Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Bunddække" til andegård  (Læst 4247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie_

  • Bruger
  • Indlæg: 7
"Bunddække" til andegård
« Dato: 24 Juli , 2016, 22:31 »
Vi er ved at indrette en andegård til vores 4 løbeællinger. Vi har aldrig haft fjerkræ før, så vi er helt på bar bund.
Vi har bygget en overdækket andegård på ca. 6 kvadratmeter tilknyttet et lille hus på ca. 1. kvadratmeter, hvor de kan gå ind i ly. Det er meningen at de skal være i indhegningen det meste af tiden, og blive lukket ud i resten af haven (også indhegnet, men med risiko for ræveangreb) når vi er hjemme fra arbejde.
Vi lægger volierenet i bunden af gården med et lag jord ovenpå. Men skal der være noget andet i bunden? Spåner? Hø? Sand?

De får en balje med vand at pjaske i, så jeg tænker at underlaget hurtigt bliver smattet. Plus andeklatterne vel også sviner en del.

Hvordan undgår man at deres indhegning kommer til at lugte? De har boet i en aflagt sandkasse stående på græsset et par dage og der lugter allerede en del  :o

Gode råd modtages med kyshånd :-)

Mvh. Marie

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: "Bunddække" til andegård
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2016, 22:57 »
U-ha, det er ikke muligt at holde så lille en plads ren og lugtfri. Har de adgang til vand, ja så er det helt umuligt. Vand til at sjaske i altså, for drikkevand er naturligvis et must.

Hvis hus og gård kunne flyttes dagligt til et nyt sted, ville det nok hjælpe noget. Jeg tænker på en hønsefræser - er det muligt ?

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: "Bunddække" til andegård
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2016, 13:08 »
når du skriver overdækket, er det så med tag eller net?? Hvis du vil minimere lugtgener vil mit bud være at der skal noget strøelse ind som skal skiftes jævnligt. Her kunne halm måske være en mulighed.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marie_

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: "Bunddække" til andegård
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2016, 22:09 »
Tak for svar og input.
Andegården er overdækket med tag. Vi forsøger med sand og halm som bunddække og et lille fliseareal, hvor deres vand og mad står, så det ikke bliver ren pløre.
Det er en god idé med flytbar indhegning, men nu er huset færdigbygget til dem.

Mvh. Marie

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: "Bunddække" til andegård
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2016, 13:05 »
Jeg tror svaret må blive - et større hus og gård  :D Hvis i har mulighed for at udvide andegården med et indhegnet buskads/krat/læhegn eller lign. Ville det være godt. Generelt kan man vel sige, at jo større gård, jo mindre lugt pga. skidt og møg spredes mere.

Derudover tror jeg det er en dårlig ide med net i bunden og også med halm. Halmen bliver bare smattet og ulækker og så skal der i hvert fald strøes nyt ofte. Sandbund er bedre fordi så kan man grave hele gården igennem jævnligt og dermed vende klatter og møg nederst (til glæde for regnorme mm.) og så strø et frisk lag sand øverst. Hvis jeg var jer, ville jeg derfor istedet grave net rundt langs med hele kanten, gerne udad i en vinkel i ca 60 cm bredde/dybde, så kan ræven ikke grave ind, og i får mulighed for at kunne grave gården igennem jævnligt.

Vi har en voliere som en 100% rævesikret omkring vores hønsehus og der kan vi lukke hønsene inde, hvis vi fx en aften kommer sent hjem. Volieren er vel ca 10 m2. Men til daglig også når vi er på arbejde går hønsene i en rimelig sikker indhegning på ca 200 m2 som en anlagt i en del af haven med læhegn/buskads.  Der er 180 cm højt hegn og det er gravet 30-40 cm ned og så er der 3 -stråde strøm omkring. Så ikke 100% sikker, men sikker nok, vil jeg mene. Måske i kan supplere jeres andegård med nogen lignende?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster