Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns hakker kylling til blods  (Læst 5486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Høns hakker kylling til blods
« Dato: 27 Juni , 2016, 10:10 »
Hej

Vi har en lille hønsegård ( ca 30m2) med 6 høns ( 2 isa Brown, 2 sorte skovhøns og 2 stribede skovhøns)  som har det fint sammen og igen problemer... De er lidt over et år gamle.
For noget tid siden blev en skovhøne skruk og vi købte nogle befrugtede æg hun rugede på, men som ikke blev til noget. Vi tænkte det kunne være hyggeligt med kyllinger så købte 6 stk daggamle og puttede under hende som hun tog til sig. Hun var en super mor i 5 uger hvor hun passede på dem med næb og klør, og de sov med de andre høns i huset og gik sammen i gården og haven, uden problemer. Pludselig gad hun dem ikke mere og jagtede dem væk når de nærmede sig (der er 4 tilbage da 2 døde få dage gamle) . Nu er alle høns SÅ stride ved kyllingerne, hakker efter dem, jager dem væk fra mad og vand og jager dem ud af hønsehuset om aftenen... Igår så jeg så at den store kylling( orpington , de andre 3 er tværstribede plymouth rock , de to døde var også orpington) som ellers har overtaget beskytterrollen for de små, er blevet hakket til blods over gumpen, og har stort blodigt sår på str med 2-5 krone... Hvorfor er de andre så onde ved den?  Nu har jeg lukket de store ud i haven og de små inde i gården, og i nat sov de små for sig selv i "slagte hønse huset" hvor vi har slagtekyllinger når vi har dem, så de fik ro, men det er jo ikke optimalt. Kan man gøre noget? Skal kyllingen aflives eller kan den hele selv?  Den er frisk og render rundt... Gode råd søges, vi har kun haft høns et års tid, og første gang med små kyllinger :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høns hakker kylling til blods
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2016, 16:48 »
Jeg tror simpelthen, at din voksne flok kanøfler de nu ubeskyttede kyllinger, fordi gården ikke er så stor - hvis alle gik frit i haven, hvor der er mange ting at give sig til, ville de nok have det meget nemmere. Hvis det er meningen, at alle skal gå i gården på 30 kvm, så tror jeg, du bliver nødt til at dele den op, så kyllingerne har deres eget område i nogle uger endnu. Eventuelt kan du sætte et hegn op, som er så stormasket, at kyllingerne kan smutte igennem men ikke de voksne.
Hvis hakke-såret på kyllingen ikke er så dybt, at det har ramt eller ødelagt vitale organer, så skal den lille nok klare sig - høns heler utroligt hurtigt, men det er vigtigt, at de andre ikke kan komme til at hakke i såret ... blod og sår virker som en magnet på høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fru olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Høns hakker kylling til blods
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2016, 22:32 »
Tak for svar :-) jeg fangede her til aften den sårede kylling og det ser ud til at såret er lukket pænt til med rødt størknet blod og væsker ikke... Det er kun et par millimeter dybt, ligner de har hakket lidt fedt væk på et par cm2 stort område over gumpen, så voldsomt ud igår, men pænere Idag.
De store har været i haven hele dagen og de små i gården så de fik ro, og har ordnet det andet hønsehus til dem som de sover i de små.
Vores høns kommer ud nogle timer hver dag og finder insekter i bede og græsset , men her hvor det har været skidt vejr lukkede vi dem ikke ud et par dage, måske det er derfor, kombineret med deres mor sparkede dem ud samtidig... Synes det er synd for de små pus!
Vi troede egentlig 30m2 var ok til 6-8 høns?  Vi vender jorden ofte så de kan finde orme osv, de får masser af rester osv og de kommer i haven nogle timer næsten hver dag...
Jeg blev overrasket over hvor aggressivt erstatningsmoderen afviste dem som 6 uger gamle, troede ikke hun bare sparkede dem ud sådan :-)  vi må lave en løsning indtil vi slagter plymorockerne i næste uge, så kan kyllingerne gå i deres gård indtil de er større, den hænger sammen med den anden kun adskilt af net, og med en låge der kan tages af så det bliver en stor gård, hvilket vi gør det meste af året når der ikke er slagtekyllinger.
( så bliver gården ca 20m2 større) 
Jeg må holde øje med dens gump og se om det heler pænt, får noget sår pulver i morgen af svigerfar jeg kan drysse på hvis nødvendigt.

Er der håb for at de små kan blive en del af flokken en dag?  Troede ikke de ville være sådan mod dem når de har været sammen helt fra start :-(

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Høns hakker kylling til blods
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2016, 05:36 »
Ja - de skal nok blive en del af flokken på et tidspunkt, men der er ingen tvivl om, at det er nemmere at sammenføre høns, når de går frit i haven, hvor man kan opholde sig på afstand af hinanden i den tid man kigger hinanden an, indtil man accepterer at være èn flok.
Nogle gange kan en skrukmors afvisning af sine store kyllinger se ret voldsomt ud og der er da ingen tvivl om, at det er en traumatisk periode for kyllingerne - men sådan er det i hønseverdenen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14