Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Din hønseflok!  (Læst 2997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Din hønseflok!
« Dato: 31 Maj , 2016, 18:10 »
Hej Alle,

Hvornår og hvordan gør i med udskiftning og slagtning af høns, afkom og haner?

Altså jeg har 8 høner og en hane og af dem får jeg kyllinger som er tænkt til slagt, men på et tidspunkt skal der vel lidt udskiftning til, af høner og nok også hanen...

Hvordan gør i?

Jeg havde tænkt at alle kyllinger som klækker skal i fryseren altså både haner og høner, da jeg ikke tænker det er smart, at have høner til at gå sammen med deres egen far og risikere kyllinger fra disse...!?!

Hvornår skifter i hanen ud eller hønerne...?
Jeg tænker at hønen nok giver lidt sig selv hvis de holder op med at give æg, men er der en alder hvor hønerne ikke egner sig til suppegryden længere ?

Jeg har i øvrigt racerene høns af stor wyandot og orpinton.

MVH Emily
Mvh Emily

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Din hønseflok!
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2016, 22:17 »
Der er mange måder og gøre det på. Med hensyn til sin avl og videre udvælgelse samt vedligeholdelse eller udskiftning.

Måske selvforsyneren kød og æg af Jørgen Liljensøe vil være noget for dig og læse. Vil give svar på meget.

Høns er ikke lige så sarte med henhold til indavl, som mange andre dyr, men selvfølgelig alt med måde. Derfor en enkelt generation med far på døtre vil der ikke ske noget ved. Du kan også gemme hønekyllingerne og så bare finde en ny hane hvilket ofte er lettere end også og skulle på jagt efter nye høner.
Man siger høner i gennemsnit går 20 % ned i æglægning hvert år og slagtekvaliteten falder også lidt hvert år, men hvor gamle de skal have lov at blive er en smagssag og afhænger også af tilberedningen.

Herhjemme har vi arbejdet med udstilling for øje så der har vi nok en lidt anden fremgang. Men gamle dyr med kvaliteter har været gemt så længe de har kunne give noget godt og brugbart i avlen hvor de bedste altid gemmes og så suppleres der op med nye unge dyr til stammerne. Og langtsom sker der en udskiftning ved at de nye unge dyr forhåbenlig bliver bedre og bedre og tager de gamles plads imens nye unge kommer til og aftager de daværende unges plads som nu er rykket op som ældre dyr.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline ES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Din hønseflok!
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2016, 16:43 »
tusind tak for svar og jeg vil da lige tjekke den bog ud  /o
Mvh Emily

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Din hønseflok!
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2016, 07:38 »
Vi har lidt samme mål med vores høns. Altså gode æg og slagtekyllinger der har levet et godt liv. Vi har kun haft høns 1 år, så vi er ikke nået til udskiftning endnu. Og dog. Vi startede sidste år med en flok daggamle kyllinger og en stamme på 1,4 farverolles. Farverolles hønsene var hhv. 1-2 år gamle da vi købte dem. Den ene høne blev til suppe kort efter vi købte den pga. Æggeleder-kollaps. Og hanen blev til suppe i løbet af efteråret, da han var for hård ved hønsene. Den ældste høne har vi lige slagtet for et par uger siden, hun var 3 år. Hun lagde æg her i foråret, men da hun begyndte at gå i fældning nu her, så røg hun også i gryden. Vi har lavet tarteletter og det smagte pragtfuldt  /o De sidste to farverolles slagter vi når de går i fældning til efteråret, da det ikke kan svare sig at fodre på dem til vinter med de få æg som de vil lægge næste år. Lige nu lægger de 1 æg hver 2.-3. dag, mens den gamle vi slagtede kun lagde 1 hver 5.-6. dag.

Mht. Indavl, så har vi ikke problemet endnu, da jeg køber rugeæg ude, men det er mest fordi jeg godt vil prøve forskellige racer af, og så kan jeg rigtig godt lide en blandet flok. Men jeg har planer om at næste år skal vi ruge kyllinger ud af egne æg. Og enten får hønekyllingerne så lov til at gå med deres far, eller jeg skaffer mig en anden hane ude i byen. Vi går og overvejer at vælge nogle mere racerene stammer, således at vi kan avle rugeæg, men jeg ved ikke helt. Som sagt, så kan jeg rigtig godt lide forskelligheden i mange hønseracer og kan ikke rigtigt vælge imellem dem - derfor jeg har de mange forskellige racer  ;D

Men ellers så vil jeg helt sikkert også avle mine egne hønekyllinger og så finde en ny hane ude. Det er måske også muligt at bytte sig til en anden hane hos en anden avler, som også skal have nyt blod ind i flokken.  ???
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster