Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race  (Læst 7964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Valg af race
« Dato: 12 Juli , 2016, 09:10 »
Hej alle jeg er ny her på forummet.

Vi er igang med at bygge hønsehus, men vi ved ikke hvilke høns vi skal have endnu.

Vi ønsker hygge høns, hvor vi kan få vores egne æg.
Min mand har to tvillinge piger på 12 der er elle vilde så en race der er rolig og nem at gøre tam ville være at foretrække.

Har i nogen gode bud på hvad vi skal kigge nærmere på ?


Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af race
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2016, 12:54 »
Nu nævner du ikke noget om størrelsen på huset, eller jeres øvrige behov.
Hvis hønsene skal være decideret tamme, så kræver det at man bruger meget tid med dem. Allerhelst fra helt små (daggamle) kyllinger, helst opvokset i en kyllingemoder, så de har meget menneskelig kontakt. Så kan de fleste gøres meget tamme. Jeg har selv en høne, som er et gadekryds. Hvis man sidder på terrassen kan den finde på at hoppe op i skødet, for at se hvad man har på sin tallerken. Eller flyve op på ens skulder bagfra, når man sidder på havestolen og slapper af  <H <H <H

Men hvis I ønsker en stabil forsyning af æg og kød er Sussex det oplagte valg. Jeg har dem selv, og de er meget rolige, og hakker mig aldrig. Men de er ikke ligefrem kælne.

Andre siger at Faverolles og Brahma også er gode børnehøns. Det samme gælder for Kochin, hvor især dværgformen er meget populær. Faktisk så kalder forfatteren Jørgen Liljensøe Kochin for hønsenes svar på en New Foundland hund. :D
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Valg af race
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2016, 14:14 »
Hov havde jeg da helt glemt :) Hønsehuset bliver 3.5x3.5 meter og 2.5 højt gården bliver 8x3,5 meter og ligeledes 2.5 meter højt.

Egentlig er det bare æg og  hygge høns ikke rigtig andre behov end det.

Vi påregner at have omkring 4-5 høns (ingen hane). Men vil da kigge nærmere på de racer du nævner :)

Og selvfølge skal der bruges tid på dem for at de bliver tamme som alle andre dyr men nu var det mest om der var nogle racer der var mere rolige og nemmere at få tamme end andre . :)
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2016, 14:16 Fra Ekelund »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af race
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2016, 14:25 »
Så vil jeg nok sige Faverolles, Brahma eller Cochin.
Ja, men jeg synes det er meget tid der skal bruges. Og det skal holdes ved lige :)
Jeg ved ikke om det er fordi de "glemmer", men hvis man ikke kæler med dem i noget tid, så er det som om de ikke gider mere :)

Sendt fra min D6603 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af race
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2016, 10:18 »
Hvis I ikke vil have hane, så er det smartest at vælge en race som ikke skrukker. Så er der også en mere stabil æggeforsyning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af race
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2016, 11:10 »
Med det Henriette siger i mente, så er Faverolles nok sagen :)
Jeg har gerne 2-3 Sussex årligt der skrukker (ud af 7). Men man kan jo købe befrugtede rugeæg, så kan man få kyllinger alligevel. Og man skal jo have fornyet bestanden lidt :)
Jeg vil gerne fremadrettet prøve at udskifte halvdelen af min bestand, hvert efterår. På den måde har jeg altid nogle "gamle" høner der skal lægge æg deres 2. år, og de nye fra samme år, begynder æglægning i efteråret når de gamle fælder og holder pause.
Og hønsekødsuppe eller tarteletter om efteråret er jo perfekt! Uhmmm.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Valg af race
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2016, 08:10 »
Tak for jeres svar og forklaringer er helt grøn på området så det er rart med nogle erfarne folk, man kan spørger  :)

Jeg har lige et spørgsmål :)

Nu er det ikke fordi vi ikke vil have en hane, men jeg tænkte bare når vi gerne ville have æg vi kunne spise så var hanen unødvendig. Kan man stadig spise æggene hvis man har en hane til at befrugte dem?

Er det en fordel at have en hane i hønseflokken?

Vi bor på en landbrugs ejendom så vi kan sagtens have en hane uden det genere andre hvis det er bedre for flokken. Er bare bange for man en dag kommer til at slå en kylling ud hvis æggene er befrugtede.

