Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns eller natteravne??  (Læst 3224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klaus Arentoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 74
Høns eller natteravne??
« Dato: 21 Juli , 2016, 14:27 »
Hej Forum :-)
Jeg har et spørgsmål - eller en udfordring jeg ikke har oplevet før:
Vores nye kyllinger (16 stk. udklækket i begyndelsen af april) vil ikke gå ind i hønsehuset om aftenen.
De sidder hele natten på siddepinden og på jorden og hygger sig helt gevaldigt.  :)

Vi har forsøgt at lukke dem ind ad klappen én efter én, men det stresser dem helt vildt, så det har vi opgivet.
Hvad er jeres erfaringer med den adfærd?
Som sagt har vi ikke oplevet det før med tidligere kuld..

//Klaus

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Høns eller natteravne??
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2016, 20:16 »
hmmm....tyder vel på, de ikke finder det nødvendigt at gå indenfor, eller, der er ældre høns, som ligger højere i hierakiet som de ikke gider tumle med....jeg vil lade dem være, de skal nok selv finde ind, når det bliver for vådt eller koldt. Det forudsætter naturligvis at du har el-hegn om hele hønsegården, ellers kan det let gå galt...mikkel ræv lusker altid rundt om natten...det samme gør måren..(her har måren været i el-hegnet)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns eller natteravne??
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2016, 16:05 »
Jeg har lidt samme problematik. Kyllingerne bliver ude- også efter at de ældre er gået til ro. De bor adskilt i hvert sit hus med hver sin indgang og gård. Hvis jeg går ud og åbner døren til huset og kalder på dem, kommer de løbende, tusser lidt rundt og bider i mine snørebånd mv, og så går de ind. Har haft dem mistænkt for at vente på mig bare for hyggens/sikkerhedens? skyld. I går var det så mig der tussede rundt i haven for at se om de ikke ville gå ind. Det gjorde de til sidst, dog ikke gennem lemmen men gennem døren der pga varmen står åben hele dagen. Næste trin bliver at huske at lukke døren så de bliver tvunget til selv at finde af lemmen.

Jeg synes de har det med at lægge sig til ro udendørs hvis ikke jeg går ud og kalder dem ind- og de kan gå i vild panik over at blive forstyrret - så derfor den lidt omstændelige indlukning. Måske det er pjattet , men det er også dejligt at komme ud til dem om aftenen og give sig tid.

Offline Klaus Arentoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 74
Sv: Høns eller natteravne??
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2016, 09:00 »
Tak for de gode svar - ser ud til at Lene holder hønse-cirkus hver aften :-D

Vi har nu håndbåret dem ind nogle aftener, og voila: i går var de minsandten selv gået ind.
Spændende at se, om det bliver en vane :-)

Og Kaj: der er ingen ældre høner - vi er startet helt forfra og har slagtet de gamle, netop for at undgå for meget vrøvl.
Og der ER strøm på hegnet så Mikkel og Mår kan få sig en overraskelse.

Men tak for svarene, Folkens...  /o /o

//Klaus

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns eller natteravne??
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2016, 13:02 »
Ja jeg holder såmænd stadig hønsecirkus :). Har delt flokken i 6,0 og 1,4. 1,4 holdet er flyttet til de store høns' hus i en kyllingeafdeling. Første aften måtte de lige drives let mod lemmen, men de gik ind og har gjort det siden. 6,0 holdet er håbløse. De lægger sig foran døren og går ikke ind før jeg sætter mig på en omvendt spand ved døren og snakker med dem. Til gengæld går de nu ind ret hurtigt. Har prøvet at lukke døren og drive dem mod lemmen, men de vender om og stikker af. Da jeg skal væk nogle dage og naboen skal passe menageriet har jeg valgt at fastholde 'sidde på spanden taktikken' - så hun har en sikker metode at gå efter. Så må jeg tage fat på problemet i næste uge.