Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En skruk Barnevelder ??  (Læst 9519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
En skruk Barnevelder ??
« Dato: 10 Juli , 2016, 21:52 »
Nu har jeg set det med  :) her tror jeg, at mine Barnevelder (3 høner) skal holde husstanden med æg og Brahmaerne ruger. De sidste har ikke svigtet mht at blive skruk - men jeg har ikke været omhyggelig nok ifm tildeling af æg. Men det er da blevet til 9 kyllinger.

Men at en af Barnevelderne skulle gå hen og blive skruk. Den tanke havde slet ikke været hos mig. I de sidste uger, har jeg godtnok set at deres æg blev mindre, men det har jeg taget som et tegn på, at de vil have en pause til fjerskifte.

Men så for nogle dage siden opdagede jeg, at der lå en Barnevelder i en af rederne, da jeg var forbi hønsene inde natten. Det undrede mig, men jeg troede det måske var fordi hun lagde sit æg meget sent. Men nej - næste  dag lå hun der fortsat og da jeg fodrede med Hønseguf, sprang hun af reden og deltog i festmåltidet. Når nogen kom hende for tæt, viste hun udpræget skrukadfærd.
Så i fredags gav jeg hende 11 æg - og hun ruger sku  :P.

Men mon hun fuldfører samtlige 21 dage ?? - jeg har set en Barnevelder med kyllinger under Galleriet her på sigtet. Men troede det var en sjældenhed - men det er det måske ikke ??. Er der nogen der kan hjælpe mig på rette spor, hvad Barnevelder og at være en sådan som skruk. For jeg er lidt forvirret   <A

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2016, 11:09 »
Nogle barnevelderstammer ruger fint og andre nærmest ikke. Mine plejer ikke at ruge, men i år har jeg måtte afskrukke høner på stribe. Så hun er ikke en sjældenhed. De plejer at være ok til det når de først kommer i gang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2016, 11:32 »
Tak for svar. Hun stammer fra en opdrætter der kun udruger via maskine. Og det har han gjort i mange år. Derfor troede jeg ikke den kunne finde på at skrukke. Men det bliver spændende, om hun kan ruge tiden ud og blive en god mor.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2016, 21:13 »
Jeg ruger også kun med maskine, for at komme tidligt nok i gang om foråret. Men i år har de så været helt tossede med at skrukke. Mine plejer ikke at være så slemme til det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2016, 21:39 »
I dag var hun længe om at spise mm, før hun gik i reden igen - desværre den forkerte. Men hun lagde sig pænt på æggene, da jeg lempede hende ind i den rigtige rede.

Jeg har godt læst, at mange benytter rugemaskiner for at starte tidligt - det må jo være for at kunne udstille sine dyr. For hvis man prøver at lade dyrene klare det selv, er der vist ikke mange der skrukker i januar/februar.

Min erfaring er så også, at ved at benytte skruk, så varer det meget længe inden der kommer æg fra de tillagte høns og slagtningen af feks haner, bliver også et juleprojekt. Det ville man kunne undgå, ved rugemaskinudrugning.

Men jeg vil helst at mine høns opdrættes via en levende hønemor og lærer alle de ting der hører til, ved det at gå ved en mor. Det er også meget letter at passe kyllinger på den måde. Man slipper for varmelamper og fodring hele tiden, med forskellige frø og grønt. Det sker jo automatisk ved skruk.

Jeg har lige set min lille dværghøne fodre sine kyllinger med frø fra akelejerne. Hun tog fat i stænglen og trakt til, hvilket bevirkede at frø hvirvlede ud og der var festmåltid. Det var ellers meningen, at de frø skulle spredes rund i blomsterbedene - nå men pyt. :) 


Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #5 Dato: 12 Juli , 2016, 20:39 »
Jeg har nogen Barnrvelder der ruger hver år,og det er gode kyllinge førere
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2016, 10:31 »
Ja, ruge det gør hun jo, men jeg har aldrig set en skruk opførsel som hendes.

Normalt ligger en skruk helt stille og trykker sig ned i reden og man kan gå rundt om hende uden hun reagere på en. Det er ikke tilfældet for hende her. Når jeg kommer ind i hønsehuset kikker hun meget interesseret på, hvad jeg foretager mig.
For leden fodrede jeg med hønseguf og straks forlod hun reden for at spise. Så en aften, hvor jeg fyldte korn i foderbeholderen (den var tom) hoppede hun af og spiste - derefter - i stedet for at gå tilbage til sine æg - hoppede hun op for at hilse på sine søstre, der var gået til hvile for natten på pindene. Under protestlyde flyttede jeg hende til sin rede, hvor hun først så reden an før hun lagde sig til rette og rugede vider   -  hun er altså lidt spøjs  ::)

Hver gang jeg kikker forbi, følger hun min færden ved at strække hals og kikke intens på mig.

Egentlig er det lidt hyggeligt  :D

Hvis hun fortsætter med at ruge skal der komme kyllinger den 30, så....

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2016, 18:27 »
Mine barneveldere har også ruget og har været fortrinlige kyllingeførere.

Jeg tænker - når hun går fra sine æg, er det måske fordi der sker lidt for meget i hendes omgivelser? Var det en ide at give hende eneværelse, mens der ruges?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2016, 22:12 »
Ja, det har du ret i. Hun burde have eneværelse. Men min erfaring i år, med at flytte skrukhøns er MEGET dårlige, så .......ellers flytter jeg helst mine skruker til eget område, så de får fred.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2016, 14:01 »
Hun lyder som en sjov og selskabelig høne :) Jeg havde også en af mine til at ruge i hønsehuset og det gik helt fint - det var der hun ville ligge og så fik hun lov til det :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2016, 22:19 »
Ja, jeg ved nu snart ikke rigtig. I dag - ved 12 tiden - da jeg kikkede forbi hønsehuset - var reden forladt - damen var på tur. Æggene var ikke kolde, men bestemt heller ikke varme.

Jeg gik på jagt efter hende og fandt hende omme i haven, et godt stykke fra hønsehuset. Her gik hun og galede, som om hun havde lagt et æg. Det forstår jeg ikke. at hun galer sådant.

Så gik jeg bagved hende og ledte hende tilbage til hønsehuset. Det var vi nu ikke helt enig om, at hun skulle, men efter nogen krydsende frem og tilbage over gårdspladsen, kom vi da endelig til hønsehuset. Her gik hun ind. Men fortsatte sin galen i et væk og forlod hønsehuset igen.

Da der ligger endnu en skruk i en anden rede, flyttede jeg æggene ned til hende, efter at have haft dem i vand. 10 flød ovenpå, to gik til bunds. Det er først næste lørdag, der skal komme kyllinger.

Så forlod jeg hønsehuset og var lidt sur på Barnevelderen, hvor kan hun forlade æggene her 8 dage før tid - den slubbert. Ved 17 tiden kikke jeg så forbi igen - og hvem lå nu og rugede igen ??, ja rigtigt, hun havde lagt sig igen, men ikke i den rigtige rede -  ::)

Nu vil jeg så overveje, om hun skal have sine æg retur eller ej. Måske jeg deler dem mellem de to skrukker der er, vi får se.

Det er bare underligt, at hun er så længe væk fra æggene, men det er måske naturligt, at en gang imellem skal en skruk måske have nogle fritimer til støvbad, solbad, samt nusse rundt og hygge sig lidt, før de atter skal til at ligge stille i de næste mange dage - er der nogen der ved noget om denne teori jeg her fremfører ?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2016, 09:18 »
Ja, Hans-Kurt, her er det så, at en rugemaskine kunne være en god ide. Så kunne du give hende nogle plastikæg at fjolle med, og når der så kommer kyllinger, vil hun måske tage dem til sig. Ellers vil den anden muligvis.  ;) ;) ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2016, 11:55 »
Jeg gætter på at med det varme vejr er der alligevel gode chancer for æggene - det bliver spændende at høre om :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #13 Dato: 24 Juli , 2016, 22:52 »
Marie1 - under protest <W og med bøjet hoved  /f må jeg nølen give dig fuldstændig ret  *s det vil nok være en bedre løsning, når jeg ikke giver mine skruk optimale betingelser for udøvelsen af deres rugen.

Jeg er bare - som før skrevet - bange for ikke at kunne foretage en kunstig udrugning med tryghed for, at den enkelte kylling får den optimale udrugning. Mit skræk senarie er, at fejlrugning skal give kyllingen et handicap, det ville jeg være meget ked af at påfører det lille væsen.

Men - ja - hvad skal jeg ellers sige  <A. Der udruges jo mill af kyllinger kunstigt hver dag verden over og det er vel ok.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: En skruk Barnevelder ??
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2016, 15:01 »
Ja, sådan er der håb for os alle  ;D

Iøvrigt er jeg ikke uenig med dig bortset fra, at efter hvad jeg har set her, og det gælder både høns og ænder, så er rugemaskinen fra Harald Nyborg mere driftsikker end damerne.

Men alle her på matriklen er uerfarne, mig selv inklusiv, så vi lærer det måske hen af vejen.