Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagt af ænder - besværligt?  (Læst 14104 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Slagt af ænder - besværligt?
« Dato: 08 Juni , 2016, 11:31 »
Vi har ikke selv ænder (endnu), men overvejer at fede et kuld op til slagt til jul. Men vi snakkede med et vennepar sidste weekend og de sagde at de var meget besværligt at slagte ænder og at de bl.a. altid flåede deres   ??? Det synes jeg vil være ret så ærgerligt, da skindet jo er en stor del af smagen ved juleanden.   :o De sagde bl.a. at man kun kunne slagte ænder ved "fjerfald" og at der ellers var helt umuligt at få de lange pigge ud   ??? Men det er jo ellers modsat hønsene, som netop ikke skal slagtes ved fældning... Det skal siges at de omtalte venner også flår deres slagtekyllinger, da de netop mener det er for besværligt at plukke dem. Det har vi så ikke selv noget problem med, og vi er faktisk blevet helt gode til det  /o

Så mit spørgsmål er: Er det bare super besværligt at slagte og plukker ænder?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2016, 14:27 »
Det er mere besværligt end med høns.  Fjerene sidder meget godt fast.  En plukkemaskine og plukkevoks er meget anbefalelsesværdigt.  Maskine kan evt.  lejes.  Det gør det meget lettere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2016, 07:05 »
Ja for det lød meget besværligt - faktisk umuligt - som vores venner fortalte om det. Er det korrekt at de kun kan slagtes ved fjerfald hvis de skal plukkes?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2016, 09:55 »
Der må vel være en andekyndig, der kan svare nøjagtigt, men det er i hvert fald noget med 4 ugers intervaller, hvor man nemmere kan plukke ænder. Hvis man misser den ene gang må man vente 4 uger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2016, 11:00 »
Det med fjerskiftet er det aldrig lykkedes mig at finde ud af.
Andet end at man selvfølgelig kan mærke, om de er meget 'pindede' - altså har mange nye fjer på vej. Så skal man vente til de fjer er ude, ellers kommer man til at stå og pille hver enkelt 'pind' ud med pincet bagefter  ::)

Som regel får jeg slagtet mine ænder hos en fjerkræslagter, og godt nok har de voks til rådighed, men ofte nøjes de med at skolde og så en tur på plukkemaskinen.
Nogle gange får jeg en masse Anders Fjog-lignende kroppe hjem, fordi de har været meget 'pindede' (jeg har sorte/mørke ænder og deres pinde-rester ligner skægstubbe) - andre gange er skindet rent og blødt som marcipan. Jeg synes det er svært at forudsige.

Jeg prøver dog at ramme fuldmånen, når jeg bestiller tid hos slagteren - kloge hoveder siger at fjerskiftet følger månens cyklus? :) Meeeen det er vist ikke en 100% sikker tommelfinger-regel...

Sidste år måtte jeg nødslagte en stor ælling. Den tørplukkede jeg, mens den stadig var kropsvarm - og det gik forbløffende let! :o
I modsætning til dengang  hvor jeg op til jul bare liiige skulle slagte et par stykker selv og stod i timevis med skoldhedt vand og fjer, der bare ikke ville gå af  <W

Pointe: Det kan være dødbesværligt, men er det ikke nødvendigvis. Prøv jer frem - og lej ellers en plukkemaskine, den er nok den bedste hjælp.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2016, 21:59 »
Ro på!
Så galt er det heller ikke, og der er logik bag fjerskifterne. Man slagter normalt ænder i november.

1.. Ællinger fødes med dun, det ved vi alle.
2.. De får flere og flere fjer og bliver vand- og regntætte. Midt på sommeren er de fuldfjerede.
3.. Omkring august/ september (for normal ænder, som jeg regner naturlige gråænder for at være) har de deres "ungfugle fjerdragt", de kan flyve og de kan tåle klimaet. Denne fjerdragt lever de med til de begynder at blive kønsmodne.
4.. efter efterårsjævndøgn begynder de at blive kønsmodne, og de skifter fjerdragt, så de kommer til at ligne rigtige ænder og andrikker. De er klar med denne nye kønsmodne fjerdragt i ca. 2 uge i november. Så kan de slagtes, og vi jægere kan gå på jagt.

In short. Ænder har 2 fjerdragter: Ungfugle dragten, som er færdig i august og voksendragten, som er færdig i november. Så slagt  og pil dem i august eller november.  Ikke indimellem, så er de fulde af pinde. Man kikker på andrikkernes halefjer og ser hvad de har gang i.

Og ja, jeg har prøvet, og det viser sig at novemberænderne er langt bedre end de ufærdige fra august. Det siger de gamle jægere også.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #6 Dato: 26 November , 2016, 14:27 »
Hej igen. Nu skal jeg så snart have slagtet de der juleænder. Meget fint indlæg fra dig Jens S.
Men, men, men mine moskusænder er født den 3/7, kan jeg så regne med din kalender om at slagte dem i nov.? De er hvide moskusænder. Jeg service rigtig tegn på fældning, men kan da prøve at mærke efter om de er "piggede". Eller skal jeg vente indtil et par dage før juleaften?

Og skal jeg skolde eller ej? Vi kan naturligvis prøve først uden og se om det går ...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #7 Dato: 26 November , 2016, 18:51 »
Den 18 december er en god slagte dato , så er de 24 uger 😀. Har selv slagtet ved 20 og 24 uger i år og har sluppet for stabber 😀.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #8 Dato: 26 November , 2016, 19:10 »
Har lige slagtet 8 moskusænder i dag og det er gået som en leg 😀.  Skolde vandet 60 grader , lidt sulfo og salt i vandet.  Skold anden i 3 minutter,  tag  tid. Slagt en af gangen så den ikke når at blive kold . Hvis du bruger plukkemaskine så tag 2 ænder af gangen og skær fødderne af inden de kommer i maskinen. Har også kæmpet med slagtning førhen,  men det her virker 😀.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #9 Dato: 27 November , 2016, 21:46 »
Anja, er du alene om det?
Jeg synes de store 'drenge' er svære at magte alene. De er enormt stærke og gør virkelig modstand.

En dame, der har slagtet landænder, lærte mig, at vandet skal være 70 grader. Er det anderledes for moskusænder, eller er det bare hende, der gør det på en anden måde?


Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #10 Dato: 27 November , 2016, 22:14 »
Jeg fanger dem og min mand slagter dem. De er meget svære at holde.  Jeg har før brugt 70 grader varmt vand men 60 grader i  3 minutter virker bedre😀

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #11 Dato: 28 November , 2016, 08:39 »
Så vil jeg prøve med 60 grader næste gang.

Er der nogen, der har gode råd til at håndtere de store moskusænder?

Slagtetragten har jeg prøvet, den ødelagde den første and.
Jeg har set en amerikansk video, hvor de brugte en ophængt traffikkegle, er der nogen, der har prøvet det?


Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #12 Dato: 28 November , 2016, 08:47 »
Har lige læst en gammel tråd, hvor man bruger en sæk med hul i hjørnet, har nogen erfaring med den metode?

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt af ænder - besværligt?
« Svar #13 Dato: 12 December , 2016, 20:27 »
Maria2aaen: Hvis du ender med at slagte dine ænder kort før jul, så skriv lige, hvordan det er gået. Jeg begyndte at sige, at de skal helst være over 6 måneder for at undgå stabbe. Vores i år var over 6 måneder, men havde lidt stabbe. De var også mindre end vi havde regnet med, det hænger måske sammen.

Dine fra 3/7 kommer jo til at være yngre end 6 måneder, men til gengæld passer det med de 24 uger. Jens' indlæg giver rigtig god mening, men som du selv siger, må det med fjerskiftet være anderledes på ænder, som er født på andre tidspunkter end foråret.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.