Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane er best at beholde?  (Læst 3619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline python

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hvilken hane er best at beholde?
« Dato: 10 Juli , 2016, 12:46 »
I en anden tråd her, har jeg fået at vide at min hønsefarm ikke er fuldstendig optimal. Jeg har fået bekræftet min mistanke om at jeg har 3 stk haner, til en enkelt høne.

Jeg har planer om at få skaffet nogle flere høner, og komme af med 2 haner. Dog kan det komme til at tage lang tid, før vi får flere høner, så muligheden for at få den høne og hane til at lave en ekstra høne er måske ikke helt udelukket.

Spørgsmålet er så, hvilken hane skal få lov til at blive?

Den ene hane har helt klart taget rollen som alfahan. Den er den største, og den galer (højt) hver morgen, og flere gange igennem dagen. Det virker også som han holder de andre haner væk fra hønen.


Den mindste hane, er lidt udstødt, laver nogle forkølede (eller bare ikke så støjende?) gal, engang imellem. Virker også til at udfordre alfan'en og gøre lidt oprør.


Den sidste hane opfører sig måske mest som en høne. Den har endnu ikke lavet et eneste gal, og er meget fredelig.


Spørgsmålet er så, hvilken hane vil være best at beholde? Hvis vi vælger vores nuværnede alfahan, skal jeg så forvente at niveau er sat, eller er det sandsynligt at den vil dæmpe sig, (eller ikke gale så ofte), idet at al konkurance er væk? Hvis vi vælger en af de andre, er det så sandsynligt at de vil "oppe sig" og gale mere, eller er det sandsyndligt at de vil gale langt mindre sammenlignet med alfahan’en?

 



« Senest Redigeret: 10 Juli , 2016, 12:54 Fra python »

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvilken hane er best at beholde?
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2016, 14:09 »
Jeg ved ikke om din alfahane vil dæmpe sig med tiden, men du kan godt regne med at de to andre træder mere i karakter, hvis alfahane er væk. Så overtager en af dem føringen både med at gale og med at sætte fjer så han kan blive den nye alfa.

Jeg synes du skal prøve at få nogle flere høner i hus, for de er flokdyr og skal helst være tre stykker mindst. En hane til en høne kan godt blive noget slidsomt for hønen hvis han hopper på hende flere gange om dagen.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline uffe...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvilken hane er best at beholde?
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2016, 18:59 »
Jeg synes du skal vælge den hane du helst vil have kyllinger fra. Den du vælger vil så blive en alfa-han


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Hvilken hane er best at beholde?
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2016, 20:48 »
Jeg synes din 3. Hane er den smukkeste og hvis den er rolig tror jeg at jeg ville vælge den.
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane er best at beholde?
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2016, 10:42 »
Hvis man ikke vil avle race efter standarden for racen, så er det jo lidt lige meget med om hanen er god eller mindre god. OG DOG, for er det f.eks. til slagt, så skal hanen (og hønerne) selvfølgelig have en gor kropsfylde.

Ellers tag den hane, som du synes er pænest og sødest.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub