Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tid til mine ællinger snart.  (Læst 8414 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Tid til mine ællinger snart.
« Dato: 07 Juli , 2016, 07:56 »
Hej, jeg venter mit første kuld ællinger inden for 7-14 dage, jeg er super spændt på at se hvor mange der bliver til noget.

Er der nogen forhold jeg skal gøre klar til dem ?

Jeg har købt start fodder også, men hvordan søger man for de voksne ænder spiser deres eget og ællingerne deres startfodder ?

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2016, 16:04 »
Hej. Mit første kuld ællinger bliver snart 5 uger nu. Vi byggede et lille bur, hvor de gik inde de første 10 dage, så kragerne/ræven ikke kunne ta dem, så de havde også deres mad i fred. Efter det kom de ud i det fri sammen med de andre og det er gået fint. Har kun 3 voksne ænder. Har lige bestemt jeg holder med start foder nu da de heller vil ha de voksnes foder. Glæd dig de er vild hyggelige  !l

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2016, 19:47 »
Vil det sige jeg skal tage ællinger fra deres mor fra dag 1 og sætte i et lille ekstra bur ? Er det naturligt,,... virker hårdt for mig at tage dem fra deres mor med det samme :-)

Men vi glæder os, i ser mine små piger på 5 og 7 år :-)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2016, 20:03 »
Hvis andemor selv har ruget ud, så kan hun selv passe dem. Er de ruget ud i maskine, så skal de have en varmelampe og gå for sig selv, væk fra store ænder. De store vil spise deres mad, så du skal bare give rigeligt mad og gerne 2 steder, så skal de små også få.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2016, 20:11 »
Nej deres mor skal da også være der :)Du har ret i det går da ikke at ta hende væk fra dem, de har jo behov for varmen og hun passer også vældig godt på dem. Vores bur er ca 3 x 2 og i forlængelse af huset hvor de sover, der kunne de jo så også gå ind, og om natten kom de andre ænder også ind.
 
 

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2016, 21:41 »
Jeg har rammer jeg bruger til mine ællinger. 3*3 meter.

Her kommer andemor ind og gå når de er klækket og går her med sine små i ca 4 uger.
Så er de så store de kan komme ud blandt alle de andre ællinger og voksne jeg har.

Jeg gør det af flere årsager.

Først pga min indhegning som ikke er sikret for helt små.
Næst pga foder fordelingen og sikkerhed for vand beholdere er så lave de ikke drukner.


Jeg får rigtig mange hold ællinger om året og det fungerer rigtig godt sådan.

Jeg har en liggende tønde i deres indhegning som de kan søge ly i.

Alle mine lever hele deres liv ude.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2016, 12:30 »
Skal man være bange for sådan noget som skader eller andre fugle, eller er det kun ræven der er den største trussel ?

Pt har jeg ikke nogen ekstra indhegning, og det virker af lidt meget at bygge en gård mere som skal overdækkes :-(

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2016, 16:24 »
Krager!  De er slemme til at tage ællinger
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2016, 13:13 »
Hej. Har du fået check på dine ællinger, du skrev om du skulle bygge en mere gård, har du allerede en er det jo ikke nødvendig. Jeg gjorde det bare som jeg skrev fordi jeg kun havde et hus til mine og en indhegning lavet af 1 meter høj hegn uden tag. Hvis du har en med tag kan de jo fint gå der også sammen med de andre ænder. Det ekstra bur jeg nu har er i forbindelse med deres hus, så der lukker jeg alle ind om natten, det er med tag og sikkert med nedgravet rivnet rundt omkring. Fik min første andrik taget af ræven, da jeg ikke lukkede for dem om natten. Havde bestemt at vi ingen ræve havde  :-\

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2016, 00:01 »
Altså jeg har et helt lukket bur på ca 6m2 hvor de sover her nat. Det dagligt går de rundt på ca 80 m2.
Jeg kan bare ikke se hvordan over 30 ænder kan være på 6m2. Så med mindre jeg får solgt/givet nogen væk meget hurtigt, bliver jeg nok nød til at bygge noget mere der er overdækket :-(

Jeg har ingen ide om hvornår ællingerne klækker, har en ide om der er gået 31 dage... men det er kun gæt.
Og hvis jeg skal passe på dem i løbet af dagen for fugle(krager) så kan de jo slet ikke komme ud ? Hvornår er de store nok til at de kun bliver taget af ræve ?

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2016, 11:32 »
Jeg er jo også nybegynder, men lukkede mine ud i det fri efter 10 dage. Ved jo ikke hvor mange krager m.m. i har, men tror jeg vil ta chancen og lade moren passe dem, er der buske eller nogen de kan gemme sig i, eller lav noget de kan gå under, jeg har mælkejunker. Tror min and rugede i 35 dage så nu sker det snart :) Nu er mine snart 6 uger og vel halv så store som de voksne, det går stærk, fik kun 8 men de skal snart hjemmefra, pga pladsmangel, ser ud til jeg får et kuld mere i år, den anden and lægger æg nu.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2016, 16:47 »
Så kom de sjovt nok... i nat er over halvdelen klækket. Alle ser fine ud indtil videre.
Det er lidt 50/50 med næsten helt gule og helt mørke med lidt gult ved hovedet. Har fået at vide de mørke er hanner... men er det en finger regel man kan sige med sikkerhed ?
Farmand er sort med hvidt hoved. Mødrene er helt sort og den anden er sort med hvidt hoved. Da vores hunner havde lagt æg i samme rede.

Hvor mange dage går der før mor tager den på gå tur rundt i hønegården/haven ?
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2016, 21:27 Fra Djaz »

Offline MarianneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #12 Dato: 14 Juli , 2016, 21:18 »
Hej igen. Du kan helt sikker ikke ta efter farven for at bestemme kønnet. Tror da de kommer ud i morgen, det gjorde mine, og de var også klar til en svømmetur.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #13 Dato: 23 Juli , 2016, 15:56 »
Så er de blevet omkring 1 uge gammel, er det egentlig tilladt at sælge dem igennem forum her ?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Tid til mine ællinger snart.
« Svar #14 Dato: 24 Juli , 2016, 23:53 »
Ja, du kan sælge dem her.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.