Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tanker om rugning  (Læst 3979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Tanker om rugning
« Dato: 21 Juli , 2016, 12:41 »
Jeg vil gerne dele nogle af mine tanker, nu hvor jeg har prøvet både at ruge ud i rugemaskinen, og at lade høns og ænder klare sig selv.

Mine første 6 ællinger blev ruget ud i rugemaskine. De er nu knap 4 uger gamle og trives og er meget tamme. Men de må gå i et afgrænset område, da de andre ænder ikke er søde ved dem.
De næste 5 har andemor klaret. De er knap 2 uger og trives også fint.
Derudover har jeg 7 kyllinger fordelt på 2 hold, som hønsene selv har ruget ud. Det ene hold har endda 2 mødre. De har ruget sammen og passer deres 3 kyllinger sammen. De fik vist også mast et par stykker ihjel.

Min umiddelbare tanke er, at de unger, der har en mor, har det bedst. De kommer mere omkring, fordi de har nogen til at passe på dem. De får en meget mere varieret kost, de ællinger der har en mor, spiser langt fra så meget startfoder, som dem jeg passer. Mor går rundt og viser dem, og ind i mellem borer hun næbbet ned i græsset, så de små kan se og smage.
Det samme med kyllingerne.
Det er vel også mere trygt at have en mor.

På den anden side er rugning i maskine mere sikkert. De to første hold der blev ruget af ænderne, blev slet ikke til noget. Og det var rigtig synd for ænderne, som var tydeligt frustrerede.
De ællinger og kyllinger, der har en mor, er slet ikke til at komme i nærheden af, mens dem fra rugemaskinen spiser af hånden og kommer farende hver gang de ser mig. Det synes JEG er meget hyggeligt.

Så lige nu ser det ud til, at hvis det er dyrene, der kommer først, så skal de selv ruge, med de tab der måtte være.
Hvis det er mig, der kommer først, så ruger jeg i maskinen, og får flere levende unger og tamme dyr.

Men det er første år og der kan være mange ting jeg ikke har taget i betragtning, så jeg vil meget gerne høre hvad I mener.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Tanker om rugning
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2016, 17:48 »
Jeg har som regel givet hønsene daggamle kyllinger, som de (med en enkelt undtagelse) uden problemer har accepteret. Indtil det lykkelige møde har de ruget på snydeæg. En enkelt gang har de selv ruget ud, og det er meget trist, hvis resultatet bliver en enkelt kylle.

Fordel: De har ikke trampet æg i stykker, så jeg har bestemt race, tidspunkt og antal. Kyllerne var lykkelige over at have en mor. De trives helt naturligt og bliver håndtamme, når hønen bliver træt af dem. Bestikkelse virker!

Minus: Kyllerne er hundedyre, og jeg må bare håbe på, at de racer jeg ønsker er til at få. En enkelt høne panikkede og troede, at kyllingerne var farlige. Heldigvis havde jeg 2 rugehøner, så den anden fik dobbelt op.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Tanker om rugning
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2016, 21:27 »
Mine tanker omkring rugemaskine eller naturlig udrugning er, at maskiner nu en gang ikke kan gøre det så godt som en høne/and osv. Det tiltaler mig ikke at udruge kunstigt, men har aligevel købt sådanne kyllinger sidste år. De var en dejlig oplevelse at fodre op. Men hvor er det tidskrævende, især når man, som jeg helst ikke fodre med færdig foder, men vil forsøge at fodre, som om de gik med en rigtig mor ude i naturen. Det krævede faktisk flere timers forberedelse og indsamling af naturligt foder - hver dag.  <O

Når det ikke altid går som planlagt med skruker, er det vist mest os dyrepassere, der ikke forbereder udrugningen bedre. Jeg har erfaret, at hvis man følger skrukken´s måde at udvælge rede og tidspunkt for rugning, så går det godt, men hvis man først skal til at flytte hende hen til det sted man har forberedt, så begynder problemerne. Hvis ikke man kan lokke hende til at acceptere det nye sted, er der ikke noget at gøre, så lykkes det ikke.

Min erfaring siger mig, at hønen skal flyttes til et helt andet rum, end selve hønsehuset - hun skal flyttes få dage efter man er sikker på, hun er skruk og have æg hurtigts muligt. Hun skal under ingen omstændigheder have andre høns om sig - heller ikke andre der ruger. Dette princip, skal være min fremgangsmåde til næste år.  <:

Maskinrugning - jeg kan ikke forlig mig med de rugefejl der kan opstå - så er der for varmt, så for koldt, så for tørt eller det modsatte  - jeg tænker især på, om den lille kylling nu også er normal, når/hvis den udsættes for alle de fejlrugninger der kan forekomme. Hertil - og det er måske det vigtigste, man fratager jo naturens skønhed - den naturlige form for formering - vi mennesker ødelægger vel til sidst høns evne til selv at reproducere sig, når de generation efter generation udruges kunstigt og ikke får en rigtig levende mor at se, men kun kunstlys, kunstmad og ingen naturlig opdragelse som hønsefugl. Nej det er ikke mig.

Mht tamhed, så er det rigtigt, at en god lokke mad, lokker også kyllinger med mor til, så man kan få en tam kylling. Min dværg med hendes 6 kyllinger går helt tæt rundt om mig, når jeg går i haven og bare de ser/hører mig komme, så piler de mig i møde. <I



Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tanker om rugning
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2016, 22:21 »
Jeg købte forrige år en del æg hos 1A i Gütersloh i Tyskland ( http://www.1a-ei.de/ ) - de blev puttet i maskine og blev passet af mig en ugestid.
Så blev en af mine barneveldere skruk - jeg lod hende i første omgang få kunstige æg at ligge på og et afspærret område af hønsehuset med et gammelt grammofonskab med skydelåger som bolig. Hun lagde sig så godt til rette, at jeg 5 dage senere vovede pelsen og lagde æggene under hende. Jeg lagde dem under hende efter mørkets frembrud og med så lidt postyr som muligt. Det blev fantastisk - hun var en meget dygtig kyllingemor. Jeg følte mig hønse-heldig :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Tanker om rugning
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2016, 09:14 »
Tak for jeres kommentarer.

De giver mig den klarhed, at det ikke så meget er rugemaskinen, jeg har noget imod, men det at ungerne ikke har nogen mor.
Det er også som Hans-Kurt skriver et stort arbejde, selvom jeg ikke er nær så energisk med at finde naturligt foder.
Ællingerne sviner enormt.

Kombinationen af rugemaskine og skruk kræver vel - en skruk. Bente, hvad hvis du ikke havde fået en skruk?
Mine unger er egen avl, og når de først har lagt sig, kommer der ingen æg, jeg kan putte i rugemaskinen eller under dem.
Kan man gøre det samme med ænder, altså lade dem ruge på plastikæg og give dem ællingerne?

Mine høns rugede sammen med de andre, mest fordi jeg ikke har andre steder lige for tiden. Det gik faktisk godt, de var ret uforstyrrelige.
Ænderne ligger, hvor de ligger. Det er ikke altid der, hvor jeg synes, de skal ligge, men et par forsøg på at flytte dem, er gået galt, så nu er det mig, der indretter mig. F. eks. med at pakke brændeskuret ind i hegn for ræven.

Jeg håber, at det går, som Alice skriver, at når mor bliver træt, kan jeg lære kyllerne at kende. P.t. kan jeg dårligt hjælpe en kylling over på den rigtige side af hegnet. Hønen går helt amok og angriber mig. Og andemor hvæser af mig, hver gang jeg går forbi. Hun er ellers helt tam, når hun ikke har unger.

Lige til sidst; når man køber æg, f.eks. i Tyskland, kommer de så med posten, eller henter man dem selv?
Jeg har svært ved at tro, at de kan tåle turen med postvæsenet.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om rugning
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2016, 14:35 »
En god skruk er bedre end en dårlig rugemaskine og en god rugemaskine er bedre end en dårlig skruk.

Alt andet lige så er der fordele og ulemper ved begge dele, især hvis det går galt, hvilket det både kan gøre med en rugemaskine og ikke mindst så er det heller ikke alle høner, som er egnede til at være mødre.

Og så tror jeg nu heller ikke at kyllinger, ællinger og gæslinger får traumer at ikke at have en mor, mine fungerer i hvert fald udmærket.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tanker om rugning
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2016, 14:39 »
Angående ture med Post D eller andre transport virkesomheder, ja, så kan det også går grueligt galt og det kan også gå ganske godt. Og her afhænger meget om befrugtningen er god, om æggene ikke er for gamle, om de er meget længe undervejs, og ikke mindst hvordan de er blevet pakket ind og hvor meget postmedarbejderne har sparket fodbold med pakkerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tanker om rugning
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2016, 14:51 »
Jeg har fået æg fra 1A to gange, og begge gange kom der noget ud af mere end halvdelen - de præcise tal kan jeg ikke huske, men jeg har været rimeligt tilfreds. Han pakker godt ind i flamingokasse og bobleplast. Begge gange har der været et enkelt knækket æg i bakkerne, så et eller andet har de oplevet undervejs.
De kyllinger jeg har fået fra hans æg har alle struttet af sundhed og har været levedygtige og er vokset op til at være pæne fugle - racetypiske allesammen. Ingen splatben, navlekyllinger eller lignende. Jeg er sikker på, at han fodrer forældrefuglene rigtig godt.
Nogle maraner, nogle araucana.