Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kattemad og ænder  (Læst 4916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Kattemad og ænder
« Dato: 30 Maj , 2016, 21:44 »
Har nogen af jer erfaring med kattepiller til moskusænder? Jeg har læst flere steder at folk bruger dem, men ikke hvordan. Skal de blødes op? Skal de blendes?
Hvad bruger i ellers som guf til jeres moskusænder?


Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2016, 03:28 »
Mine ænder snupper dem bare fra katteskålen, mens katten ser desperat på.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2016, 12:42 »
Jeg ville ikke bruge kattepiller til mine fjerkræ. Selvom de er varmebehandlet til ukendelighed, er det ikke sikkert de er fri for f.eks. salmonella og andet skidt.

I det hele taget får mine fjerkræ kun kød, jeg selv har tilberedt - ofte skrog af deres egne fætre og kusiner ;)

Guf til ænder kan ellers være:
Salat, spinat, mælkebøtter eller lignende revet i mindre stykker og drysset i vandbaljen - giver god beskæftigelse og ekstra grønt i maven :)
Levende snegle og orm fra haven - eller (købte) levende melorm (f.eks. om vinteren).

Ellers får mine bare deres korn med en smule andefoder fra NAG blandet i - resten finder de selv i haven.

Nb! Mine katte får heller ikke tørfoder, men engang Misse kom stolt hjem gennem haven med en mus i gabet, stimlede ænderne sammen om hende og gjorde store øjne. Katten blev så forskrækket, at hun smed musen og løb ind - musen blev slugt hel af en af de store andrik-ællinger :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2016, 03:08 »
Hold da op. Mine ænder spiser tit ret store frøer, men mus...! På den anden side er de vel heller ikke større end frøer.

Dave Holderread anbefaler i sin ande-bibel, at kattefoder er godt for især udstillingsdyr, men det skal være kvalitetsfoder. I det billige er der sikkert meget ufordøjeligt protein i. Men mine ænder kan nu virkelig godt lide det alligevel.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2016, 17:30 »
I det billige er der sikkert meget ufordøjeligt protein i. Men mine ænder kan nu virkelig godt lide det alligevel.

Der er også mange børn der godt kan lide matadormix ;)
Men så længe dine ænder kun får kattepiller som slik/matadormix, går det nok an, også med det billige foder.
Men jeg tror bestemt godt de kan undvære og blive glade for noget andet guf i stedet 8)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2016, 00:55 »
Det tror jeg sådan set også. Jeg giver dem heller aldrig noget med vilje, det er kun, hvis de stjæler fra kattene. Min kæreste kan dog godt lide at forkæle dem, men som du siger, må der være sundere måder at gøre det på :-)
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2016, 05:20 »
Hi hi. Tak for alle de fine svar. Problemet blev dog løst af sig selv....de gider slet ikke kattepiller . Hver gang jeg går ned i engen til dem, har jeg lidt korn og knækket majs med til dem. Det vil de rigtig gerne have, men salat og andet grønt gider de ikke. De har godtnok også hele engen at guffe af. Jeg har også set den ene and spise en frø .


Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Kattemad og ænder
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2016, 09:05 »
Min første kælegås, Keld, var fuldstændig elektrisk med kattetørfoder og huggede det uhæmmet i sig, hvis han kunne komme til det. Jeg fik hurtigt sat mine egne kattes foder uden for hans rækkevidde, men når vi besøgte andre, gik han direkte i ubeskyttede katteskåle. Dyrlægen sagde, at han ikke kunne tage skade af det, og at det var et udmærket proteintilskud, men at han ville blive fed, hvis han fik for meget. Vi brugte derfor det mere fedtfattige hundemad som godbidder til ham.

Faster Anna er som dine ænder - hun gider slet ikke spise kattemad. Dog kan hun godt lide at lege med det i skålen og kaste rundt med det.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat