Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmelavet rugemaskine  (Læst 16548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #15 Dato: 18 Juli , 2016, 19:13 »
hvor er det skønt at se alle de små huller. Det skal nok blive til noget.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #16 Dato: 19 Juli , 2016, 08:23 »
hvordan ser status ud nu
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #17 Dato: 19 Juli , 2016, 09:26 »
Status er at der er 7 der er ude og går/vælter rundt i maskinen, der er 3-4 stykker der lige har hakket et lille hul.
Min kyllingemoder (tror jeg det kaldes, kasse med varmelampe) er klar og varm, og jeg er tilbøjelig til at tage de 7 kyllinger ud af rugemaskinen her i formiddag, så har de 7 været ude i 12-24 timer. De ser meget livlige ud og tørre og de hopper jo rundt på de andre æg og rykker rundt på det hele.
Men er i tvivl om det er en dårlig ide!? jeg har her til morgen læst mindst 10 rugevejledninger for at beslutte mig, og jeg syntes de fleste skriver at man skal tage dem ud når de har været ude af ægget 12-24 timer.

Et lille råd fra en af jer ville jeg sætte pris på :-)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #18 Dato: 19 Juli , 2016, 09:38 »
Jeg har hørt at du skal altid lige lade nogen blive i maskinen for det er med til at sætte en kædereaktion igang så resten kommer ud. Men de første tror jeg godt du kan begynde at sætte over i varmekassen. Held og lykke med det
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #19 Dato: 19 Juli , 2016, 09:51 »
Ok, der er to der er på vej ud hvor ægget er flækket halvt i gennem så de kommer snart, når de er ude tror jeg at jeg tager de første 7 og flytter.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #20 Dato: 19 Juli , 2016, 10:08 »
Opdateret billede

« Senest Redigeret: 19 Juli , 2016, 14:53 Fra Gunni »

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #21 Dato: 21 Juli , 2016, 09:59 »
Sidste status om projektet.

Efter den blev indstillet rigtigt og jeg lige havde fundet ud af hvordan den skulle styres syndtes jeg at fryser rugemaskinen virker rigtig godt, den kan holde temperatur inden for 0,1 grad op og ned, den varmer lynhurtigt op til rette temperatur efter at have været åbnet, fugtigheden er også stabil og nem at få op på 18 dagen. Jeg vil klart gemme den og bruge den fremover, dog bliver der tilføjet automatisk vending inden næste gang.

Der kom i alt 18 små fine kyllinger ud af de 22 æg der var liv i på 18 dagen.

her er så lige et par afsluttende billeder af de små i deres kyllingemoder (som selvfølgelig også er hjemmelavet)






Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #22 Dato: 21 Juli , 2016, 22:16 »
tillykke med det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #23 Dato: 22 Juli , 2016, 17:49 »
Stort tillykke med dine nye mini gokker.   Det er godtnok en fin ruge maskine du har bygget.  :-)

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)

1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #24 Dato: 30 Juli , 2016, 11:00 »
Så meget nemmere med en skruk høne.... Men godt gået hvor mange fik du så og klarede de alle det første døgn?
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #25 Dato: 30 Juli , 2016, 11:43 »
Så meget nemmere med en skruk høne.... Men godt gået hvor mange fik du så og klarede de alle det første døgn?

Som jeg også skrev til sidst så blev der 18 stk. Og de lever alle og bliver mere og mere nysgerrige for hver dag, da det er første gang vi selv har så små kyller er det vildt spændene at se dem vokse, vi nået at følge dem i en lille uge og nu bliver de passet mens vi er en uge på ferie, vi glæder os til at se udviklingen når vi kommer hjem..

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #26 Dato: 30 Juli , 2016, 11:50 »
👍 jeg synes ikke jeg så dette i tråden😄 Skulle nok have kigget andetsteds ja det er sjovt at følge. Jeg har noget mindre forhold men har haft mulighed for at følge 4 ryller denne sommer. Og er i den (u)lykkelige situation at alt tyder på at der kun er en der skal blive et hovede kortere.
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran