været skruk men den lille har så hvis du påtænker at de skal ruge så er det måske en fordel med en dværg. Æggene fra dværgmodellen er lidt mindre end alm. æg. Jeg havde 3 store og en dværg sammen. Det gik fint. De findes også i mange farvekombinationer og er en utrolig smuk høne at kigge på. Mine larmer kun når de lægger æg eller når ræven kommer  >:(
Hilsen Nanna

0,2 Wyandotter
0,1 Engelsk Araucana
0,1 Kobber Maran
5 Wyandot kyllinger fra 22. April '17
3 Brun Italiener kyllinger far 13. August '17
3 Laksefarvet Faverolle kyllinger fra 13. August '17

2,0 marsvin
0,1 dejligt barn

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Begynder: valg af høns til lille baghave
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2016, 08:41 »
Jeg ville nok anbefale dværghøns. Din plads er begrænset og jeg har fx orpington i stor og de fylder altså bare rigtig meget. Nogle ordentlige trunter  :D

Jeg har både høns af svær race og let race i både stor og dværg. Og hvis jeg udelukkende havde høns for æggenes skyld og så måske lidt kyllinger i ny og næ, så ville jeg vælge dværgene. De fylder mindre, de sviner mindre, de æder mindre så de er billigere i foder, de flyver ikke og de er generelt meget stille og rolige. De tuller bare roligt rundt og finder føde. Blommen i de små æg er næsten lige så stor som i de store æg. Og når du alligevel skal ud og købe dig til rugeæg, så kan du altid købe rugeæg af stor race dyr, spise hanekyllingerne og sælge hønerne fra. Det eneste der er med dværgene er at de nok skrukker lige rigeligt. Min erfaring er at det er vigtigt hele tiden at fjerne æg fra rederne, så lægger de sig ikke skruk helt så ofte.

De lette racer skal du holde dig fra, både i stor og dværg. For de flyver alle steder  ::) det er godt nok dem som lægger flest æg. Men dem kan du ikke holde inde bag 80 cm hegn. Mine lette racer, både dværge og i stor flyver ud over 180 cm hegn, hvis det passer dem  :o

Og med din begrænsede plads, vil jeg altså mene at de svære racer fylder for meget. Men, hvis du vil have store høns så er orpington eller faverolles en mulighed. Faverolles skrukker ikke, så der kan du ikke få kyllinger, men de lægger jo så tilgængelig flere æg. Måske 2 af hver? Hvis du køber forskellige steder, så sørg for at få mindst to hvert sted fra. Jeg oplever at hønsene knytter bånd for livet, og at dem som er vokset op sammen, bliver ved med at gå sammen, også selvom man blander flokkene. Jeg har også lys sussex som virker til at være en meget rolig race, de fylder ikke helt så meget som orpington. Og så Maran er jo en meget smuk fugl, med den helt sort/grønne fjerdragt.  :D Mine er kun 8 uger endnu, så jeg ved ikke hvor flyvske de bliver som større. Men de er enormt tamme og kontaktsøgende  /o
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2016, 08:58 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Begynder: valg af høns til lille baghave
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2016, 22:10 »
Vores forhold matcher fuldstændig  :) Begrænset plads, og tæt på naboerne.

Som helt ny hønseejer, startede jeg med 4 ISA-hybrider. De skal stækkes for at blive bag 120 cm.hegn, og virker ikke fuldt ud tilfredse med begrænset plads. Men de er nysgerrige og finder sig fint i at blive kløet og taget op. Er faktisk rigtig søde  :), og jeg synes ikke de larmede særlig meget.

Nu har jeg 3 dværgwayndotter og 1 ISA. Dværgene passer rigtig godt til mine små forhold og lave hegn - og så er de flotte :). Æggene smager fantastisk, og er ikke så små endda, 37-47 g. får jeg leveret. Det er kun en vanesag med små æg, ind imellem spiser du så bare 2 spejlæg i stedet for 1  ;).

Jeg har haft mine godt 1-årige dværge i knap 3 måneder, og de har alle sammen ligget skruk - og den ene har nu lagt sig skruk for 2. gang. Det er endnu heller ikke lykkedes mig at få dem lige så tamme som hybrider. De er ikke bange for mig, og jeg kan sagtens være tæt på dem. Men jeg kan ikke fange dem, og få lov at tage dem op. Skal jeg kæle lidt med dem, eller undersøge noget, skal jeg tage dem på pinden om aftenen.

Jeg har kun hybrider som sammenligningsgrundlag. Men der larmer mine dværgwayndotter altså mere  :( Specielt den ene, undlader bestemt ikke at blære sig højlydt når den har lagt et æg! Og de andre skræpper også generelt lidt mere. Men indrømmet, jeg er blevet HYPER-SENSITIV så snart de åbner næbbet, fordi jeg har en forrykt nabo, der tror at der skal være lige så stille i vores haver, som i en katolsk kirke.

Så i min optik, er der både fordele og ulemper ved dværg waydotter.

Men jeg glæder mig til at følge med i de andre svar, så jeg måske bliver klogere på, hvad jeg skal vælge næste gang  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)