Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane hvornår?  (Læst 3966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LisetteK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Hane hvornår?
« Dato: 25 Juli , 2016, 12:53 »
Jeg har for en uges tid siden fået mig 4 maran høns, eller kyllinger er det nok på nu 10-11 uger. Hvis man skal have en hane, hvornår er det så godt at få sådn en og er det vigtigt hvilken race han er? Jeghar nemlig tænkt på en Araucana da jeg så kan få grønlæggere ud af det. Men er helt ny indenfor hønsehold så ved ikke rigtigt hvornår man skal have fat i sådan en fætter? Det virker heller ikke som den nemmeste sag at støve sådan en op her i nærheden (Viborg/Skive). En anden grund til Araucana er at den ikke skulle gale så meget? Nogen der kan be- eller afkræfte? Vi havde oprindeligt tænkt at have Brahma sammen med Maran (altså også lidt høns), men er gået lidt væk fra det igen til fordel for Araucana.
Nogen der kan komme med fordele/ulemper?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hane hvornår?
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2016, 14:56 »
Min Araucana hane galer godt op.

Nu har jeg ikke alverden at sammenligne med, men for tiden passer jeg naboens høns, og jeg har flere gange tænkt, at det var dog et lille forkølet gal, deres hane kommer med.
Det kan selvfølgelig være, at det ER et lille forkølet gal, og at min hane bare er almindelig. Men stille, det er han ikke.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hane hvornår?
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2016, 23:26 »
Du skal ikke sætte en fuldt voksen hane til dine høns. Han vil være for krævende over for så unge piger  ;).

Jeg ville finde en fyr der passer aldersmæssigt med pigerne og en ting til. Hvis du vælger en anden race end den dine høner er af, skal du huske at vælge en hane der størrelsesmæssig passer til hønnikerne du har. For stor er galt og for lille går heller ikke.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane hvornår?
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2016, 07:47 »
Endvidere er det jo også først til foråret at det er aktuelt med kyllinger, så det haster jo ikke så meget med at finde en hane.
For øvrigt bugner det da med haner og haner kyllinger i den kommende tid. Og især grønlæggere har folk masse produceret i alle mulige og umulige afskygninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline LisetteK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Hane hvornår?
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2016, 08:12 »
Tak for svar. Er Brahma for stor? Tænker Maran og Brahma er ca. samme str.? Araucana er vel også ca. samme str.?

Lene, jeg vil gerne have en "raceren" hane, tænkte bare at det var en mulighed at lave grønlæggere selv. Får man kyllinger i tide og utide hvis man har en hane? For det er jo begrænset hvor mange kyllinger jeg har lyst til at sætte i verden...

Men det ville være fint at vente til foråret med at få en hane eller?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane hvornår?
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2016, 10:59 »
Brahma er en noget større race end maran og maran er større end araucana, som tillige er en let race.
Og store haner træder hårdt og slider meget på hønerne.
Du kan evt. se og læse lidt om racerne her:
Araucana: http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029034
Engelske araucana: http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/41554264
Maran: http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854457
Brahma: http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/31093843
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane hvornår?
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2016, 07:11 »
Man får ikke kyllinger  i tide og utide, for det kræve at hønerne enten bliver skrukke eller at man samler æggene og putter dem i en rugemaskine.
Og man henter vel også æggene til husholdningen ind hver dag.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2016, 14:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub