Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: så klækker æggene ;-)  (Læst 2552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
så klækker æggene ;-)
« Dato: 16 Juni , 2016, 11:16 »
Jubii, så er mine skrukkers æg begyndt at klække  /o

Mine dværg kochin'er har lagt skruk side om side de sidste ca. 22 dage. Hvilket helt ærligt har været noget værre rod! De har byttet reder til den store guldmedalje, et par gange er jeg kommer hjem fra arbejde, for så at opleve at der ligger to skrukker i samme rede og en rede var blevet kold  ::) til en anden gang så er jeg slet ikke i tvivl om at de skal flyttes, deles op og ligge hver for sig! For sikke en omgang rod.

Men lidt kyllinger bliver det heldigvis alligevel til  :D Indtil videre er der klækket 2 araucana (hvoraf den der klækkede allerførst lå død under hønemor her til morgen  :'( ØV hvorfor mon det? Den var 2 døgn gammel, lå midt under hønemor og lidt flad - kan hun have mast den? Hun havde stadig tre fine friske kyllinger, hvoraf 2 vist er araucana/grønlægger. Og så lå den anden skruk med en araucana og en faverolles/orpington mix. Den sidste skruk som endnu lå trofast på reden, hun fik alle de sidste 7 æg, hvoraf der var huller i 2 og de pippede vældigt  ;D Så jeg håber, håber, håber virkelig på at hun bliver liggende på reden i dag og at flere af hendes æg klækker i løbet af i dag.  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: så klækker æggene ;-)
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2016, 13:13 »
Tillykke med kyllingerne :)

Jeg tror ikke en sund og rask kylling bliver mast til døde, men der er sandsynligvis en anden årsag til dens død. Nogle kyllinger ef bare svagelige og falder fra.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: så klækker æggene ;-)
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2016, 13:44 »
Tak  ;D

Det er utroligt så "hårdt" det er at få kyllinger - ej jeg bliver til en værre "hønemor" 😜
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: så klækker æggene ;-)
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2016, 09:06 »
Her til morgen var endnu to kyllinger døde   :'( den ene lå under hønen og den anden lå i en tom rede. Hønemor sad lige ved siden af reden med tre andre kyllinger som alle ser ud til at have det fint. Men hvorfor går de til  :o det er meget trist og komme ud om morgenen og finde helt fine og færdige kyllinger som er kolde og livløse  /d

Der er endnu et æg med hul i som pipper og så tre æg uden tegn på liv. De tre æg der ikke viser tegn på liv er alle engelsk araucana og det var i hvert fald to af de døde kyllinger også. Den sidste døde var enten EA eller EA/grønlægger med EA/maran, dvs 75% EA. Er de særligt svage som kyllinger?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster