Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vandgevær mod skader?  (Læst 3427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
vandgevær mod skader?
« Dato: 01 Juni , 2016, 08:51 »
Jeg er ved at blive vanvittig af skader i øjeblikket. De er der hele tiden og overalt og går direkte ind i hønsehuset gennem den lille lem og henter gladeligt æg. Desværre gør mine høns ingenting. Kommer skaden helt tæt på dem, vil de jage den væk, men ellers finder de sig i den /dem. Jeg har læst, hvad jeg kunne finde her på nettet, og jeg tror simpelthen at strimler foran lemmen vil forvirre nogle af mine høns temmelig meget, specielt en, som jeg har mistænkt for at se meget dårligt, men det kan da være, at jeg bliver nødt til at prøve det alligevel. Når jeg selv opdager skaderne bliver de jaget på porten, men de kommer gladeligt igen.
Jeg er egentlig af den opfattelse at alle dyr har ret til et godt liv, og der skal være plads til alle. Men nu har skaderne virkelig fået mig drevet derud, hvor jeg har fået nok.
Så nu kommer så mit spørgsmål. Da vi fik høns lærte vi vores meget jagtglade hund at holde sig fra hønsene med et vandgevær, og vandgeværet kommer stadig i brug, når vi har kyllinger, da han (hunden) har meget svært ved at holde sig fra dem. Han sprang gerne ind over hegnet for at få fat i dem, så han skal lige mindes om, hvor hans plads er med vandgeværet.
Tror I det samme ville virke på skaderne? Og har nogen erfaring med dette? Og synes I at det er dyreplageri? Jeg er bare virkelig træt af de påtrængende (men temmelig kloge) skader.
Jeg har en søn, som går til skydning, så jeg tænkte, at han kunne sidde og give dem vand, når de kom. Han kan nok ramme dem temmelig præcist.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: vandgevær mod skader?
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2016, 09:49 »
Synes da du skal prøve. Så kan du jo melde tilbage om det virker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: vandgevær mod skader?
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2016, 11:10 »
Jeg synes ikke det er dyreplageri. Det er jo kun vand. Men skader er lige så kloge som et sted imellem din hund og en chimpanse, så jeg er spændt på om de ikke alligevel finder en vej. Lad os høre :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: vandgevær mod skader?
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2016, 11:56 »
Tak for jeres svar. Bente jeg tænkte, at netop fordi skaderne er så kloge, så burde de vel kunne lære, at det ikke betaler sig at stjæle æg hos os. Men måske er jeg for optimistisk. Men jeg vil lade geværet med vand og se om det kan få en effekt. Jeg skal nok melde tilbage.  :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: vandgevær mod skader?
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2016, 17:52 »
En lille opfølgning vedr. mine påtrængende skader. Som om de vidste, hvad der ventede, forsvandt skaderne pludselig, da vandgeværet var købt. Meget mystisk. Men de dukker nu igen en sjælden gang imellem op. Vandgeværet ligger ladt og klart, men ofte er de væk, inden vi når at skyde, og de er ikke lette at ramme. Måske har den ihærdige jagen med dem virket, for de kommer ikke ret tit længere og vi har vores æg i fred (og jeg krydser fingre for at det fortsætter sådan). Det hjælper måske også, at der ligger fire hysteriske skrukhøns i redekasserne. Hvem ved måske er det dem, som har skræmt skaderne.
Til gengæld har et solsortepar fundet vejen ind i hønsehuset og kommer hver dag flere gange og spiser/henter mad. Det er meget at de tør. Ind igennem hønselemmen og forbi fire sure skrukhøns, men de gør det troligt mange gange i løbet af dagen. Man skulle næsten tro, at mine høns havde åbnet en fuglerestaurant.😊
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: vandgevær mod skader?
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2016, 21:23 »
Godt skaderne ikke ee så hyppige gæster længere, men træls med solsortene. Jeg har en stærk mistanke om at spurvene her i området er skyld i gentagne angreb af utøj hos mine høns.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.