Synes det er lidt synd hvis hønen beslutter sig for nu vil hun have kyllinger og så tager man bare hendes æg. Men okay som du siger rene kunne man købe rugeæg og lægge under hende:)

« Senest Redigeret: 14 Juli , 2016, 08:24 Fra Ekelund »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af race
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2016, 08:54 »
Man kan SAGTENS have en hane, og spise de befrugtede æg. Man kan ikke se eller smage det. Og husk på at æggene skal ruges ved knap 38° C, for overhovedet at kunne udvikle sig. Og hele udviklingen tager så 21 dage. Så man kommer ikke bare lige til at slå en kylling ud :)

Og ja, det er generelt en fordel med en hane. Han forsvarer jo også flokken. Og hvis man finder en god hane, så sørger han altid for at finde mad til damerne. Hvis du f.eks. kaster brød ind til dem, kan han endda dele det i stykker og lægge det foran dem :)
Der er også nogen der siger at hanen jager hønsene af pinden tidligere om morgenen, og derfor får de gerne spist lidt mere foder, og kan dermed lægge lidt flere æg. Det er måske især om vinteren det gælder.

Jeg har p.t. 4 Sussex, og 2 krydsninger af høner. Jeg får 5-6 æg om dagen, her for tiden. Hvis jeg ville ruge, så kunne jeg jo bare samle æg ind over 2-3 dage, og give hønen dem. Og stadig have masser af æg til at spise.

Og tro mig, kyllinger er et STORT hit hjemme hos os. Både hos børn og voksne. Min kone elsker at sidde og nusse med de små dunbolde  ;D /o


1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Valg af race
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2016, 11:04 »
Dejlige billeder!
Med hensyn til at have eller ikke have hane: Det kan være et hårdt liv at være høne nederst i hierakiet, hårdest er det dog, hvis ikke der er en hane.
Hanen sørger ( i modsætning til en overhøne) for at alle damer får noget at spise. Han er nemlig interesseret i, at alle damer kan magte 21 dage på æg, hvis lysten skulle melde sig. Når damerne lægger sig skruk, ændrer deres stofskifte sig, så de kan klare kun at komme ud og spise med dages mellemrum. Men: Man skal være i ordentlig foderstand og når man melder sig ved truget, skal man have lov at spise. Det sørger hanen for. En overhøne gør ikke.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Valg af race
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2016, 14:11 »
Vi startede med 5 australorps, men har kun 4 nu for den ene er blevet taget af et eller andet. Da de sjældent ruger tænkte vi at en hane var overflødig, men vi har ændret holdning med tanke på at en hane holder ro i flokken. Leder hønen kan være ret dominernede over for den laveste i flokken, og og og - 2 af vores små damer lagde sig skruk - hane eller ej - og havde så ondt af dem at skulle tage æggene fra dem hver dag, at vi købte rugeæg :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Metdan

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Valg af race
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2016, 10:14 »
Hej. Glæd jer ☺️
Vi har vores første hold høns, fik dem for snart 2 år siden. Det er ISA Warren (hybrid høns). De kaldes også Lohmann mm
De er små fine høns, som lægger ca et æg om dagen, også om vinteren, hvor race høns kan ligge færre æg medmindre de får lys.
Æggene er store og fine, med den skønneste gule blomme (de får meget grønt, udover pillerne).
Vi har 2 drenge på 8 og 12 år, og vores høns er tamme. Efter få dage spiste de af hånden, og vi kunne tage dem op.
Når de er ude i haven, kommer de når vi kalder (de skal se om der er noget godt i hønsespanden)
Der er mange fine racehøns, men et godt andet bud på en begynder høne, er denne høne 😉
Venlig hilsen Mette

Offline Klumpfisken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Valg af race
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2016, 19:03 »
Jeg kan kun anbefale at låne den store hønsebog af Jørgen Liljensøe på biblioteket. Den er som skrevet til nybegynderen. Jeg har selv haft meget glæde af den. Dette forum er også helt fantastisk til at hjælpe, men nogle gange er det rart med en bog, hvor man kan læse om det grundlæggende. Man kan jo desværre ikke spørge herinde før man ved, hvad man skal spørge om  ;) og nogle situationer er rare at være på forkant med fx sygdom osv.

Men velkommen til fantastisk hobby! Husk at bygge et sted, hvor I kan udvide kraftigt de næste par år ;) det har det med at gribe om sig.
Mvh Kristian

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Valg af race
« Svar #12 Dato: 31 Juli , 2016, 13:43 »
Hej alle sammen og tak for jeres gode input :)
Vi har endnu ikke valgt en race men vi tænker stadig der er endnu lidt vej til at vi er færdige med at bygge så det går nok.

Jeg vil da kigge nærmere på den bog det er altid rart at være på forkant med sygdomme osv..

Lidt af byggeriet :)




Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Valg af race
« Svar #13 Dato: 31 Juli , 2016, 15:18 »
hvordan i alverden bærer du dig ad med at få så mange billeder og så store ind på første side. Jeg har prøvet 100 gange men har ikke fundet ud af det endnu. Ak ja den kære computer
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Valg af race
« Svar #14 Dato: 31 Juli , 2016, 21:06 »
Jeg lagde dem først i mit galleri og kopierede billedets adresse og satte det så ind i min tekst .. :)