Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk lægger æg  (Læst 3404 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Skruk lægger æg
« Dato: 29 Juni , 2016, 12:40 »
Klara min skruk 1 med snart 6 uger gl. kyllinger, var inde i værkstedet med hele flokken i går. Hun ville gerne ind i indhegningen hvor hun havde ruget æggene ud, så jeg løftede hende over. Efter at have tjekket det hele kom hun hen og ville ud igen, løftede hende over og hun gik ud med de "små". Efter en times tid var jeg der ude igen og fandt kyllingerne foran hegnet og Klara på indersiden (hun kan let flyve over hvis hun selv vil) da ville hun gene ud igen - åbenart hyggeligt at jeg løfter hende.

Da jeg skulle have Magda ind i går aftes - hun sover der inde med hendes små på 2 uger - hun har fået dobbelt redekassen fra hønsehuset, for det var den hun ville være i med de små, lagde jeg ikke mærke til at der lå et æg i den kasse hun ikke bruger til de små. Så jeg studsede lidt da jeg så det i morges og tænkte på om det kunne være Klara som havde lagt det, men en skruk lægger da ikke æg tænkte jeg. Fik forklaringen nu :) Min svigermor var lige forbi og da så vi at alle de store lå foran indhegningen i værkstedet. Hun ville først ikke tro på at min skruk var inde og lægge æg, men før hun tog hjem, hørte vi at Klara var færdig der inde, og så kunne jeg jo gå ind, løfte hønen over til de "små" og gå ind og hente beviset  :)

Hun passer kyllingerne til UG endnu og de vil sidde så tæt på som muligt om natten, helst under hende (den der nu lige er heldig at få den plads), men de skal nok til at forberede sig på at "miste" hønemor snart.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skruk lægger æg
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2016, 08:27 »
Det passer meget godt med tiden. Mine skrukker er også begyndt æglægning igen når kyllingerne er omkring 5-6 uger gamle. Hende jeg har nu, hun begyndte at lægge æg igen da kyllingerne var ca 4 uger. Men hun har fortsat passet dem. De er 7 uger nu og hun er begyndt at afvise dem. De bliver lukket sammen med resten af flokken i løbet af denne uge, og så gætter jeg på at hun helt afviser dem. Selvom de gerne stadig vil være sammen med "moar"  ;)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline HaneMorfar

  • Bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Skruk lægger æg
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2016, 13:00 »
Skal jeg regne med at skrukhønen forlader sine kyllinger når de er 4 uger gamle (store Brahma)?  Skal jeg bare skille dem ad eller kan jeg se når det er tiden.

Sendt fra min LIFETAB_S785X med Tapatalk


Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Skruk lægger æg
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2016, 14:36 »
Mine høner afviser selv, så du behøver ikke skille dem ad. Men i alle tilfælde er de først varmefri efter 5 uger. Så du skal ikke skille dem ad endnu. Mine kyllinger får som regel lov at gå med hønen til de er omkring 6 uger før hun afviser dem. Og først derefter adskiller jeg dem.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Skruk lægger æg
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2016, 13:53 »
Der gik ikke mange dage fra hun beg. at lægge æg til det var slut med at passe kyllingerne. De var godt nok nogle ynkelig små pus som kaldte på mooaar, men hun var kold og igno. dem totalt. Vores de små er 6 uger mandag, så regner med at de snart oplever samme tur som de store.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte