Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder med begrænset plads  (Læst 7582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Nybegynder med begrænset plads
« Dato: 23 Juli , 2016, 22:17 »
Jeg er blevet grebet af tanken om at have høns i baghaven.
Vilkårene er at der ikke er megen plads. Vi er en børnefamilie i hus i villakvarter, men på en relativt lille grund, med tætte naboer så det minder om et rækkehus.

Jeg forestillede mig en 3-4 høns og har fundet adskillige færdige hønsehuse inkl. gård der hævdes at opfylde behovet.
f.eks. http://www.hooked4pets.dk/shop/hoensehus-med-hoensegaard-9849p.html
Umiddelbart synes jeg det virker smart med tilgang til hønsehuset udefra fremfor at skulle gå krumbøjet ind i et ombygget legehus. Smart med skuffe hvor den daglige lort kan trækkes ud osv.
Jeg har sågar set et lignende hønsehus i brug i en baghave, ejerne var fint tilfredse, de havde dog udvidet udedelen en smule.

Jeg er så endt i dette forum og er ved at miste modet. Det synes som om den slags huse er faldet i unåde. Og det synes som om standarden herinde for hvor meget plads hønsene skal have langt overgår mit første indtryk. Både hvad angår selve huset og udedelen.

Muligvis vil jeg selv kunne bygge en ekstra m2 på udegården, men huset vil stå på en måde så der kun er en smule sol om formiddagen. En anden skør ide jeg funderede over var at lave en udegård under trampolinen. Jeg kan allerede høre de chokerede hønsefans protestere  ;) , men måske vil hønsene bare trække lige uden for trampolinen de 5-10 timer den bruges hver uge?

Jeg vil gerne høre jeres råd og erfaringer, særligt fra jer med lignende pladsbegrænsninger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2016, 22:32 »
Jeg skal være den sidste der skal vejlede dig, da min plads er ubegrænset, men aligevel vil jeg komme med et lille pip <D.

De færdigkøbte huse er normalt alt for små til de høns der anbefales og kvaliteten af byggematerialet er ligeledes elendig. Huse og gård kan måske bruges en enkelt session - i sommermånederne - når efterårets storme og regn begynder og vinternen med sine frostgrader og sne kommer, så går det galt.

Du skulle bruge et dejligt børnelejehus, de er normalt bygget af træ af en god kvalitet og måske kan det ikke regne ind, da taget også er ordentligt fremstillet. Så må du sende børnene ind og hente æg og fodre, så du kun må bøje ryggen, når der skal gøres rent. Hønsegården behøver ikke at være den store forgyldte løsning. Noget tråd og nogle foldjernpinde, så er den hjemme. Trampolin løsningen - ja hvorfor ikke, men måske hønsene skal lukkes ind under seancen  ;) 

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2016, 22:42 »
En lille hønsegård bliver ekstremt hurtigt til bar jord. Derfor anbefaler vi herinde oftest at hønsene har en stor gård eller udgang i resten af haven i løbet af dagen. Grunden til at hjemmeavlede æg smager bedre end købeæg er jo at hønsene spiser grønt og insekter m.m. Det er ikke fordi vi er ekstreme dyrevelfærdsaktivister, men fordi det er sundest for både hønsene og for smagen af æggene. De købehønsehuse man kan købe med tilhørende løbegård på ganske få m2 er simpelthen ikke nok til at give hønsene ordentlige levevilkår. Men de er en hurtig løsning til folk der pludselig får en ide om at holde høns og ikke har sat sig ind i hvad det kræver. Derfor er det fint at du kommer herind og spørger om råd inden det bliver en dårlig oplevelse. Kan f.eks anbefale dig at læse Jørgen Liljesøe´s "Den store hønsebog". Der finder du svar på rigtig mange spørgsmål angående hønsehold og valg af racer.
 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2016, 06:38 »
Sidste år stod jwg i nøjagtig samme situation. Sådan et lille købehus og i min verden mener jeg kun der er plads til 1. Lidt sur over at de sælger sådan noget og bilder os ind at der kan være flere høns deri. Så fik jeg bygget en ekstra gård på også alt for lille. Allerede i eftersommeren fik jeg lavet et stort dejligt legehus til dem og i disse dage er vi ved at udvide hønsegården ca 75 procent så nu begynder jeg at føle mig som en lykkelig hønseejer. Så det er så rigtigt hvad de alle skriver herinde.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2016, 07:22 »
Mange af de "fancy" færdig købte huse/gårde er lige så "velegnede" til høns, som de små bure og akvarier som dyrhandlerne sælger til deres kaniner, marsvin, fugle og fisk....
Og forhandlernes huse/gårde er endvidere lavet til de ret så små industri hybrider på 1½-2kg. og endvidere er det jo også en forretning de har/hvor alle kneb og lovord gælder om netop deres produkter.

Man skal vel egentlig altid tænke på dyrene i 1. omgang, og høns fordre nu lidt plads, hvis de skal trives optimalt og man vil holde især utrivsel væk, for der er større risiko for sygdom og dårlige vaner, hvis hønerne skal gå på lidt plads. Og problemer i hønseholdet er jo heller ikke specielt sjovt.

Ps. Krix du skal da ikke fortvivle, da der helt sikkert er mange herinde, som heller ikke har særligt meget plads til deres høns.
Jeg ved ikke hvilke høner du overvejer at få, men overvej evt. dværghøns, som f.eks. dværg wyandot http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/160568953?i=99253465 for det er en god begynder høne, som ligger i den større ende af dværghøns. Den er heller specielt flyvende, findes i et utal af smukke farver og lægger godt med æg, samt den er til at anskaffe da der er mange opdrættere af dem.
« Senest Redigeret: 24 Juli , 2016, 07:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2016, 09:38 »
Også jeg kan genkende din situation, jeg ville have høns og det skulle være nu.

Mit problem er ikke så meget plads, men kræfterne er begrænsede. Så der blev googlet og læst, og mange gange var jeg tæt på at købe et færdighus.

Men jeg gjorde det ikke. Og det er jeg glad for idag. Nu har jeg en løsning, der kan holde i mange år, og den var ikke dyrere, snarere tværtimod, bare mere besværlig.

Har du mulighed for at hegne hele haven ind, og så lade dem gå frit om dagen, når I er hjemme? Så kunne I glæde jer over at se på hønsenes adfærd, (og det er god underholdning) og det kunne bedre gå med begrænset plads resten af dagen.

Høns sviner ikke nær så meget som ænder, og mine landhøns er faktisk ikke slemme ved haven. De holder jorden helt fin under stauderne :D. Undtagen i foråret, der kan man hegne lidt ind, eller ud  ;)

Ellers synes jeg ikke, at det lyder så slemt med trampolinen, bare de kan komme væk når der hoppes.

Rådet med at vælge små høns synes jeg, du skal overveje. De lægger små æg, men blommen er næsten lige så stor som ved store æg.


Offline Nanna B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Nu med kyllinger 😁
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2016, 09:51 »
Jeg har et præfabrikeret hønsehus som jeg er ret glad for. Det er lidt større end det du linker til her men ikke meget. Mine høns er kun i huset når de skal lægge æg og sove og jeg synes der er rigelig plads. Hvis man påtænker at ruge kyllinger derinde så vil det nok give sine udfordringer.

Jeg synes udearealet er det vigtigste for det er der hønsene opholder sig mest og skal kunne underholde sig. De gårde der følger med til husene er meget små. Hvis I kan lukke dem ud i resten af haven eller et større afgrænset område når I er hjemme så tror jeg de vil takke jer. Da jeg fik mine høns sidste år lavede jeg også en indhegning der omfattede arealet under trampolinen og vi havde en aftale om at når hønsene var under eller lige nær trampolinen så blev der ikke hoppet. Ungerne synes som regel at hønsene er spændende og synes det er sjovt når de kan komme tæt på dem. Det lære man hurtigt at man ikke kan samtidig med at man hopper....

Som der bliver sagt i flere andre tråde herinde så griber det med høns om sig, man bliver grebet af det og jeg er helt sikker på at mit næste hønsehus bliver selvbyg. Nu har jeg gjort mig mine erfaringer med det præfabrikerede hus og har fundet ud af hvad der virker og ikke virker for mig og mine høns.

Hilsen Nanna

0,2 Wyandotter
0,1 Engelsk Araucana
0,1 Kobber Maran
5 Wyandot kyllinger fra 22. April '17
3 Brun Italiener kyllinger far 13. August '17
3 Laksefarvet Faverolle kyllinger fra 13. August '17

2,0 marsvin
0,1 dejligt barn

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2016, 10:06 »
Halløj, hvor fedt at høre fra en med trampolin erfaring!
Hvordan går det med den del? Er der lugtgener under trampolinen? Er der behov for at muge ud under trampolinen?
Det er jo ikke ligefrem nemt at komme til.

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2016, 10:10 »
Familien vil næppe acceptere at hønsene konsekvent går helt frit i haven og dermed klatter på de flisearealer vi dagligt benytter i baghaven. Nu har jo kun lige fået overbevist fruen om at høns ikke larmer ret meget. Men jeg begynder at hælde til trampolin ideen. Så vil hønsene der kunne få 18-20 m2 udeareal med både sol og skygge.

