Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler og stige/rampe  (Læst 5226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Vagtler og stige/rampe
« Dato: 27 Juli , 2016, 10:05 »
Min ældste søn har købt tre Jumbovagtler (to hun og en han) og selv bygget det fineste hus/bur til dem. De går på græs i haven og har læ plus grene og lign, som de kan hygge i. De lægger æg og virker, som om de trives. Der er udover udepladsen et fint hus, hvor de yderligere kan søge læ nedenunder. Problemet er, at der er en bred stige op til huset, og indtil nu har de ikke ville bruge stigen. Vi har dog kun haft dem to dage, men er der nogle der ved, om Jumbovagtler overhovedet kan lære at bruge sådan en stige. Ellers må vi jo bygge om. Jeg har forsøgt at finde noget om det, men synes ikke rigtig at jeg kan finde svar. De to sidste nætter har vi sat dem ind i huset for natten og lukket for, så de ikke hoppede ud. Når vi åbner om morgenen hopper de simpelthen ud og ned. Men de kan ikke komme den anden vej uden stigen.
Vi er simpelthen så glade for dem og vil gerne have at de har det godt, så tror I, at de kan lære at bruge stigen?








Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vagtler og stige/rampe
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2016, 18:52 »
Jeg har da set vagtelbure i flere niveauer. Prøv at lægge foder på stigen for at lokke dem opad.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Vagtler og stige/rampe
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2016, 20:44 »
Tak for svar. Det lyder godt. Så må vi videre med træningen. Vi har købt Melorme til det samme, og prøvet en gang med at lægge dem på trinnene. Vaglerne opgav de øverste Melorme og stod bare ved siden af stigen og gjorde sig høje og lange for at nå Melormene højt oppe. Men op på stigen ville de ikke. Men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag. Vi fortsætter træningen.  :)
De er som kloge nok virker det til. I dag spiste den ene hunvagtel for første gang Melorme af min hånd. Bagefter gik der lidt tid, hvor jeg gav de andre vagtler melorme og ordnede lidt i deres bur. Imens stod den første hunvagtel bare afventende og så på mig. Men pludselig var det som om hun fik nok. Meget insisterende hakkede hun mig i foden, lagde hovedet på skrå og så op på mig, fuldstændig som om hun ville sige: kom så med nogle flere.  ;D
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vagtler og stige/rampe
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2016, 09:57 »
mens jeg havde vagtler, var det meget lidt de brugte deres hus i det hele taget. Huset var i samme plan som volieren. Deres mad stod inde i huset, så jeg kunne se at de kom derind, men de sad altid ude i volieren. Regn og blæst, betød ikke noget, de sad stadig ude.Prøv og have deres foder inde i huset, så kan i se om de kommer derind. De går ikke nødvendigvis ind for natten som eks høns
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Vagtler og stige/rampe
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2017, 09:19 »
En meget sen afrunding på vores stigeprojekt. ;) Vagtlerne lærte aldrig at bruge stigen, men i stedet byggede jeg en trappe, som de ret hurtigt begyndte at bruge. De sover ikke i huset, men de benytter det faktisk ofte i løbet af dagen, og de render op og ned ad trappen, som om de aldrig havde gjort andet hele deres liv. Så en trappe med brede nok trin var i vores tilfælde et bedre alternativ.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder