Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmelavet rugemaskine  (Læst 16522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Hjemmelavet rugemaskine
« Dato: 06 Juni , 2016, 20:39 »
Efter at have ledt længe efter nogle wyandot kyllinger, måtte jeg opgive og i stedet bygge mig en rugemaskine, og prøve at ruge nogle ud selv.
Eftersom vi lige har købt en gammel gård er der nok at lave, jeg har derfor bygget en "hurtig" model der i hvert fald ikke er særlig køn :) men som jeg tror vil virke rigtig godt. Jeg havde egentlig ikke regnet med at vise den frem før efter den havde leveret lidt resultater, men på den anden side så er det jo kun godt at få andres meninger og især gode råd hvis noget skulle være helt galt, så her er lidt billeder og beskrivelse af "dyret"

Maskinen er lavet i en gammel fryser som er rejst op på siden, der er sat rude i og ventilations huller.


Styringen er lavet af en PID med pt100 sensor med 0,1 grads nøjagtighed samt kontakt til blæser og internt lys.


Øverste del af fryseren bliver brugt til teknik, blæser suger luft fra rummet under via fronten og blæser den varme luft ned i bunden af fryseren. 2 stk. 70W pærer fungere som varmelægme


Nederste rum med "hylder" til æg de kan vippes udefra så maskinen ikke skal åbnes.


Som sagt køn er den ikke, men jeg tror den virker rigtig godt, temperaturen er helt stabil og rykker kun sjældent 0,1 grad op eller ned, fugtigheden lå helt stabilt på 43-46% før jeg kom æg i nu er den helt oppe på 53-57% men jeg kan ikke gøre noget ved det ser det ud til, om jeg har åbne eller lukkede luftspjæld gør ingen forskel. Jeg lufter ud 15 min hver dag, og vender æg morgen og aften. jeg har købt æg af 2 forskellige på DBA.

Det var det kommentarer eller gode råd modtages  ;)

Jeg glæder mig og håber at det lykkedes....

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2016, 22:36 »
Det ser spændende ud. Jeg har selv en hjemmelavet rugemaskine, lavet af et gammelt køleskab. Desværre stod min termostat af under 3. rugning i år.

Hvordan styrer du luftfugtigheden? Er der udelukkende via luftspjældene? Kan det gøre en forskel hvis du kan lave om på luftgennemstrømningen? Jeg tror du skal være meget obs på den ret høje luftfugtighed. Hvis den er for høj, så fordamper der ikke nok væske fra æggene, og dermed bliver der ikke plads nok til at kyllingerne kan få hul i æggene. Så er det de kan drukne i æggene.

Men jeg er spændt på at høre hvordan det går :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2016, 06:37 »
Ja jeg ved godt at fugtigheden er høj, jeg ville også gerne have den ned men det kan jeg ikke, jeg havde den kørende 4-5 dage inden der kom æg i og her lå den ca på 45% men efter æggene kom i steg den til de 55-57% det er så faldet lidt så den ligger på 50-53% men jeg kan ikke få den længere ned. Maskinen står ude i en lade da hovedhuset er revet ned og skal total renoveres. så jeg har ikke et sted der er mere tørt jeg kan stille den.
Tror i det går helt i vasken med den fugtighed?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2016, 07:09 »
Hvis der er noget jeg har lært, så er det at æg er ret hårdføre, så mon ikke der nok skal klække nogle kyllinger. Det bliver interessant at høre hvordan det går.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2016, 07:19 »
Nå der er mistet nogle svar her, pga. servernedbrud vil jeg tro. men som i måske kan huske fik jeg ikke en eneste kylling ud af mine æg, flere af jer mente så jeg skulle vente et par dage mere ud over dag 23. det er nu dag 27 og ingen liv i maskinen. Jeg har bestilt et nyt hold rugeæg for jeg fatter ikke hvad der er gået galt, jeg vil så bruge de næste par dage på at forbedre maskinen lidt. Er der nogle ide i at slå nogle æg ud for at se hvilke stadie de er døde? eller er de bare rådne og klamme nu...

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2016, 08:38 »
jeg har brugt at slå samtlige æg ud som der ikke var kommet en levende kylling ud af. På den måde har jeg bedre vidst hvad der evt. er gået galt. Altså om det lå hos mig eller om der ingen befrugtning har været.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2016, 08:44 »
Jeg kigger også som regel i de æg, der er tilbage efter en rugning for at se om jeg kan finde en forklaring.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2016, 18:42 »
Den er sku fin.  Godt lavet :-)

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)

1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2016, 22:31 »
2. forsøg. hele maskinen er blevet desinficeret, og jeg har lavet lidt ændringer.
Jeg har lånt et præcist termometer af en kammerat, og fandt ud af at jeg har ruget ca. 2 grader for højt til trods for mine bestræbelser på at kalibrere mit termometer. Det er nu rettet ind så det skulle måle rigtigt, samtidigt fandt jeg ud af at maskinen har en forskel på 1 grad i bund og i top så en ekstra blæser er monteret. Og jeg har lånt mig til en data logger som både logger temperatur samt fugtighed som er monteret i maskinen, det er min ide at jeg vil tage data ud af den når jeg lyser, så kan jeg se alle afvigelser den måtte have lavet...

Og det aller vigtigste der er kommet 40 nye æg i maskinen her til aften, så håber jeg det lykkes denne gang...

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #9 Dato: 28 Juni , 2016, 22:40 »
Held og lykke! :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #10 Dato: 29 Juni , 2016, 12:25 »
Held og lykke med projektet, krydser finger for dig  :D
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #11 Dato: 10 Juli , 2016, 08:50 »
Den anden dag blev der lyst æg det var på 9 dagen, da jeg glemte det på 8, jeg havde 6 u befrugtede og 7 der var gået til, så 1/3 blev pillet fra og jeg har nu 27 æg i maskinen hvor jeg har set tydelig liv i dem alle sammen.

Dataloggeren blev samtidig tømt og viser at temperaturen er 37,7 som den er sat til konstant, dog falder den til 37,6 og enkelte gange til 37,5, men det har jeg fundet ud af sker hver nat og det er pga. når jeg vipper æggene til "nat" stilling så rammer en del af rammen dataloggeren lige hvor sensoren sidder, hvilket må give den 0,1 - 0,2 graders forskæl.
fugtighedden er som 1. forsøg i den høje ende og starter på 50% og falder langsomt over de 9 dage til 46% hvor den ligger nu. Jeg kan ganske enkelt ikke få den længere ned.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2016, 07:17 »
Det er nu dag 20 og i forgårds blev lyst igen, her fandt jeg 2 mere der var ubefrugtede (ved ikke hvordan jeg missede dem første gang) 22 var der tydelig liv i, og 3 var fyldt godt ud og så helt rigtige ud men jeg så ikke noget bevæge sig. De er nu lagt i klækkebakke og fugtigheden er hævet og ligger på ca. 70%

Så skal det sku lykkedes denne gang....

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #13 Dato: 18 Juli , 2016, 07:20 »
Trykker tommelfinger og ønsker alt det bedste
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Hjemmelavet rugemaskine
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2016, 17:24 »
Så sker der noget, her på 20 dagen er en Turbo kylling helt ude og vælter rundt  :)
der er yderligere prikket hul på 5-6 æg  /o

Er det rigtigt husket at jeg bare skal lade dem være og at de fint klare sig der inde et døgn eller 2 indtil alle er ude? Også selvom alle luft huller er lukkede i maskinen (for at holde høj fugtighed)