Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?  (Læst 13686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SiffM

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Dato: 10 Juni , 2016, 13:17 »
Hej Folkens!

En helt grøn hønsedame her! Jeg er ved at være forvirret på et højere plan - sådan går det jo tit, når man læser og læser og læser og ingen erfaringer har  ;D

Mit spørgsmål går på, hvad I bruger (for/imod) som strøelse i hhv redekasserne, huset og i gården ved jeres høns...?

Jeg har en forestilling om, at jeg vil bruge følgende;
--> easy-strø+halm i redekasserne
--> sand i hønsehuset + på møgbrættet (men hvilken type sand? Ikke sandkassesand, det har jge læst mig frem til, men hvad hedder det præcist? )
--> jord i hønsegården (au naturel)

Hvordan lyder det??  ???

Det hele kommer til at stå under vores meget store æbletræ, hvorunder der er jord med lidt ukrudt, et par ribs- og stikkelsbærbuske samt rabarber - jeg tror, der førhen har været køkkenhave, men det har ikke været dyrket i mange år og var kun krat, da vi købte huset sidste år. Nu har vi så ryddet lidt ud i krattet og der er ikke noget græs, bare jord, hvilket jeg kan forstå er fint for hønsene. De vil have en delvist overdækket hønsegård og komme i haven.

Jeg ved at I sikkert har svaret hundredevis af indlæg som mit, men jeg håber alligevel, at et par af jer kan give mig et par fif  :D

VH Siff


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2016, 14:36 »
Jeg synes det lyder helt fint :) Ved dog ikke hvilket sand man bruger, da jeg altid har brugt easy strø eller halm i bunden hos mine høns. I redekasserne bruger jeg bare halm.

Hvis jeg kun havde et lille hønsehus, så ville jeg bare bruge easy strø i bunden. Grunden til at jeg bruger halm hos nogen af dem, er fordi de har rigtig meget plads. De har halvdelen af en af staldlængerne, og det ville bliver for dyrt at fylde med easy strø.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline SiffM

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2016, 15:44 »
Super, tak for svar Pia :-)

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2016, 21:33 »
Jeg bruger spagnum, både i rederne og i bunden af hønsehuset. Det er billigt, kan umiddelbart smides ud i haven, når det skal skiftes, og jeg tror, at evt. utøj har det svært i så findelt materiale.
Hønsenes klatter bliver "neutraliseret" når gokkerne skraber, og det finder jeg er den største fordel ved spagnum.
Jeg har endnu ikke fundet utøj, og det er 2,5 år siden jeg startede mit hønsehold.
Jeg har seks dværgwyandotter.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2016, 21:48 »
I rederne bruger jeg halm.

I huset bruger jeg hampestrøelse. Jeg har ikke selv prøvet andet, men har  talt med én, som også har prøvet spåner - og synes at hamp giver et meget bedre og mere tørt miljø.

Så længe jorden er tør eller fugtig i gården, synes hønsene det er fint at gå og skrabe der. Men hvis det går hen og bliver et mudderhul i regnvejr, kan jeg anbefale et tykt lag halm. Våd halm er at foretrække frem for mudder  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline ES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #5 Dato: 11 Juni , 2016, 00:21 »
I rederne bruger jeg hø og til strøelse i huset bruger jeg enten spåner eller træpiller, som har den rigtig gode egenskab at de suger al fugt og bliver til fint smuld.

ved mine kyllinger har jeg ikke skiftet træpiller gennem opfostring af tre hold kyllinger, men kun taget det øverste beskidte lag. Så godt suger træpiller.

Held og lykke med hønsene :-)
Mvh Emily

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2016, 22:25 »
Jeg bruger grus/grovere sand i hønsehuset og den bare jord i hønsegården. Udegården er bevokset.
Jeg har en gang givet spagnum i hønsehuset, og det gør jeg aldrig mere. Hønsene elskede det, men jeg var ved at blive kvalt i støv. Nu får de en balle spagnum i den overdækkede del af hønsegården, når vejrliget er så væmmeligt, at jeg synes, det er synd for dem.
Jeg renser gødningsbrædtet hver dag, og derefter strøer jeg lidt af bundlaget på brædtet. Det gør det lettere at skrabe lortet af, og det tager lugten. Og så skal jeg køre det mindre grus ind, når hele molevitten skal skiftes.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2016, 23:28 »
Den eneste gang hvor jeg havde et MAGNUM-angreb af fuglemider var en periode hvor jeg prøvede med sphagnum i hønsehuset.

Jeg har brugt spåner og easy-strø med et par håndfulde stald-ren drysset i bunden. I stedet for stald-ren kan bruges hemexcide.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2016, 07:47 »
-Og jeg bruger spåner som underlag i hønsehuset, og en kombination af spåner og hø i redekasserne. Halm er for groft siger mine høns til mig :p

Høns vil gerne skrabe og have noget at tage sig til, så en balle halm, eller andet de kan få tiden til at gå med i hønsegården, er en god idé. Du kan fx spidde grøntsager, salat og kål på en tentorpæl og sætte ned i jorden i hønsegården, så går der tid med det. En siddepind i hønsegården er også en god idé.

God fornøjelse med de nye høns :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2016, 17:18 »
Jeg bruger halm der er snittet. Så er det findelt og helt tilpas i både redekasser og på gulv i hus til alle aldre. Udenfor er der bare jord, og hvad vi smider ind af blade og diverse haveaffald til gennemrodning.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2016, 23:07 »
Jeg vil gerne nævne "makulatoren".
Jeg har en god kraftig makulator fra Aldi.
Den ryger kontoudtog og diverse sendelser igennem.
Når den er fuld, ryger det ud i redekasserne. Så kan de ligge og ruge på det.

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2016, 10:49 »
Jeg har Murersand i hønsegård, hamp i hus og halm/hamp i redekasser. Jeg har prøvet med sand i hønsehus. Det fungerede ikke for mig idet der var fugtigt og en ram lugt mødte mig når jeg kom ind. Så har jeg prøvet spåner og flis. Men hamp er det optimale her. Til gengæld er jeg meget begejstret for sand i gård. Hønsene har også mulighed for at komme på græs😅
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2016, 13:57 »
bunden i hønsehuset easy-strø og/eller spåner....har også prøvet hamp...alle tre ting fungerer fint. Bakkesand på skidtbrædtet. Jeg foretrækker det er tørt når det kommer på, for så er det lettere at få fjernet hønselortene...det gør jeg hver dag, så huset er godt og frisk. Husk masser af udluftning i huset. Her er hønsegården også tidligere køkkenhave, og, der er store buske og træer som kan give ly og skygge. Velkommen, og tillykke med din nye hobby....det er så fedt at have høns. :-)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline den_

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Underlag i hønsehus, redekasser og hønsegården?
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2016, 15:24 »
Under sidepinden har jeg et par cm sand og bruger jeg en skovl som man også bruger til kattebakker, så kan jeg på 5 min fjerne nattens efterladen skaber.
Resten af huset er den spåner og redekassens et tyndt lag spån også halm til de kan putte sig
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex
Der udover 2 franske bulldog drenge, 500L saltvand og en dejlig kone