Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør kyllingerne?  (Læst 4441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hvorfor dør kyllingerne?
« Dato: 01 Juli , 2016, 09:28 »
Hej, jeg har p.t 3 skrukke høner (Lys Sussex) som ligger på æg. Indtil videre er 5 ud af 11 æg klækket, men alle kyllingerne er døde. Den første var kommet fint ud af ægget, men lå død under moderen efter nogle timer. Tror den var blevet trådt på, og havde knækket nakken. Den næste så ud til at være blevet mast under klækningen. Nr. 3 var ude af skallen, men havde ikke fået hul på hinden., nr. 4 var klækket, men lå død under moderen og nr. 5 var død halvvejs ude. Hvad sker der? Er det hønerne der er for kluntede og maser dem, og er der noget jeg kan gøre? Jeg synes der er så synd for hønerne at der får galt hver gang æggene klækker.
Jeg er nybegynder og har lavet den fejl at jeg har ladet dem beholde deres æg over en uge, og derfor klækker de heller ikke samtidig, men det burde vel ikke have indflydelse på klækningen. Nu er der 6 æg tilbage, er det så bedst at samle disse under en enkelt høne og så "tvinge" de andre høns ud? De er jo ved at være lidt afkræftede af at ligge skruk i nu mere end 4 uger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvorfor dør kyllingerne?
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2016, 23:36 »
Det er ikke godt at ikke alle æg er lige gamle - ud fra tidspunktet, hvor de er blevet ruget på. Jeg har selv - i år - haft 4 skrukker, der har ruget i en stor pærevælling. Det har resulteret i 3 levende kyllinger ud af omkring 30 æg. Der var 5 døde kyllinger, som ikke var kommet ordentligt ud af ægget. Så det skal ikke ske mere. Jeg troede, jeg kunne rede det hele ved at flytte rundt på æg og skrukker, som det passede mig og som jeg troede var bedst - set ud fra om der kunne redes nogle kyllinger. Men det gik ikke.

Så jeg tror kun det lykkedes, hvis skrukken ruger på alle æg fra starten og hun får den tilpasse nødvendige ro, der skal til. Min lille dværg Brahma valgte en katte transportkasse selv, som rugekasse. Jeg gav hende 8 æg og hun fik seks dejlige kyllinger.  *p

Nu forsøger jeg igen at få en skruk til at ligge i en kattebakkekasse, men det er ikke let, hun går tilbage til rederne, som er beregnet til den daglige æglægning.  :(

Så min erfaring er - kun skrukker der ruger i fred og ro og som selv vælger rugested, er til at regne med. Samrugning er ikke godt. /d

Rugemaskiner er ikke lige mig.


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor dør kyllingerne?
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2016, 07:33 »
Enig med Hans Kurt...

I den nuværende situation ville jeg nok vælge at samle de 6 æg under samme høne og så købe daggamle til de andre. Det med at tvinge dem af rederne er ikke godt. Det stresser dem meget. Hvis ikke de skal ha kyllinger, så lad dem ligge til de selv går af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bettina D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvorfor dør kyllingerne?
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2016, 08:49 »
Tak for jeres svar. Jeg har også selv tænkt på det med at få daggamle kyllinger til dem, men er bange for om de måske også kommer til at mase dem, og om de overhovedet vil acceptere dem. Hvad er jeres erfaring med det?
Næste år vil jeg prøve som Hans-Kurt og lade en skruk udruge, i et rum for sig og med alle æggene på samme tid. Jeg havde ellers i min naivitet forestillet mig, at lod jeg bare hønerne selv bestemme og lod naturen gå sin gang, så ville jeg ende med en flok små glade kyllinger og kyllingemødre. Det med rugemaskiner, er nemlig heller ikke lige mig. Øv, istedet blev det bare helt forkert. Jeg har jo også forstyrret dem, når jeg har måttet fjerne døde kyllinger og æg fra deres reder 😢 . Nu vil jeg samle de sidste æg under den ene af hønerne og så håbe på det bedste. Og så håber jeg, at de andre to hurtigt vil gå af deres reder, så de kan komme ud og hygge sig udenfor med de andre. Lige nu får de dåsemajs på kanten af reden, da de ellers ikke vil spise noget, så jeg håber meget på at de vil "vågne" op nu og forlade deres reder, så de kan få noget sul på kroppen igen. Tja...man lærer noget hver dag.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvorfor dør kyllingerne?
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2016, 14:13 »
Du kan med stor sandsynlighed få en skruk til at tage daggamle kyllinger. Om hun kommer til at træde en ihjel, ja det kan jo ske, men jeg syntes nu små kyllinger er meget robuste. Jeg har set dem få en ordentlig flyvetur, når deres mor skraber i jorden, for at finde læggerier til dem, og de kommer i vejen for hendes ben. De giver et gevaldigt vræl fra sig, men det er mit indtryk de ikke tager skade.

De første to døgn efter klækningen, ligger hønen normalt helt stille - uden at forlade reden. I de døgn kommer de små til kræfter under hende og hvis du står lidt og lytter, så vil du høre, at hun taler med sine kyllinger. Jeg syntes der er en stor fornøjelse at høre, hvor hun hele tiden giver beroligende lyde fra sig, når en lille fyr ytre sig under hende.
Når hun så har forladt reden, vil du se, at hun kun slipper kyllingerne fri i meget korte perioder, hvor hun viser dem hvad de skal spise og hvordan man drikker vand, når man er af hønseslægten.
Perioderne, hvor de små smutter rundt og undersøger verden, bliver længer og længer, dag for dag. Allerede som 3 uger gamle, har jeg set, at de kan færdes på egen hånd (kyllingefod  <: ) - faktisk langt fra mor, men når hun så kalder til samling, kommer de løbende, dog ikke nødvendigvis ved første kald - lyder det bekendt  ::)

Så er der lige en ting til. Sæt kyllingerne under hønen ved aftenstid. Så har de en lang god nat til at blive kendt med hinanden.  Jeg har forsøgt at sætten en 3 dages kylling til en skruk. Det gik fint, men det er ikke altid det gør det, har jeg læst mig til her på sitet. Kyllinger bliver meget hurtigt selvstændige, hvis ikke de har en mor fra starten.


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvorfor dør kyllingerne?
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2016, 10:33 »
Når jeg har en skruk, samler jeg æg til hende over nogle dage - sættes i en æggebakke med spidsen nedad og æggebakken lidt på skrå. Vippes til den anden side to gange i døgnet.

Så flytter jeg skrukken ud af hønsevolieren ud i en særskilt kasse ude i stalden med mad og vand i nærheden. Flytningen skal foregå om aftenen, så hun 'vågner' det nye sted næste morgen. Nogle gange vil hønen bare tilbage til volieren næste morgen, og så må proceduren gentages næste aften. Andre gange skal der kun én flytning til, før hønen bliver liggende og kan få de rigtige æg at ligge på.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)