Jeg er stadig bekymret for selve hønsehuset.
Hvis jeg skal lave noget selv, skal det virkelig være funktionelt.
Bortset fra at kvaliteten er for dårlig og pladsen for trang, er det så ikke smart med daglig adgang til hønsehuset via lorteskuffen og redekasser med låg?

Offline Nanna B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Nu med kyllinger 😁
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2016, 11:00 »
Nej, jeg synes ikke der er lugtgener og har ikke muget ud under trampolinen. Nu skal det så lige siges at de kun gik der nogle måneder inden de kom ud i hele haven. Men tænker ikke det burde være nødvendigt.

Hønsene har heller ikke specielt gavn af flise areal så hvis du kan skrabe 18-20 kvm sammen til 3-4 høns med grønt, synes jeg da også det er ok.

Lortebakke er et must. Udefra adgang til æg kan man jo løse på mange måder. Mine startede ud med at sove i redekassen og lægge æg i bunden af huset, så der måtte barnet ind og hente når mine arme ikke var lange nok  :) nu har de dog lært det.

Min erfaring er også at nogle af de skavanker der omtales kan afhjælpes ved at placere huset i læ.

Og til fruen. Mine høns siger hun noget når de lige har lagt et æg. Det er sådan set ok for så ved man at der en godte i kassen  ;)
Hilsen Nanna

0,2 Wyandotter
0,1 Engelsk Araucana
0,1 Kobber Maran
5 Wyandot kyllinger fra 22. April '17
3 Brun Italiener kyllinger far 13. August '17
3 Laksefarvet Faverolle kyllinger fra 13. August '17

2,0 marsvin
0,1 dejligt barn

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #10 Dato: 24 Juli , 2016, 15:20 »
Jeg købte sidste år et færdigt fabrikeret hønsehus til skrukhus (de andre høns bor i stalden). Det har kostet mere i reparation  i år end selve huset. Det faldt simpelthen fra hinanden, da det blev flyttet indendørs for vinteren. Derfor anbefaler jeg varmt legehusmodellen.
Når der skal gøres hovedrent (og det er et must), skal du alligevel kunne komme til hver en krog. og tænk lige frem: Minus en masse grader, selvom det bare er et par nætter. Hvor godt sover man så?
Mine høns er ikke slemme til at rasere bedene, når de en sjælden gang stikker af, men i foråret, da de fik lov til at gå frit, hærgede de uhæmmet flisgangene.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2016, 13:22 »
jeg synes i skulle prøve og tage ud og kigge nogen af de steder hvor der kunne stå et af de hønsehuse som du linker til, og samtidig prøve og tage en papkasse med som har ca de samme dimensioner som de høns i påtænker.Så kan i se hvordan størrelsen passer sammen. De er meget små de huse. Jeg synes ikke det er ret meget man får for sine penge. Et alternativ kunne være noget som dette fra woodnordic http://www.woodnordic.dk/produkter/honsehuse/model-1. Ved godt der ikke følger hønsegård med, men det kan en rulle tråd og nogle pæle gøre meget ved.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2016, 15:27 »
Uanset hvor stor bygger hønse huset og gården, så har det med at gribe om sig.  Vi startede med 3 dværg wayndot også var det ellers det.  Troede vi.  Nu har vi fået kyllinger også skal bygges til igen,  igen.    Det er super hyggeligt at bygge hønse huse og udvide gården. 

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)

1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Nybegynder med begrænset plads
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2016, 19:44 »
Tak for diverse kloge og venlige input.
Jeg har besluttet at gå efter en løsning hvor hønsene dagligt kan gå i et 16-20m2 stort område hovedsageligt under trampolinen. Denne indhegning bliver ikke ræve sikker, men som jeg forstår det så er det i de fleste tilfælde ok hvis hønsene lukkes inde hver nat (vi har haft kaniner gående i lav indhegning i 3 år og de er endnu ikke blevet ædt).
Jeg overvejer dog om jeg skulle have et lille stykke bur som er ræve/rotte-sikkert. Måske vil jeg blive glad for at kunne fodre dér med diverse madrester eller hvad tænker I?

Med trampolin-løsningen tror jeg også at jeg bør have en race som ikke flyver noget videre (kan holdes bag et 80 cm hegn?).

Jeg ved endnu ikke med selve hønsehuset. En god mulighed er at ombygge vores legehus. Jeg tror jeg vil oprette et nyt spørgsmål vedrørende en sådan ombygning.