Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdom, ny besætning - hane?  (Læst 2322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sygdom, ny besætning - hane?
« Dato: 23 Juli , 2016, 15:02 »
Hej med jer.

Jeg har en flok bestående af 12 høns samt én hane. Efter længere tidsforkølelse hos mine høns og inden æglægning har jeg besluttet at det er tid til at skifte besætningen ud. Jeg skal derfor have nogle nye høns. Mit spørgsmål er om jeg kan beholde hanen? Han virker ikke forkølet, men er bange for at han bære smitte, som han så ville kunne føre videre til min nye flok.

Hvad er jeres holdning/ erfaringer?

De bedste hilsner


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sygdom, ny besætning - hane?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2016, 16:26 »
Du skal nok prøve at finde årsagen til at de bliver forkølede, inden du sætter nye høner ind. Er deres hus trækfrit og uden fugt? Har hønsene utøj eller andet kryb?

Er alle dine nuværende 12 høner forkølede over længere tid, må der være en årsag og ja, hanen kan sagtens være rask smittebærer af en virus, hvis det skulle være en sådan, som er på spil
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Krc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Sygdom, ny besætning - hane?
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2016, 17:08 »
Hej Helle,

Tak for svar! :)

Jeg har fundet årsagen, som desværre er træk, hvilket er tilrettet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sygdom, ny besætning - hane?
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2016, 07:29 »
Ja, årsagen til mange problemer med sygdomme, dårlige vaner og død kan man finde i forholdene, som man holder hønsene under.
Træk, fugt og overbelægning (for mange dyr på for lidt plads) er tit hovedårsagen og får man ikke styr på det, ja så går det tit galt igen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub