Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vandige klatter / diarre  (Læst 3862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Vandige klatter / diarre
« Dato: 17 Juli , 2016, 20:56 »
Hej alle sammen

Jeg har en høne som har længe haft vandige diarre - og jeg ved ikke hvordan jeg skal behandle hende. Det er åbenbart ikke smitsomt, fordi hun er den eneste og det har som sagt varet længe, nogle måneder. Hun virker ellers helt rask og glad, men klatterne er helt anderledes og nu at de spiser det samme, tænker jeg at der er noget galt. Den samme høne var forkølet i april og blev rask igen da solen begyndte at skinne. Jeg ved ikke om diarren kan have noget at gøre med forkølelsen. I hvert fald har hun haft den siden forkølelsen. Jeg tror ikke hun lægger æg p.t.

Jeg kiggede igennem oversigtsbilleder af klatter (fantastisk /o) og jeg synes det ligner mest billedet af klatten fra en høne med Clostridium. Jeg kan læse videre at hønen med Clostridium blev behandlet med antibiotika (amoxicillin). Hvad synes I mere erfarne - er det noget jeg skal gøre? Skal man tage hønen til dyrelægen eller kan man få recept per telefon? Og hvordan mon giver man antibiotika til en høne? Eller er der andet jeg kan prøve for at slippe for en besværling behandling? Skal måske nævne at mine høns går frit i haven.

Offline Dina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Vandige klatter / diarre
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2016, 09:49 »
Er der virkelig ingen der har erfaring med det jeg beskriver? Jeg har her i mellemtiden givet hønseguf uden at det gør noget. Ellers alt som beskrevet før. En høne med meget løs mave men ellers virker rask. Andre helt raske.

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Vandige klatter / diarre
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2016, 22:47 »
Jeg læste et sted (kan ikke huske hvor) om een som blandede HUSK med i hønseguffet. Det skulle jo virke både mod forstoppelse og diarre.
Selv giver jeg mine høns indholdet af en kapsel Urtepencil i en uges tid, hvis jeg skønner at de har brug for penicillin.

Hilsen Bente

Offline Lene K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Vandige klatter / diarre
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2016, 23:44 »
Hej Dina. For nogle måneder siden havde jeg samme problem med en høne, som du beskriver. Men udover at lave vandige klatter, havde hun også hævet/forstoppet krås, vægttab og var mindre aktiv end de andre. Havde egentlig besluttet at hun måtte under øksen, men så læste jeg et sted, at æbleeddike kunne have god effekt på disse problemer. Jeg gav derfor hele flokken en sjat i drikkevandet et par uger. Og sandelig om ikke det hjalp :D Idag er hun helt frisk, lægger æg igen og hele flokken har iøvrigt fin fast afføring  ;)
1,3 Store Wyandotter i forskellige farver.
0,2 Maraner
0,2 Kochin
0,1 amerikansk Collie
1,0 dværgvædderkanin
0,2 børn
1,0 ægtemand

Offline Lene K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Vandige klatter / diarre
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2016, 15:52 »
Undskyld, jeg mener naturligvis forstørret kro, og ikke krås  ;)
1,3 Store Wyandotter i forskellige farver.
0,2 Maraner
0,2 Kochin
0,1 amerikansk Collie
1,0 dværgvædderkanin
0,2 børn
1,0 ægtemand